חדשות בארץ

נתניהו החזיר את המנדט, ריבלין ייפגש עם לפיד ובנט

בתום 28 הימים שהוענקו לו להרכבת ממשלה, החזיר ראש הממשלה בנימין נתניהו את המנדט לנשיא ראובן ריבלין. הנשיא ייפגש הבוקר עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט, לקראת קבלת החלטה האם להעביר את המנדט לאחד מהם או להחזירו

נתניהו וריבלין, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו וריבלין, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 8:55)

28 הימים שניתנו לראש הממשלה בנימין נתניהו להרכבת ממשלה תמו הלילה (בין שלישי לרביעי) בחצות. בהודעה רשמית מבית הנשיא נמסר, כי "זמן קצר לפני חצות, הודיע נתניהו לבית הנשיא כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה ועל כן הוא מחזיר את המנדט אל הנשיא".

בליכוד אמרו, כי "עקב סירובו של בנט להתחייב לממשלת ימין, דבר שהיה מוביל בוודאות להקמת ממשלה בהצטרפות של חברי כנסת נוספים, ראש הממשלה נתניהו החזיר כעת את המנדט לנשיא".

על פי החוק, לרשותו של הנשיא ראובן ריבלין עד שלושה ימים לקבל את החלטתו לגבי המשך ההליך הפוליטי. הוא יכול לנקוט בשני מסלולי פעולה: במסלול הראשון, באפשרותו להטיל את הרכבת הממשלה על מועמד אחר מבין חברי הכנסת. במידה ויבחר ללכת במסלול זה ולהטיל את התפקיד על מי מבין המועמדים, יעמדו לרשות המועמד 28 ימים להשלמת המשימה, שלאחריהן, במידה ולא יצליח, יעבור המנדט לכנסת.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, מסתמן בשלב זה כמועמד המוביל לקבל את המנדט. כזכור, בסיבוב הקודם הוא קיבל את המלצתם של 45 חברי כנסת מסיעות יש עתיד, כחול לבן, העבודה, ישראל ביתנו ומרצ. הוא פועל להשיג את תמיכתם של ששת חברי תקווה חדשה – שבפעם שעברה 'ישבו על הגדר' ולא המליצו על אף מועמד. ייתכן כי יזכה גם להמלצתם של שני חברי תע"ל מהרשימה המשותפת.

יו"ר ימינה נפתלי בנט זכה בסיבוב הקודם לשבעה ממליצים בלבד – חברי מפלגתו. כדי לזכות במנדט, עליו לשכנע את מפלגות גוש הימין, שהמליצו בפעם הקודמת על נתניהו, להעביר את תמיכתם אליו. עם תמיכת הליכוד, המפלגות החרדיות והציונות הדתית הוא יכול להגיע ל-59 ממליצים. שלשום נפגש בנט פעם נוספת עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס, ועל פי דיווחים שונים ניסה לשכנעו להמליץ עליו. תמיכה של ארבעת חברי רע"מ עשויה להקנות לו 63 ממליצים, אלא שככל הנראה רע"מ צפויה שלא להמליץ על אף מועמד. גם בליכוד לא ממהרים להכריז על תמיכתם בבנט, ומתנים את ההמלצה עליו בהתחייבות שלא לפעול להקמת ממשלה עם מפלגות השמאל.

מסלול אפשרי נוסף עבור ריבלין הוא להודיע כי להערכתו אין לאף מועמד יכולת להקים ממשלה, ולהחזיר כבר כעת את המנדט לכנסת. במקרה זה, תחל תקופה של 21 ימים בה יוכלו 61 חברי כנסת לבקש מהנשיא בכתב להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהסכים לכך. במסלול זה יינתנו למועמד 14 ימים בלבד להקים את הממשלה. אם לא הצליח בכך, או שלא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת – תתפזר הכנסת באופן אוטומטי, ובתוך 90 ימים יתקיימו בחירות.

ריבלין צפוי להיוועד בשעות הבוקר עם לפיד ובנט. מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, פנה הבוקר לראשי הסיעות בכנסת, וביקש מהם להעביר את עמדת סיעותיהן עד השעה 14:00, ככל שיהיו מעוניינות בכך: "ככל שיעלה הצורך בבירורים נוספים, ישקול הנשיא את זימון נציגי סיעתך להצגת עמדתם בפניו, כל זאת על פי לוחות הזמנים הקבועים בחוק", נאמר בהודעה.

תגיות:יאיר לפידנפתלי בנטראובן ריבליןבחירות 2021

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה