הדרכה למתחזקים

רוצים לקרב רחוקים? את הטיפ הזה אסור לכם להחמיץ

"אל הישיבה הגיע תלמיד חדש ש'כרגע ירד מהמטוס'. הוא לא ידע כמעט מאומה אודות מצוות התורה. כאשר ניגש ליטול ידיו לסעודה, בוודאי לא הכיר את הלכות נטילת ידיים". מה עשה ראש הישיבה?

  • ב' שבט התשפ"ב
(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)
אא

הגאון הרב יהושע ליף, מייסד ישיבת 'נר יעקב' למתחזקים, מספר בספר 'בהיכלם' על דמותו המופלאה של הגאון רבי מנדל וינבך זצ"ל, ראש ישיבת 'אור שמח'.

"לרבי מנדל ויינבך זצ"ל היתה גישה נפלאה בקירוב רחוקים. הוא היה בעל הבנה עמוקה ויכולת להתחבר אל יהודים תועים, והם מצידם אהבו אותו בלב ונפש", מספר הרב ליף ומשתף סיפור מפעים, אותו שמע מכלי ראשון מפי אחד מבוגרי ישיבת 'אור שמח'. סיפור זה מאיר את גישתו הייחודית של ר' מנדל, ומעיד כמאה עדים על תבונתו ביחסי בין אדם לחברו ובסדר העדיפויות הנכון בחיים.

"אל הישיבה הגיע תלמיד חדש ש'כרגע ירד מהמטוס'. הוא לא ידע כמעט מאומה אודות מצוות התורה. כאשר ניגש ליטול ידיו לסעודה, בוודאי לא הכיר את הלכות נטילת ידיים.

"הוא עמד על יד הכיור מתבונן בתלמידים הנוטלים את ידיהם. ניגש לברז, הניח ידיו מתחת לזרם המים, אחר כך ניגב את ידיו, והיה בטוח שמילא את חובתו בהידור.

"אחד הבחורים ניגש אליו והעיר לו: 'כך לא נוטלים ידיים. לא שופכים מים סתם כך איך שרוצים. יש לקחת את הנטלה, ולשפוך את המים על הידיים'".

"הבחור החדש עמד נבוך מול השיעור המזורז בהלכות נטילת ידים. למזלו, ברגע זה נכנס הרב ויינבך אל החדר, והבין בחושיו החדים את מה שאירע", מתאר הרב ליף.

"הוא מיהר אל הבחור החדש ואמר לו באהבה: 'תקשיב, עשית מצוין! מצוין! כשתהיה בישיבה עוד זמן מה, תלמד פרטים נוספים בהלכות נטילת ידיים, אבל כרגע אינך צריך לדאוג כלל. נהגת מצוין, לך תאכל'.

"לאחר מכן פנו התלמידים אל ראש הישיבה ותמהו: 'כבוד הרב, כיצד אפשר לתת לו לשבת ולאכול בלי ליטול ידיים כהלכה. האם לא צריך להסביר לו את ההלכות?'

"תלמידי היקרים", השיב הרב ויינבך. "כאשר תלמיד חדש מגיע לישיבה, תלמיד אשר לא ראה מעולם קיום הלכה, והוא מגיע לחסות תחת כנפי השכינה - הלכותנטילת ידיים אינן הנושא שצריך ללמד אותו…

"מה שהיה עליכם לשאול אותו", הוסיף ראש הישיבה והסביר לתלמידיו, "הן שאלות כמו: האם יש לו מקום לשבת, האם יש לו מה לאכול – זה השיעור שהייתם צריכים להעביר לו, זאת הדרך להביא אדם מתחת כנפי השכינה".

"בהמשך ילמד התלמיד איך בדיוק נוטלים ידיים", סיכם הרב ויינבך את דבריו. "אך כעת חשוב בעיקר להראות לו חום, אהבה ופנים מסבירות".

באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:חיזוקקירוב רחוקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה