סגולות

מי לא רוצה שהשידוך יעלה יפה?

שמות בשידוכים – ממה צריך להיזהר ולהימנע, ומה לא חשוב כלל?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אין כמעט חתן וכלה שלא עברו את סדרת ההכנות הארוכה והמפרכת, אבל יש כאלו שמוסיפים עוד קצת טרדות כמו למשל התאמה של שמות בני הזוג, על היתרונות והחסרונות שבדבר.

 

שם האישה כשם האם – צוואת רבי יהודה החסיד

הובא באזהרת רבי יהודה החסיד שאין להתחתן כשיש שמות זהים לחתן ולחמיו או לכלה ולחמותה. יש אומרים שהטעם הוא כדי שלא יקרא אדם לאשתו בשמה, ואמו תהיה לידו, ותהיה בכך איזה פחיתות כבוד לאמו. וכן להפך, אם האישה קוראת לבעלה בשם של אביה ליד אביה. למעשה איננו נוהגים כמו הצוואות הללו, שהם ציווי ליוצאי חלציו בלבד. אמנם טוב לחוש לעניין ולקבל ברכה של רב על הנישואין, בגלל הצוואה של רבי יהודה החסיד. אם השם המלא של הכלה ושל חמותה שונים, דהיינו שיש להם שם נוסף שאינו דומה – אין צורך להקפיד לשנות את השם, גם אם שתיהן נקראות בדרך כלל באותו השם. אם כבר נשאו, ושמו כשם חמיו או שמה כשם חמותה - צריך לשנות שם אחד לשם כינוי, ואין עוד מה לחשוש. בעניין שמות שווים למחותנים - אין להקפיד על זה.

 

זהירות מאלה שמתאימים שמות לקראת חתונה

עדיף להתנהג כציווי התורה "תמים תהיה עם ה' אלקיך", ואין צורך להתאים שמות על מנת להתחתן, אע"פ שיש בספרים כל מיני התאמות בעניין זה. בכל מקרה אין לבטל שידוך מפני אי התאמה בין שמות בני הזוג המחושבים בחשבון השמות. ואם הלכו אצל רב מסוים ואמר להם שהשמות שלהם הם סימן לא טוב – אפשר תמיד להוסיף אות אחת או להחסיר אות אחת מהשם, ויצא החשבון טוב, והקב"ה יזכה אותם להקים בית נאמן.

ומעשה היה באיש אחד שהיה בודק שמות של בני זוג, ואומר להם להיפרד אפילו אם היו נשואים. ודבר זה היה גורם הרבה צער, כי הגמרא אומרת כי זוג שמתגרש אפילו המזבח מוריד עליו דמעות. הזהיר מו"ר אבא את אותו האיש, ולא שמע. ביקש הרב לבדוק את שמות האיש הזה ואשתו ומצא שלפי החשבונות שלו, האיש הזה לא מתאים לאשתו. קרא לו, הראה לו את החשבונות ואמר לו שהוא צריך להתגרש מאשתו, כי החשבונות לא מתאימים. אותו האיש החל לאחוז בראשו ואמר איך אעשה זאת? יש לי שמונה ילדים! איך אגרש את אשתי? אמר לו הרב: אינך צריך לגרש את אשתך, אך תזהר שלא לגרש זוגות אחרים על סמך מספרים וחשבונות שאין בהם ממש. וקיבל עליו.

תגיות:סגולותהרב חיים פוקס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה