פרשת בהעלותך

על מה התנבאו אלדד ומידד? ועוד דברים לא ידועים על פרשת בהעלתך

מי הראה למשה רבנו את מעשה המנורה, וכמה זמן היה צריך לעשות זאת? שולחן השבת שלכם יהיה השבוע מרתק מתמיד, עם 7 פירושים ומדרשים מפתיעים על פרשת בהעלתך

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

א. "וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב עַד יְרֵכָהּ עַד פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִוא כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשָׂה אֶת הַמְּנֹרָה" (ח', ד').מי הראה למשה את מראה המנורה?

המלאך גבריאל, שהרי המילה: "כַּמַּרְאֶה", שווה בגימטריה למילה: גבריאל, שהוא זה שהראה למשה את דמות המנורה ("עטרת זקנים" מאוצר רבותינו בעלי התוספות, עמוד ק"ג).

כמה פעמים הוצרך משה לראות את מעשה המנורה?

ארבע פעמים, לפי שבכל פעם שראה – שכחה (מדרש הגדול).

ב. "קַח אֶת הַלְוִיִּם מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְטִהַרְתָּ אֹתָם" (ח', ו'). מדוע רק הלווים זכו לשרת את ה'?

לפי שעמדו בברית האבות ולא עבדו בעגל ומסרו נפשם במעשה העגל (מדרש הגדול).

ג. "וְכֹה תַעֲשֶׂה לָהֶם לְטַהֲרָם הַזֵּה עֲלֵיהֶם מֵי חַטָּאת וְהֶעֱבִירוּ תַעַר עַל כָּל בְּשָׂרָם וְכִבְּסוּ בִגְדֵיהֶם וְהִטֶּהָרוּ" (ח', ז'). האם הכהנים הורידו את "כָּל" שיער גופם?

לא, הם השאירו את השיער שבפאות (אבן עזרא, אך ראה רבנו בחיי).

ד. "וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה קוּמָה ה' וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ" (י', ל"ה). מה הקשר בין נסיעת הארון לאמירת משה?

הארון היה מתנענע ולא היה הולך עד שמשה רבינו אמר: קוּמָה ה' (רוקח על התורה).

ה. "וַיִּשָּׁאֲרוּ שְׁנֵי אֲנָשִׁים בַּמַּחֲנֶה שֵׁם הָאֶחָד אֶלְדָּד וְשֵׁם הַשֵּׁנִי מֵידָד וַתָּנַח עֲלֵהֶם הָרוּחַ וְהֵמָּה בַּכְּתֻבִים וְלֹא יָצְאוּ הָאֹהֱלָה וַיִּתְנַבְּאוּ בַּמַּחֲנֶה" (י"א, כ"ו). על מה הם התנבאו?

על מפלת גוג ומגוג (דעת זקנים מבעלי התוספות). ושישראל יעשו את המלחמה הזאת בארץ ישראל (תרגום יונתן. וראה שם בפירוט).

ו. "וַיַּעַן יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה מִבְּחֻרָיו וַיֹּאמַר אֲדֹנִי מֹשֶׁה כְּלָאֵם" (י"א, כ"ח). מה יהושע רצה שמשה יעשה להם?

כלאם זה אותיות של המילה: מלאך, כלומר גזור על מלאך לעשות להם כיליון, והם כלים (ספר הרמזים לרבנו יואל).

ז. "וַיֹּאמֶר לוֹ מֹשֶׁה הַמְקַנֵּא אַתָּה לִי וּמִי יִתֵּן כָּל עַם ה' נְבִיאִים כִּי יִתֵּן ה' אֶת רוּחוֹ עֲלֵיהֶם" (י"א, כ"ט). מה ההדגשה במילה "לִי"? הרי ודאי שזו הכוונה, גם בלי שתכתב המילה "לִי"?

1) אלא ככל שמשה חשוב יותר, כך משרתו, יהושע, חשוב יותר. לכן כשיהושע מקנא על נבואת אלדד ומידד זה לכאורה לא לכבוד משה אלא לכבוד עצמו, שאם יש עוד נביאים כמשה, אם כן, אין משה חשוב כל כך, וממילא גם הוא לא נחשב כל כך. וזה מה ששאל אותו משה: האם אתה חס על כבודי או על כבודך ולתועלת עצמך אתה מקנא?! (כתב סופר על התורה).

2) יהושע חשב שיש בזה פחיתות כבוד למשה שאלדד ומידד נהיו נביאים, לכן אמר לו משה: אם אתה מקנא בעבורי, אז אדרבה כל המעלה שלי היא בזכות ישראל ואם הם יתעלו יותר, אז גם המעלה שלי תתרומם ("אמרי שפר", הרב שלמה קלוגר זצ"ל).

תגיות:פרשת בהעלותךמעבר למפורסם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה