כיבוד הורים

הגר"ח קנייבסקי בתשובה חד משמעית: "זה פיקוח נפש"

על איזו מצווה אמר הגר"ח קנייבסקי כי היא "פיקוח נפש", ואיזו מספר לא הרשה לילדיו לומר, ומדוע? מקבץ סיפורים מרגשים על כיבוד ההורים של מרן הגר"ח קנייבסקי

  • י"ג אייר התשפ"א
(צילום: דוד כהן / פלאש 90)(צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי, מרבה להדגיש את חשיבותה של מצוות כיבוד הורים. בנו, הגאון רבי יצחק שאול מספר למגזין 'במה' כי "אבא מעולם לא דרש על עצמו שנכבד אותו ולא העיר לנו על כך. על הכבוד שלו תמיד היה מוחל, אבל בכל מה שנגע לאמא - דרש מאוד לכבד אותה.

"אבא אף פעם לא הרשה לנו לאכול לפני שאמא החלה לאכול, ושמר לראות שלא מקדימים את האמא באוכל. כלפי עצמו לא הקפיד כלל ולא אמר מילה אם היו מקדימים לפניו וכך בכל דבר, אבל כלפי אמא היה דואג מאוד שנכבד אותה.

מעניין כי מרן הגרי"ש אלישיב, אביה של הרבנית בת שבע קנייבסקי, היה קורא לביתו 'שבע', כקיצור לשמה. מספר רבי יצחק שאול כי ילדיהם של הרב והרבנית – מעולם לא אמרו את המספר "שבע" או השעה "שבע". "אבא לא הרשה לנו לומר את השעה שבע, כי זה שם של אמא. עד היום זה מושרש לנו, אנחנו לא אומרים את השעה הזו. אבא החדיר לנו את המושג הזה", הוא מספר בהתפעלות.

יצוין כי זוהי מידת חסידות נפלאה, שמדגישה לנו עד כמה יש להיזהר בכיבוד אב ואם. גם מרן הגר"ח בעצמו, עד היום לא קורא בשם "יעקב ישראל", אלא מוצא כינוי לקרוא לו, כיוון ששם זה הוא שמו של אביו – מרן הסטייפלר זצ"ל.

כידוע, למרן הגר"ח קנייבסקי 3 שמות: שמריהו יוסף חיים. שמריהו יוסף – על שם סבוו מצד אמו (חמיו של מרן הסטייפלר וחמיו של מרן החזון איש), וחיים – על שם הסבא מצד אבא (אביו של מרן הסטייפלר). אחותו של מרן, הרבנית יוספה ברזם, סיפרה לנכדיה כי שמעה מאביה או אמה שלפני הברית הסטייפלר ורעייתו הרבנית סיכמו שהתינוק ייקרא שמריהו יוסף על שם אביה של הרבנית. בדרכו לברית, חשב הסטייפלר לפתע: 'מי יודע אם אזכה לעוד בנים', והוסיף גם את השם חיים, על שם אביו.

כשחזר מהברית וסיפר לאשתו שקרא לתינוק גם בשם 'חיים', הגיבה הרבנית בשמחה עצומה: "איך אני שמחה! כל הזמן הייתה לי חלישות הדעת איך אני אקרא לו שמריהו יוסף, והרי זה שמות של אבא שלי. כל הזמן לא הייתי רגועה והיה קשה לי עם זה. אני כל כך שמחה שעשית את זה, הורדת לי אבן מהלב". היא החלה לקרוא לבנה 'חיים', וכך נשאר שם זה עד היום.

"אני כל כך מתפעל מכך", אומר בנו של הרב קנייבסקי. "בדור שלנו, נעלבים אם לא קוראים על שם ההורים וכאן זה בדיוק הפוך, היא כל כך שמחה שיש לו עוד שם, כדי שלא תיאלץ לקרוא לבנה בשם של אבא שלה. והיא לא הייתה מסוגלת להוציא מהפה את השמות של אביה".

הגר"ח קנייבסקי אומר: "במצוות כיבוד אב ואם אפשר לראות גם היום בזמננו: כמו שהבן מתנהג עם האבא כך הבנים שלו יתנהגו אתו".

נערי בר מצווה שמגיעים לשאול את הרב קנייבסקי באיזו מצווה להתחזק במיוחד, מקבלים מהרב אחת מ-2 האפשרויות הבאות: "תלמד את הש"ס", "תסיים את הש"ס", או: "תתחזק בכיבוד אב ואם". כאשר נשאל הרב מדוע דווקא את המצווה הזו, הוא משיב בצטטו את התלמוד הירושלמי בדף כ"ב ע"ב על הנאמר במשנה: "כל העושה מצווה אחת מיטיבין לו", אומר הירושלמי: "אמר רבי יוסי, מה זו מצווה אחת, כגון כיבוד אב ואם". זו המצווה האחת שהמשנה מתכוונת", אומר הגר"ח קנייבסקי.

מה המיוחד במצוות כיבוד הורים?", שואל הגר"ח קנייבסקי ומשיב בשם אביו הסטייפלר שאת המצווה הזו אפשר לקיים כל הזמן, מה שאין כן שאר מצוות שהן באות מזמן לזמן.

הרב קנייבסקי נשאל כך: "אדם שיש בפניו אפשרות לכבד אביו וכהן, את מי יש להקדים?", השיב הרב: "להקדים את אביו". הוסיף היהודי ושאל: "מדוע, והרי גם אביו חייב בכבוד הכהן?"

זוהי תשובתו של הרב קנייבסקי: "כיבוד אביו זה פיקוח נפש, דכתיב 'למען יאריכון ימיך', ואין מקרא יוצא מכדי פשוטו".

זה מבטו של הרב קנייבסקי על מצוות כיבוד אב: פיקוח נפש עבור הבן, כיוון שמצווה זו מזכה את המקיים אותה לאריכות ימים.

צפו: כיבוד הורים מזווית מרגשת - שתפו, לפני שיהיה מאוחר

מה העיקר במצוות כיבוד הורים?

תגיות:כיבוד הוריםהרב קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה