חדשות בארץ

נתניהו: "שינינו את המשוואה – לא נסבול טפטוף רקטות"

בהצהרה מיוחדת לסיכום מבצע "שומר החומות", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יעדיו הושגו בהצלחה והבהיר כי ישראל לא תסבול טפטוף רקטות: "נגיב בעוצמה על כל גילוי של תוקפנות, מה שהיה הוא לא מה שיהיה". שר הביטחון בני גנץ: "בשלב זה תם המעשה הצבאי והגיעה שעת המעשה המדיני. אין לממשלת ישראל מנדט להפוך הישג צבאי חסר תקדים להחמצה מדינית"

נתניהו, גנץ, כוכבי וארגמן (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)נתניהו, גנץ, כוכבי וארגמן (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש שב"כ נדב ארגמן מסרו  בצהריים (שישי) הצהרות לתקשורת מהקריה בתל אביב, לסיכום מבצע "שומר החומות".

"אזרחי ישראל, בפתח דבריי אני מבקש להודות לכם על העמידה האיתנה ועל החוסן המרשים שגיליתם ב-11 ימי המבצע", אמר נתניהו. "זה אפשר לנו להשיג את יעדי המבצע בהצלחה יוצאת דופן. אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחות שאיבדו את יקיריהם, ליבנו אתכם. אני שולח חיבוק חם לכל הפצועים ואיחולים להחלמה שלמה ומהירה".

נתניהו הודה לשר הביטחון ולראשי כוחות הביטחון: "עבדנו יחד, עמדנו יחד מאוחדים כשלנגד עינינו דבר אחד – השבת הביטחון והשקט לאזרחי ישראל. כראש ממשלת ישראל, הדבר היחיד שמנחה אותי בקבלת החלטות הוא הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל והשמירה על חיי אזרחיה וחייליה. כשיצאנו יחד למבצע הגדרתי את היעד המרכזי שלו – להנחית מכה קשה על ארגוני הטרור, לפגוע ביכולותיהם ולהשיב את השקט תוך ביסוס ההרתעה. כך בדיוק עשינו".

"לא הכל ידוע עדיין לציבור, אגב לא הכל ידוע עדיין לחמאס", הוסיף נתניהו. "אבל מכלול ההישגים שלנו ייחשף במהלך הזמן. בשלב הזה לפחות אני יכול לומר שעשינו דברים נועזים וחדשניים, וזאת מבלי להיגרר להרפתקאות מיותרות".

תקיפה ברצועת עזה בימי המבצע (צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90)תקיפה ברצועת עזה בימי המבצע (צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90)

"אם היה צורך להיכנס קרקעית לעזה – היינו עושים זאת. אבל חשבתי שהפעם, אל מול התכלית שקבענו, נוכל להשיג תוצאות טובות יותר בדרכים אחרות, בטוחות יותר. תמיד קיימת ביקורת מצד זה או אחר, אבל רוב אזרחי ישראל רואים שפעלנו בנחישות, בתבונה, ואני אוסיף את המילה החשובה – באחריות עילאית. השליחות שלי היא גם לשמור על האימהות, על הבנים, על החיילים שלנו, למנוע מחיר מיותר בחיי אדם. ולכן גרמנו נזק מירבי לחמאס במינימום נפגעים לישראל".

"בתחילת המבצע אמרתי שהחמאס יספוג מכות שלא חלם עליהן, וזה בדיוק מה שקרה", הצהיר ראש הממשלה. הוא פירט את ההישגים של הלחימה: "ראשית, שללנו את נשק המנהרות ההתקפיות של חמאס. כשחמאס ניסה להסתער עלינו הפעם – הוא נתקל בקיר ברזל, קיר בטון, קיר בלתי עביר. חמאס ידע שמעל הקרקע, אם הוא ינסה להיכנס לשטחנו, הוא יחטוף אש רצחנית, ולכן הוא ניסה לבנות מנהרות טרור מתחת לקרקע כדי לחדור לשטחנו. זה מה שהמחבלים עשו במבצע צוק איתן, הם חשבו שיוכלו לחזור על כך גם הפעם, אבל עכשיו הם גילו שהם חסומים – בזכות קיר הפלדה שבנינו".

נתניהו ציין כי המכשול התת-קרקעי שנבנה מסביב לרצועת עזה הינו "קיר חכם, עם חיישנים, עם יכולת איתור והתרעה. בכל פעם שהם ניסו להתקרב – הם הושמדו מתחת לקרקע, כולל ברגעים האחרונים של המבצע הזה. כל המשאבים העצומים ושנים של עבודה שחמאס השקיע במנהרות ההתקפיות – ירדו לטמיון".

"שנית, תקפנו את המנהרות ההגנתיות של חמאס. השמדנו חלק ניכר מה'מטרו', אותה עיר טרור תת-קרקעית מתחת לרצועת עזה. במשך שנים הכנו תוכנית קפדנית של פגיעה מהאוויר ב'מטרו'. גם בזה החמאס השקיע הון עתק ושנים של עבודה, וכל זה ירד לטמיון. חמאס לא יכול להתחבא יותר, וזהו הישג עצום למדינת ישראל. לא רק שפגענו ביותר מ-100 ק"מ של המערכת הזאת, הוכחנו שהיא חדירה, פגיעה, מחוררת. הוכחנו שהיא מלכודת מוות למחבלים. זה הישג עצום לצה"ל, והישג ששום צבא בעולם לא השיג עד היום".

נתניהו וגנץ בהתייעצות ביטחונית במהלך המבצע (צילום: חיים צח, לע''מ)נתניהו וגנץ בהתייעצות ביטחונית במהלך המבצע (צילום: חיים צח, לע''מ)

ראש הממשלה המשיך ומנה את ההישגים: "חיסלנו למעלה מ-200 מחבלים, ביניהם 25 בכירים, כולל מח"טים. חיסלנו חלק חשוב משדרת הפיקוד של חמאס והג'יהאד האסלאמי, ומי שלא חוסל – יודע היום שידנו הארוכה יכולה להשיג אותו בכל מקום, מעל הקרקע ומתחת לקרקע".

"מוטטנו תשעה מגדלי טרור ועשרות בתי מפקדים. אף אחד מהם הוא לא מבנה תמים. אלה משרדים, מפקדות ומחסני נשק של חמאס. פגענו במפעלי רקטות, במעבדות נשק ובמצבורי נשק – עשינו כל זאת תוך פגיעה מינימלית באזרחים לא מעורבים, במאמץ אדיר למנוע נפגעים לא מעורבים, כפי שאף מדינה ואף צבא לא עושה בעולם. צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם".

"פגענו ברוב היכולות של חמאס, הרבה מעבר למה שהמפקדים שלהם דמיינו", הבהיר נתניהו. "חמאס חשב שהוא יירה על ירושלים ועל ערי ישראל ואנחנו נגיב ב'עסקים כרגיל'. במקום זאת, הוא חטף 11 ימים ולילות של מהלומות כבירות וכתישה אדירה ששינו את כללי המשחק".

"שינינו את המשוואה לא רק לימי המבצע ותוך כדי המבצע, אלא שינינו אותה גם להמשך", הדגיש ראש הממשלה. "אם חמאס חושב שנסבול טפטוף רקטות – הוא טועה. נגיב בעוצמה אחרת על כל גילוי של תוקפנות נגד יישובי העוטף או כל מקום אחר במדינת ישראל. מה שהיה הוא לא מה שיהיה".

"את ההרס שהביאו על עצמם במו ידיהם הם כבר יודעים. הם תמיד יוצאים מהמנהרות, מהחורים והמחילות ומתרברבים, אבל הם יודעים מה שהם הביאו על עצמם. הם יודעים שהסגנו אותם שנים אחורה".

בהמשך דבריו הודה נתניהו למנהיגים בעולם שהעניקו תמיכה לישראל: "תמיד יש לחצים בינלאומיים, הפגנות וכתבות ביקורתיות, אבל הפעם קיבלנו תמיכה בינלאומית אדירה מעשרות מדינות שהתייצבו מאחורינו. אני רוצה להודות קודם כל לידידי, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. שוחחנו שש פעמים בימים האחרונים, שיחות חמות וידידותיות, והוא חזר בהן בצורה ברורה וחד-משמעית על התמיכה הבלתי מסויגת של ארצות הברית בזכות ההגנה העצמית של ישראל. אמרתי לו שנעצור את הלחימה ברגע שנגשים את יעדי המבצע. הנשיא הבין זאת, וכך בדיוק עשינו".

נתניהו התייחס לסוגיית השבויים והנעדרים: "אנחנו לא שוכחים לרגע את הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. תוצאות המבצע יוצרות תנאים טובים יותר להשלמת המשימה של השבתם הביתה".

 

גנץ: "הגיעה שעת המעשה המדיני"

שר הביטחון הודה בראשית דבריו לראש הממשלה על שיתוף הפעולה הביטחוני במהלך המבצע: "אני חושב שנעשתה עבודה טובה בצמרת הביטחונית של מדינת ישראל, וכך ראוי. ראוי שכל אזרח ואזרחית יידעו שבעת חירום אפשר וצריך לשתף פעולה".

"תם ולא נשלם", אמר גנץ. "השגנו את כל היעדים המבצעיים שהצבנו. גבינו מחיר כבד מאוד מחמאס, החזרנו את יכולותיו שנים אחורה. בחמאס הופתעו, והם מתחרטים ויתחרטו קשות על מה שבחרו לעשות. אבל ההפתעה שלהם אינה ההפתעה שלנו. כל התוכניות הוכנו במשך שנים. הגענו מוכנים ליום פקודה".

גנץ שיבח את יכולת העמידה של האזרחים: "הציבור עמד בגבורה במבחן מול הטרור. מטחים מתמשכים של רקטות קטלניות ששוגרו ללא הבחנה על ערים, מושבים, קיבוצים, יהודים וערבים, נתקלו בכיפת ברזל ובעורף ישראלי חזק כפלדה. אזרחיות ואזרחי ישראל – אתם תמונת הניצחון שלי".

מיירטי כיפת ברזל (צילום: אבי רוקח, פלאש 90)מיירטי כיפת ברזל (צילום: אבי רוקח, פלאש 90)

"בשלב זה תם המעשה הצבאי והגיעה שעת המעשה המדיני", הצהיר שר הביטחון. "על חורבות בתיהם של בכירי חמאס והריסות של למעלה מ-100 ק"מ של מנהרות טרור, חובה עלינו לבנות מציאות אחרת. מעשה מדיני אין משמעו הסכמי בזק, אלא התנעת מהלכים ארוכי טווח שיחלישו את הקיצונים ויחזקו ויחברו בין המתונים. במקביל לניהול המערכה עמדתי בקשר עם מנהיגים בעולם, ובראשם מזכיר ההגנה האמריקני. הגיבוי שנתנו הממשל האמריקני בראשות הנשיא ביידן ועשרות מדינות נוספות לזכותנו להגן על עצמנו הוא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל – ואנחנו מעריכים זאת מאוד".

"שוחחתי גם עם מנהיגים ממדינות ערב המתונות, כאלו שיש לנו קשרים רשמיים איתן וגם כאלו שלא, ואני אומר לכם שיש לנו הזדמנות לשנות. שוחחתי עם מנהיגי מדינות ערב המתונות. אסור לפספס, אסור למצמץ, אסור לסגור את הדלת שנפתחה. החלשנו את החמאס צבאית ופגענו בנכסיו, וכעת הזמן לחזק את הכוחות המתונים שמסביב, להתנות פיתוח ושיקום לא רק בשקט אלא גם, ובעיקר, בהתקדמות תהליך השבת השבויים והנעדרים. זה חוב מוסרי שלנו כמדינה שאני נושא עמי יום יום ושעה שעה. זאת ועוד, לא רק שקט תמורת שקט – שקט תמורת תקווה, צמיחה ומתינות. אם לא נפעל מדינית מהר ונכון, 'שומר החומות' יירשם כעוד סבב בדרך למבצע הבא. ראש הממשלה, אין לממשלת ישראל מנדט להפוך הישג צבאי חסר תקדים להחמצה מדינית".

 

כוכבי: "לאויב ייקח זמן להבין את היקף ועוצמת הפגיעה"

הרמטכ"ל, שדיבר לאחר מכן, אמר כי "צה"ל נערך למבצע הזה במשך זמן רב, וביתר שאת בשבועות האחרונים. חמאס טעה טעות קשה וחמורה בירי שלו לעבר מדינת ישראל. הוא לא קרא אותנו נכון, ופגש עוצמת תקיפה ומערכי הגנה שהוא לא הכיר ולא ציפה להם. הפגיעה בחמאס ובג'יהאד האסלאמי היא קשה, והיא נובעת מפעולה שהתאפיינה בשלושה דברים – בקצב תקיפה גבוה, במטרות איכותיות ובדיוק רב, שהובילו להשמדה ולפגיעה קשה במערכים השונים".

כוכבי הדגיש אף הוא את המאמץ שעשה צה"ל למנוע פגיעה בבלתי מעורבים: "רבים מהישגי המבצע מדברים בעד עצמם, חלקם יתבהרו רק בהמשך. גם לאויב ייקח עוד זמן רב כדי להבין את היקף ועוצמת הפגיעה. לא בכדי, ושלא כבעבר, הוא נמנע מירי נרחב בשעות האחרונות של המבצע".

"לאורך כל ימי המבצע ליוותה אותנו תחושת צדקת הדרך, האחריות והמחויבות שלנו להשיג תוצאות טובות ומהירות, ומימוש ייעוד צה"ל – הגנה על ישראל", הוסיף הרמטכ"ל. "מבחינתי ומבחינת צה"ל – לא תם ולא נשלם. אנחנו מקווים לימים של שקט וביטחון, אבל ערוכים לכל התפתחות. אנחנו נכונים לשוב ולפעול בעוצמה רבה בכל רגע נתון".

"לצד כל המשימות בהן צה"ל עמד בהצלחה – משימה אחת חשובה לא הושלמה: השבת הבנים הביתה. אנחנו פועלים בנושא הזה במרץ, והישגי המבצע צריכים להאיץ את התהליך של השבתם. זו אחריות אישית שלי, של מפקדי צה"ל ושל צה"ל כולו. לא ננוח עד שנשלים את המשימה הזו", סיכם כוכבי.

ראש השב"כ ארגמן חתם את שרשרת ההצהרות: "המבצע הזה הוא תולדה של הכנות מדוקדקות ועבודת מודיעין מצוינת של צה"ל ושב"כ. המבצע הזה לא דומה למבצעים קודמים מבחינת המכה שקיבל חמאס. הוא יכול להיות מבצע משנה מציאות, כפוף כמובן לדרך שבה נתנהל מכאן ואילך. כללי המשחק השתנו, ומה שהיה לא יהיה".

תגיות:חמאסבני גנץשומר החומותאביב כוכבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה