חדשות בארץ

דרמה בממשלה: אקוניס מונה לשר המשפטים; מנדלבליט: ההצבעה לא חוקית

בעקבות החלטת בג"ץ, הממשלה התכנסה לדון במינוי שר משפטים קבוע. שר הביטחון בני גנץ סירב להצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנסות ולהגיע להסכמות בתוך 48 שעות, ודרש להצביע על מינויו. לאחר שהמינוי נפל ברוב קולות, אישרה הממשלה את הצעת נתניהו למנות את השר אופיר אקוניס לתפקיד. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הצהיר כי ההצבעה אינה חוקית: "ההחלטה לא עברה"

נתניהו וגנץ, ארכיון (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)נתניהו וגנץ, ארכיון (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)
אא

(עודכן: 15:22)

הממשלה התכנסה היום (שלישי) לדיון במינוי שר משפטים קבוע, בהתאם להחלטת בג"ץ שקבע כי על הממשלה לדון בנושא בדחיפות ולעדכן אותו עוד היום. במהלך הדיון תקף שר הביטחון בני גנץ בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, הבהיר כי הוא המועמד היחיד לשר המשפטים, ודרש לקיים על כך הצבעה מיידית. לאחר שמינויו של גנץ נפל, העלה נתניהו להצבעה את מינויו של השר אופיר אקוניס, וזאת למרות התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. אקוניס מונה לתפקיד ברוב קולות. בג"ץ יתכנס בשעה 17:00 לדיון דחוף בסוגיה.

בפתח הדיון הסוער, שהיה רווי בצעקות, אמר נתניהו כי לדעתו ראוי שהממשלה הבאה שצפויה לקום בקרוב תמנה שר משפטים קבוע, אולם לאור החלטת בג"ץ הוא מעוניין להגיע להסכמות: "למנות שר משפטים ברגע זה דבר מלאכותי ולא מדרך הפעולה הרגילה. הדבר הזה נכפה בגלל בעיית העצורים. הייתי רוצה לנסות להגיע לפתרון מוסכם, לקיים את הדיון, לקחת נשימה עמוקה, ושאני ושר הביטחון נשב וננסה להגיע תוך 48 שעות למועמד מוסכם שיפתור את הבעיה הספציפית של העצורים".

גנץ הגיב כי "יש פה היתממות מוחלטת. בהסכם בין הגושים נקבע שמשרד המשפטים בגוש כחול לבן. אני מילאתי את המקום באופן טכני לשלושה חודשים, וההנחה הבסיסית היא שאחרי שלושה חודשים ממנים שר קבוע. הממשלה הרלוונטית כרגע היא הממשלה הנוכחית, ולכן הפתרון המוסכם הוא למנות אותי. זו עמדתי, אם תרצה לדון בזה עוד יומיים – אין בעיה, אבל לא תהיה החלטה אחרת בין אם זה נוח לך או לא".

"משרד המשפטים הוא משרד חיוני", הוסיף גנץ. "העובדה שחודש אין שר משפטים זו תקלה, ומי שנושא באחריות זה אתה שלא נתת למנות שר. מילאתי את המקום במשרד בצורה ממלכתית, וכך תכננתי להמשיך. כל דבר אחר זו היתממות, לא תהיה שום עמדה אחרת. מדינת ישראל צריכה שר משפטים בדיוק כמו שהיא צריכה שר אוצר. אין משרד שעושה פעולה שמשרד המשפטים לא מעורב בו, זה משרד רוחבי. אני אומר בצורה חד-משמעית: יש פתרון אחד, והוא למנות אותי ולשמור על החוק והדמוקרטיה במדינת ישראל."

היועץ המשפטי לממשלה ציין בפני השרים כי בית המשפט מצפה לקבל עוד היום תשובה מהממשלה, ובהיעדר החלטה ייתכן ויוציא צו מוחלט בנושא: "זה דבר בלתי סביר בצורה קיצונית", הצהיר.

שרי כחול לבן המשיכו במתקפה על ראש הממשלה. השר אלון שוסטר והשרה אורית פרקש הכהן טענו כי נתניהו נמצא בניגוד עניינים ואסור לו לדון בנושא. השר חילי טרופר הוסיף כי "התחושה היא שהשיקולים הם לא עניינים". נתניהו הגיב: "אל תטיפו מוסר על מינוי שר משפטים בשל שיקולי חיים, אתם מנעתם הבאת חיסונים נוספים במשך שבועות". השר אמיר אוחנה גיבה את נתניהו. השניים טענו כי ההסכם הקואליציוני, המעניק את תפקיד שר המשפטים לכחול לבן, אינו בתוקף שכן הוא נחתם בכנסת ה-23: "היא עברה מן העולם, וגם ההסכם", אמר אוחנה.

בשלב מסוים של הדיון, הסתמן כי שר הביטחון מוכן להיעתר להצעתו של נתניהו ולדחות את קבלת ההחלטה ב-48 שעות. אלא שגנץ חזר בו ודרש לקיים הצבעה מיידית: "תחמנותכם אומנותכם", צעק לעבר שרי הליכוד. "לא תהיה דחייה". מינויו לתפקיד שר המשפטים נפל, כאמור, ברוב קולות. לאחר מכן הציע נתניהו למנות לתפקיד את אקוניס. שרי כחול לבן ומנדלבליט הביעו התנגדות נחרצת, וטענו כי ההצבעה על ההצעה מנוגדת להסכם הפריטטיות בין הליכוד וכחול לבן. לאחר שההצבעה התקיימה בניגוד לעמדתו, הצהיר מנדלבליט כי אקוניס אינו שר המשפטים: "ההחלטה לא עברה, זו התוצאה המשפטית".

תגיות:בני גנץבג"ץאביחי מנדלבליט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה