חדשות בארץ

מצב חירום מיוחד הוכרז בלוד; נתניהו: "נחזיר את המשילות"

בדיון שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרי הביטחון וביטחון הפנים, הוחלט להכריז על מצב חירום מיוחד בעיר לוד. פלוגות מג"ב הועברו מיהודה ושומרון לערים המעורבות בשטח ישראל. נתניהו בביקור בלוד: "מה שראינו כאן זו אנרכיה של פורעים"

לוד, אמש (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)לוד, אמש (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
אא

מאות ערבים התפרעו הלילה (בין שלישי לרביעי) במקומות שונים ברחבי הארץ, זה הלילה השני ברציפות. המוקד המרכזי של הפרות הסדר האלימות היה בלוד, בה יידו המתפרעים אבנים והציתו בית כנסת ועשרות מכוניות. גבר בן 56 נפצע באורח קשה מיידוי אבנים לעבר מכוניתו, ופונה לבית חולים כשהוא מורדם ומונשם. בעקבות המהומות, פינתה המשטרה תושבים יהודים מדירות הנמצאות בבניינים מעורבים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיון לילי עם שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי ובכירים נוספים. בדיון סוכם להכריז על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד, ולהעביר פלוגות מג"ב המוצבות ביהודה ושומרון אל הערים המעורבות בתוך שטח ישראל. מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי הוא הנחה לפעול ביד קשה עם מפירי החוק והסדר ולעבות את הכוחות בשטח במטרה להשיב ללוד את השקט והסדר בהקדם האפשרי.

עם ההכרזה על מצב חירום מיוחד בלוד, הורה מפכ"ל המשטרה על עיבוי כוחות משמעותי בלוד ובערים מעורבות נוספות. במשטרה ציינו, כי מצב 'אירוע חירום אזרחי' מקנה לשוטרים בשטח חופש פעולה רחב יותר: "משטרת ישראל תנקוט ביד קשה כלפי מפירי החוק והסדר, וזה הזמן להדגיש כי מי שמפר הוראה של שוטר דינו עד שלוש שנות מאסר".

שבתאי החליט להעביר את לשכתו ללוד, ובמקום יוקם חפ"ק משטרתי. "אנו עדים למצב שלא ראינו בעבר בערים מעורבות, וזה כולל אלימות קשה על רקע לאומני, פגיעה בסמלי דת וגם נסיונות לפגוע בשוטרים ולסגור צירי תנועה מרכזיים", אמר. "על משטרת ישראל מוטלות בימים אלה שורה של משימות לאומיות, ואנו נבצע את המוטל עלינו ונשיב את הסדר על כנו".

לאחר קבלת ההחלטה על הכרזת מצב החירום המיוחד בלוד, הגיע ראש הממשלה לעיר עם השר לביטחון הפנים. "פה התפתחה חזית שאני רואה אותה בחומרה רבה", אמר לכתבים. "מה שראינו כאן זו אנרכיה של פורעים, שפוגעים באזרחים ובשוטרים, מציתים מכוניות, שורפים בתי כנסת – מראות ששום מדינה מתוקנת לא יכולה לקבל".

"יש צורך קודם כל להחזיר את המשילות", הצהיר נתניהו. "אני כאן כדי להבטיח זאת. הנחיתי לעשות מיד שלושה דברים: האחד, להזרים כוחות – בתיאום עם שר הביטחון, עד שעות הבוקר יגיעו לוחמי מג"ב לכאן ולערים מעורבות אחרות. השני – להעניק סמכויות להכרזה על מצב חירום כאן. היה ויכוח, מגוחך בעיניי, בין משפטנים. אם זה לא מצב חירום אני לא יודע מה זה. אני מקווה שהבעיה נפתרה, אבל אסור שזה ייגרר משום שמדובר כאן בעניינים של חיים ומוות. הדבר השלישי, במקרה הצורך, והצורך כנראה קיים, להנהיג במסגרת הסמכויות הללו עוצר, במקום הזה ובמקומות אחרים, ככל שיידרש. קודם כל להחזיר את המשילות".

נתניהו הדגיש כי הוא "נותן גיבוי למשטרת ישראל, שעושה עבודה מאוד חשובה בתנאים מאוד קשים. זה לא דבר של מה בכך, זו משימה עליונה למנוע את פרצי האלימות והפראות הזו. אני מצפה ממנהיגי הציבור הערבי לצאת בעוצמה נגד התופעות הללו של פורעי חוק, של אנשים שפורקים כל עול ומנסים לפגוע בחפים מפשע. חלק מהמנהיגים כבר דיברו, אני מעריך את זה, אני מצפה לשמוע את זה מכולם".

"אני קורא לכולם לא לקחת את החוק לידיים. יש כאן מדינה ומשילות, בשביל זה באנו לכאן ואני בטוח שכך ננהג. במקרה הצורך תפעילו את כל האמצעים הללו, גם במקומות אחרים. אנחנו חייבים להחזיר חוק וסדר למדינת ישראל".

"יש כאן דברים שאינם מקובלים, אי אפשר להצדיק אותם ואי אפשר לנסות להצדיק אותם. יש כאן שנאה יסודית, מסיתים ומנסים לעודד ציבור לבטל את הקיום של המדינה שלנו כפי שאנו מכירים אותה. זה בא מבחוץ, לצערי גם מבפנים. אנחנו לא צריכים להלקות את עצמנו אלא להתייצב כמדינת חוק, עם משילות, כפי שהדבר מתבקש וכפי שכל אזרחי ישראל מצפים מאיתנו", סיכם ראש הממשלה.

השר אוחנה כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנו מכריזים הלילה על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד. נעשה כל שנדרש כדי להשיב את החוק והסדר בלוד ובכלל הארץ. לאחר התייעצויות ביטחוניות הוחלט על גיוס 16 פלוגות מג"ב במילואים, פינוי פלוגות מג"ב איו"ש לטובת לוד ותגבור כוחות המשטרה באופן מיידי".

לוד, הלילה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90) ‏לוד, הלילה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90) ‏
הפרות הסדר האלימות בלוד התחדשו אתמול לפנות ערב, במהלך הלווייתו של מוסא חסונה, תושב העיר הערבי שנהרג במהלך ההתפרעויות בלילה הקודם. המתפרעים העלו ניידת משטרה באש, ושוטר ואדם נוסף נפצעו מיידוי אבנים.

מוקד נוסף של התפרעויות אירע בעיר עכו, בה הוצתו מסעדה ובית מלון. בחיפה התפרעו עשרות צעירים ערבים, ששרפו פחי אשפה. לבית החולים רמב"ם בעיר פונו 18 פצועים, ביניהם בן 84 שנפגע בהצתת המלון בעכו. מצבו מוגדר קשה, והוא מונשם ומורדם. נערה בת 16 סובלת מפציעה באזור ארובת העין כתוצאה מפגיעת אבן, ומצבה מוגדל קל-בינוני. שאר הפצועים במצב קל.

הפרות סדר נרשמו במוקדים רבים נוספים, בהם המתפרעים הבעירו צמיגים וחפצים אחרים, יידו אבנים וחסמו צירים. באחת התקריות, אוטובוס חיילים שעשה את דרכו מצפון הארץ לדרומה נרגם באבנים בצומת אום אל-פחם. החיילים יצאו מהאוטובוס וביצעו ירי באוויר. הם חולצו בהמשך על ידי כוחות משטרה. במג'ד אל-כרום יידו מאות צעירים ערבים אבנים לעבר תחנת המשטרה וגרמו נזק לרכבים. ההמון ניסה לפרוץ לתוך התחנה, והשוטרים ירו באוויר כדי להבריחם. מהמשטרה נמסר, כי במחוז צפון נעצרו במהלך הלילה 151 בני אדם בחשד למעורבות בהפרות הסדר. בדרום נעצרו 55 חשודים נוספים בהפרות סדר אלימות, שכללו יידויי אבנים ותקיפות שוטרים ביישובי המגזר הבדואי בנגב ובצירי התנועה.

תגיות:לודאמיר אוחנהערביםהתפרעויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה