כתבות מגזין

"זו קריאת הצלה, חייבים להציל את הנערים, הם לא 'פתאום' יורדים מהדרך"

מה הוביל את הרב אברהם לשם ללוות בני נוער המצויים במשבר? מה הוא ענה לנער שנראה משוטט ברחובות? ומהי הדרך שלדעתו יכולה למנוע את הנשירה? בראיון אמיץ ומרתק הוא משיב על השאלות, וגם מעניק הצצה לספרים הייעודיים שחיבר

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כאשר אפרים (שם בדוי) בן ה-15 חגג סיום מסכת, הוא הודיע להוריו שאחד המוזמנים לאירוע יהיה הרב זמיר כהן שליט"א. ההורים המופתעים היו בטוחים שהנער הוזה, אך לאפרים היה ברור שהרב יגיע להשתתף בשמחתו. "חתנו, הרב אברהם לשם הבטיח לי", הוא טען בלהט.

והוא צדק. הרב זמיר אכן הגיע לאירוע הסיום ונטל בו חלק. האורחים התקשו להאמין, ולא הצליחו להבין בשום אופן מדוע הרב שסדר יומו עמוס לעייפה, טורח להגיע לסיום של נער צעיר, אך עבור אפרים הייתה זו זריקת עידוד אדירה.

"אי אפשר לתאר מה עבר על הנער הזה", מספר הרב אברהם לשם. "הפעם הראשונה בה פגשתי אותו הייתה כשהוא היה בערך בן 14. אני מתגורר ברחוב סמוך, ושמתי לב שאני נתקל בו יותר מידי בשעות הבוקר, בהן הוא לכאורה אמור להיות בישיבה, מה שרימז לי על כך שאין לו באמת מסגרת. ידוע לי שיש לו שני אחים גדולים שפרשו מהדרך, וכשראיתי שגם הלבוש שלו מתחיל להשתנות, הבנתי שכנראה עובר עליו משהו".

אברהם לשםאברהם לשם

מניסיונו הרב, ידע הרב לשם, שאם יפנה לאפרים ויציע את עזרתו, הנער בוודאי ידחה אותו, לכן הוא עשה זאת בדרך שונה. "פניתי אליו בתחילה, כאילו שאני זקוק לו לעזרה קטנה, וכך נוצר בינינו הדיבור הראשון. רק אחרי תקופה בה שוחחנו מידי פעם במשפטים קצרים, הרגשתי שנוצר בינינו אמון והוא לא רואה אותי כמשגיח שבא להטיף מוסר, אלא כמישהו שבאמת אוהב אותו וחפץ בטובתו. בשלב זה כבר הרשיתי לעצמי לקבוע אתו פגישה ארוכה יותר, בה שוחחנו על מה שהוא מתכוון לעשות בחיים. באותה שיחה גילה לי אפרים שבזמן הבא הוא לא מתכוון לחזור לישיבה.

"דאגתי לו באמת, אז ניסיתי להרחיב ולהבין יחד אתו מה באמת יצא לו מזה שהוא יעזוב. מכיוון שמדובר בבחור טוב, עם כישורי לימוד מעולים, קבענו לימוד משותף בו עשינו חזרות קלילות. אבל עדיין ראיתי שהוא לא שלם עם עצמו, ואז הבטחתי לו שאם הוא יצליח לסיים מסכת, אביא את הרב זמיר להשתתף באירוע. ידעתי שזו בקשה חריגה, אך גם ידעתי שהרב שליט"א מסתכל על הנושא כהצלת נפשות ממש".

לסיפור הזה יש גם המשך מרגש מאוד: "הבחור עלה על דרך המלך ולמד באחת הישיבות הטובות בארץ", מבשר הרב לשם, "לאחרונה נודע לי שהוא התארס עם בחורה מצוינת. אלו דברים לא טבעיים, בכלל לא מובנים מאליהם".

 

סיפורו של אפרים, מצטרף לעוד מקרים נוספים של בחורים שהיו על סף נשירה, אותם ליווה הרב לשם, מקרוב או מרחוק.  

"האמת היא שכל הפעילות הזו התחילה בזכות אשתי פנינה", הוא מספר. "לפני כשבע שנים נחשפנו יחד לצורך הגדול שקיים בביתר עילית בנתינת מענה לנערות הנמצאות במשבר. באותם ימים הקמנו את פעילות 'אתגר' – מרכז נוער פעיל שמארגן לאותן נערות הרצאות, טיולים וחוויות שונות. בהמשך זה התרחב אף למחלקה בארגון הידברות. כמענה נצרך ובסיסי לנערות, רעייתי כתבה את המדריכים 'אהבה לרגע' ו'יפה באמת' בהם היא פונה לנערות ומסבירה להן באופן מפורט ונוקב עד כמה מומלץ להן לשמור על עצמן, לא בשביל ההורים או הסביבה, אלא בראש ובראשונה – עבור עצמן ובשביל הבית שיקימו. ברוך ה' לפני כשנתיים זכינו להקים גם תיכון המיועד לנערות הפועל בגישה ייחודית.

"לאורך כל הדרך אני עומד מאחורי הקלעים של כלל הפעילויות", מציין הרב לשם. "אמנם העיסוק העיקרי שלי הוא לשמחתי הגדולה בלימודי רבנות ודיינות, וכחלק ממנו אני נותן מענה הלכתי במסגרת 'רב על הקו', כרב משיב לשאלות הלכתיות. אבל אי אפשר להתעלם מהצורך האדיר שקיים ומהכאב של נערות ונערים יקרים, שבידינו להציל אותם, בבחינת 'קול דמי אחיך צועקים אליי מן האדמה' .

"ברוך ה'", מוסיף הרב לשם, "מרגש לראות בכל פעם מחדש איך שהנערים מצליחים לעלות על דרך המלך ולהגיע למקומות טובים יותר. שוב ושוב אני נרעד לגלות עד כמה שהם צריכים בסך הכל מישהו שבאמת ישמע אותם, יקשיב להם וייתן להם את המענה הנכון והמדויק. זה גם המקום שחשוב לציין שמוטלת על כל אדם חובה לפקוח עיניים ולהתבונן סביבו. אם הוא רואה נערים בכאלו מצבים, צריך לנסות לעזור להם, זו יכולה להיות הצלת נפשות ממש. בפרט בעקבות הקורונה - זאת קריאה לגיוס חירום".

הרב לשם מדגיש שברור לו שלא כל אחד יכול ליצור שיחות ולקרב אותם. "אבל טפיחה על השכם, או מילת הערכה ועידוד בוודאי יכול כל אחד לתת, ומכאן והלאה אפשר לקשר את הנער לדמות מתאימה שתדע לתת גם את המענה המקצועי ולשוחח באופן מתאים".

אבל למה שהנערים ירצו את הקשר ואת השיחות הללו? הרי כל מה שהם רוצים זה לפרוץ החוצה ולהתנתק!

"זאת בדיוק הטעות", אומר הרב לשם, "מקום טוב לא עוזבים. אין כמעט נער או נערה שטוב להם ובכל זאת הם פוזלים החוצה. כל אחד שבוחר בכזו דרך, עושה זאת רק בעקבות אילוץ, מכיוון שלא טוב לו. זה יכול להיות בעקבות בעיה לימודית, נפשית או רגשית. זה יכול להיות מחמת מצוקה בבית, חינוך ליקוי או פגיעה. אבל תמיד חייבת להיות סיבה. לפני תהליך הנשירה יש איתותים רבים, אין דבר כזה 'פתאום הוא עזב את הישיבה', או 'פתאום הוא נפל', או 'פתאום הוא לובש כך, או מתנהג כך...' אין דבר שנעשה 'פתאום'. אף פעם לא קם נער בבוקר והחליט לנשור ממערכת הלימודים. זהו תהליך ארוך מאוד. אלא מה? לא שמנו לב לכל איתותים המקדימים. איתותים שקוראים 'לא טוב לי'".

אז מה אפשר להגיד להורים שהבן שלהם במצב כזה?

"אני רוצה להגיד להם שאני מבין אותם לגמרי. זהו קונפליקט מאוד מורכב, אבל דווקא בקונפליקט הזה יש מקום רב לנתינת אמון בילד. אחד המשפטים הידועים של נערים כאלו הוא 'תפסיקו לחפור לי', וזה כל כך מאפיין את הגיל. הם רוצים לבנות את עצמם, למצוא את המקום שלהם.

"ויותר מזה", הוא מוסיף, "אם נעמיק בחשיבה על הגיל הזה, נראה כי גיל הנערות הוא מאוד מאתגר – מחד הנער עדיין לא בשל כדי לקבל החלטות נכונות על חייו, אך מאידך הוא לא מוכן להקשיב להורים שרוצים לייעץ  לו. כך הוא מגבש את הזהות שלו בעולם, מבלי להבין באמת מה רוצים ממנו, האם זה נכון בעבורו ואיזה מחיר עצום הוא עלול לשלם בעתיד.

"כהורים אנו צריכים לנהוג בחוכמה, ללוות את הנער ברגישות, לתת לו את המרחב להחליט תוך כדי נתינת משענת, כך שגם אם הוא ייפול חלילה, הוא לא יתרסק. אנחנו פורשים תחתיו רשת ביטחון, אפילו בלי שהוא ידע. והעיקר, לפני כל דבר אחר - חשוב מאוד שניתן לנער הרגשה שאנו אוהבים אותו, מכבדים אותו וסומכים עליו, מתוך אמון אמתי. אגב, זו גם אחת הסיבות שקוראים לו 'נער'. הוא 'מתנער' מהילדות ועובר לבגרות. כך הוא בונה את עולמו הפנימי".

 

אחרי שנים בהן עוסק הרב לשם בליווי הנערים, הוא הגיע למסקנה כי קל יותר למנוע נשירה, מאשר להגיע למצבים קשים. "המוטו שאנו מנהיגים בפעילות שלנו עוסק במניעה. כפי שיודע כל מי שמטפל בתחום, ישנם תקציבים לא מעטים המופנים לטיפול בנוער בסיכון, אך  רוב רובם מיועדים לעזרה לכאלו שכבר התדרדרו. אנחנו טוענים שיש להתעשת רגע קודם – להביא תקציבים למניעה, כך נוכל להציל נערים רבים ביותר, שלעתים כל מה שהם צריכים זה שיחת חיזוק או הכוונה קלה. זה גם מה שהוביל אותי לכתוב את שני הספרים היוצאים לאור בימים אלו – 'הלוחם' ו'אהבה לרגע'. אלו הם ספרים המיועדים לנערים המצויים בדיוק בכאלו מצבים".

במה עוסקים הספרים?

"ספר 'הלוחם' נותן מענה בסיסי לנערים מתמודדים הנמצאים בתקופת חיים מבלבלת ואף מאיימת, המלווה לפעמים בניסיונות והתמודדויות לא קלים. הספר עוסק בהתמודדות עם היצר ושמירת הראיה, מתוך הבנה לתחושותיו של הנער שהן בהחלט לגיטימיות. כשנער מבין שזה טבעי ונורמלי, אבל צריכים גם ללמוד להתמודד עם הניסיונות, הוא פחות מבוהל ממה שהוא חווה, גם ההתמודדות עבורו הופכת לקלה הרבה יותר. בספר הושם דגש על כלים נכונים להתמודדות נכונה עם ניסיונות, כמו גם מענה משלים למצב של כשלנות ונפילות.

"הספר השני, 'הנאה לרגע', הוא ספר פרטני יותר, שבמובן מסוים נותן מענה רחב לנערים שכבר הגיעו לשלב בו הם מתמודדים עם ניסיונות כמו קשרים, חברויות ודברים בעייתיים. כאן הדגש העיקרי הוא במתן הסבר לנער, כדי שיבין למה שווה לו כל כך לשמור על עצמו, ואיזה מחיר הוא עלול לשלם על קשרים בגיל הזה. ההסבר העיקרי הוא שכדאי לו לשמור על עצמו לא בשביל ההורים או המשפחה, אלא בראש ובראשונה בשביל עצמו ובשביל העתיד שלו.

"בנוסף לנושא הקשרים, יש התייחסות בספר גם להתמודדות עם הסמארטפונים והמכשירים הפרוצים. לפעמים נערים קונים מכשיר כזה מתוך מחשבה של 'אשתמש בו רק לשליחת הודעות', ולא מבינים עד כמה שמכשיר כזה מנטרל את הבחור מכל הקדושה והרוחניות שאסף. גם אם הוא משתמש בו רק לשליחת וקבלת הודעות...

"חשוב לציין שהיה חשוב לנו שהתכנים בספר יועברו בצורה נעימה וידידותית, משום כך הושקע עמל רב בעיצוב והדפסת הספר, כדי לפנות גם לאותם אלו 'שלא אוהבים לקרוא'..."

האם אין חשש שהספרים יתגלגלו דווקא לבחורים שהולכים בתלם, וכך יפתחו להם צוהר לעולמות חדשים?

"ראשית חשוב לי להדגיש שהספר נכתב בעיקר לנערים מתמודדים. אני יוצא מנקודת הנחה שלבחור רציני אין צורך בכאלו ספרים, כי ממילא יש לו משגיח ויש גם שיחות וספרי מוסר שנותנים מענה מתאים וטוב יותר. מצד שני, מתוך הבנה שהיום זה לא מה שהיה פעם, המידע שיש היום ברשתות והניסיונות שפעמים נחשפים אליהם גם בחורים חזקים יותר, יש בספרים הללו גם יתרון גדול, כי לפעמים דווקא אם בחור קורא את הספר, ואחר כך נתקל בכזה ניסיון, הוא יודע מראש לא להיכנס אליו. זה לא שהיינו בוחרים בכך, אבל כמו בחיסון, גם כאן אנחנו חייבים לחסן אותם מבעוד מועד, כי אם לא נכין אותם וניתן להם מעטפת של הגנה, הם עלולים ברגע אחד ליפול ולהתדרדר".

"אגב, גם בספר לנערות - 'אהבה לרגע' צץ כזה חשש, וברוך ה' אני יכול לציין שבמשך השנים שחלפו מאז שיצא – לא רק שלא קיבלנו אף תלונה. עוד יותר מזה, קיבלנו תגובות חיוביות כל כך ואף שמענו מיועצות שעובדות במקומות השמורים ביותר, שהן מחזיקות אצלן את הספר במיוחד בשביל אותן בנות שזקוקות למענה מפורט. כי בכל מקום יש נערות שמתמודדות".

אז הוצאתם ספרים לנערות וכעת מוציאים ספרים לנערים. יש גם תכניות להמשך?

"בתקופה הקרובה אמורה לצאת סדרת צפייה המיועדת למחנכות וצוות הוראה, שבה אשתי מקיפה את כל הנושאים של זיהוי ואיתור נערות מתמודדות במערכת החינוך, הגורמים לנשירה והכלים הנכונים להתמודדות עם הבעיה, בכדי למנוע מראש נפילות ולחסוך בכך הרבה כאב. ובעזרת ה', אנו מתפללים להמשיך להביא רק טוב לעם ישראל".

לרכישת הספרים דרך הידברות שופס:

הלוחם - היצר והניסיונות בגיל הנעורים, לחצו כאן.

הנאה לרגע - חברויות וקשרים בגיל הנעורים, לחצו כאן.

סדרת "אהבה לרגע" לנערות המתמודדות עם חברויות וקשרים, לחצו כאן.

המדריך "יפה באמת לנערות", לחצו כאן.

 

תגיות:חינוך ילדיםנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה