חדשות בארץ

גוש נתניהו לריבלין: העבר את המנדט לכנסת

הליכוד, יהדות התורה, ש"ס והציונות הדתית ביקשו מהנשיא ראובן ריבלין להעביר את המנדט להרכבת הממשלה אל הכנסת. נתניהו: "העברה לכנסת תגדיל מאוד את הסיכוי להקמת ממשלה תוך זמן קצר בדרך שתמנע בחירות"

נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

(עודכן: 15:07)

מפלגות הליכוד, יהדות התורה, ש"ס והציונות הדתית ביקשו בצהריים (רביעי) מנשיא המדינה ראובן ריבלין להעביר לכנסת את המנדט להרכבת הממשלה. בהודעה מטעם הליכוד נמסר, כי ההחלטה התקבלה לאחר שיו"ר ימינה נפתלי בנט "סירב להתחייב בפניהן שהוא יקים ממשלת ימין והתעקש להמשיך במשא ומתן להקמת ממשלת שמאל".

"הליכוד קורא לנפתלי בנט, לאיילת שקד ולכלל חברי ימינה לעמוד בהתחייבותם בבחירות שלא ללכת לממשלה עם לפיד ושאר מפלגות השמאל", נאמר עוד בהודעה. "הליכוד משוכנע שברגע שבנט ושקד יתחייבו להיות חלק מגוש הימין, ניתן יהיה להבטיח רוב בכנסת לממשלת ימין".

במכתבו לנשיא, כתב ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנו סבורים, כי במצב הדברים הנוכחי אין היתכנות להקמת ממשלה במהלך התקופה של הטלת מנדט נוסף. על כן אנו סבורים שנכון להעביר את ההכרעה לכנסת. עמדתנו זו באה גם בהמשך לעמדה שהוצגה על ידך טרם הטלת המנדט הראשון, לפיה הדבר הנכון לעשות הוא להעביר את המנדט לכנסת. הנסיבות בעניין זה לא השתנו. העברה לכנסת תגדיל מאוד את הסיכוי להקמת ממשלה תוך זמן קצר בדרך שתמנע בחירות. בכך ייחסך פרק זמן נוסף של חוסר ודאות למדינת ישראל".

גורם המעורב במשא ומתן מטעם הליכוד אמר, כי "היו מגעים מתקדמים עם בנט להמלצה של כל גוש הימין עליו אצל הנשיא. סוכם כי ההמלצה תינתן תמורת התחייבות שלו להקים ממשלת ימין במהלך תקופת המנדט. בתחילה בנט הסכים, אך חזר בו אתמול וסירב אפילו להפקיד מכתב (שסוכם שלא יפורסם פומבית), שיכלול התחייבות אישית להקמת ממשלת ימין שתוביל ותקדם את ערכי הימין בדיוק כפי שהתחייב לפני הבחירות". הגורם הוסיף וטען, כי "הדעה הרווחת במערכת הפוליטית כיום, מימין ומשמאל, שבנט מתעתע בכולם ומשחק על כל המגרש ולא ניתן להאמין לאף מילה שיוצאת מפיו".

החלטת גוש תומכי נתניהו שלא לתמוך בבנט מגדילה את סיכוייו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, לקבל את המנדט להרכבת הממשלה. במהלך היום הודיעו סיעות יש עתיד, כחול לבן, העבודה, ישראל ביתנו ומרצ לבית הנשיא כי הן ממליצות על לפיד כמועמדן להרכבת הממשלה, כפי שעשו בסבב הקודם. יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, שבפעם שעברה נמנע מתמיכה במועמד כל שהוא, הצטרף אף הוא לממליצים על לפיד. בכך עלה מספר התומכים בלפיד ל-51, לעומת שבעה חברי מפלגתו של בנט התומכים בו. יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, הודיע לנשיא כי מפלגתו "לא ממליצה על מועמד ספציפי לראשות הממשלה", אולם הבהיר: "נשתף פעולה בצורה חיובית עם מי שתטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה, קרי מי שזוכה למספר הממליצים הרב ביותר. רע"מ יכולה להשלים את מניין הקמת הממשלה, והיא תעשה את זה אם ייענו דרישותיה במשא ומתן".

ריבלין צפוי להודיע ביממה הקרובה על החלטתו האם להטיל את המנדט על אחד מהמועמדים. מסלול אפשרי נוסף עבורו הוא להודיע כי להערכתו אין לאף מועמד יכולת להקים ממשלה, ולהחזיר כבר כעת את המנדט לכנסת. במקרה זה, תחל תקופה של 21 ימים בה יוכלו 61 חברי כנסת לבקש מהנשיא בכתב להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהסכים לכך. במסלול זה יינתנו למועמד 14 ימים בלבד להקים את הממשלה. אם לא הצליח בכך, או שלא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת – תתפזר הכנסת באופן אוטומטי, ובתוך 90 ימים יתקיימו בחירות.

בתוך כך, בימינה הסתמנו הבוקר ניצנים ראשונים של מרד, כשחבר הכנסת עמיחי שיקלי הודיע לבנט במכתב רשמי על התנגדותו להקמת ממשלה עם מפלגות השמאל. במפלגת הציונות הדתית בירכו על צעדו של שיקלי. יו"ר המפלגה, בצלאל סמוטריץ', כתב: "יש קונה עולמו בשעה אחת. האמת, קראתי את המכתב הזה עם דמעות התרגשות בעיניים. אמת צרופה ופשוטה. דבר דבור על אופניו. שיח ערכי ישר שכל כך חסר לנו בפוליטיקה". בהמשך דבריו פנה סמוטריץ' לבכירת ימינה איילת שקד: "איילת, עכשיו תורך. תוכיחי שיש לך ערכים ועמוד שדרה ושאת לא נגררת אחרי בנט למחוזות של אובדן דרך".

תגיות:יאיר לפידנפתלי בנטהליכודראובן ריבליןבחירות 2021

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה