הדרכה למתחזקים

רוצים להתחזק בשמירת הלשון, אבל מתקשים? 3 עצות מה"חפץ חיים"

רבים מאיתנו חפצים להימנע מדיבורים אסורים של לשון הרע ורכילות, אך נופלים וכושלים. ה"חפץ חיים" מביא מספר עצות שיסייעו בעדנו להימנע מדיבורים אלה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבי ישראל מאיר הכהן, המכונה "החפץ חיים" על שם ספרו, כתב את חיבורו בעניין שמירת הלשון על מנת לחזק את העם בנושא זה. הוא כותב בהקדמה לספרו כי בעוון זה "הקלקול בכל העולמות  ומחשיך וממעט אורן... הקלקול למעלה הוא לאין שיעור". אז כיצד נוכל להתחזק בנושא זה? הנה שלושת עצותיו של ה"חפץ חיים" (מתוך "שמירת הלשון" חלק א', פרק ג').

 

1. לאמץ הרגל חדש: לא לדבר על אנשים

יש להרגיל את עצמנו שלא לדבר על אנשים, אף דיבורים בטלים שאינם שליליים, משום שדרכה של שיחה להתגלגל ולהגיע שלא בכוונה להערה שלילית מצד אחד המשתתפים בשיחה. בדרך זו נינצל מדברי לשון הרע. אך מה ניתן לעשות כאשר הכרחי הדבר? החפץ חיים מסביר "ואם לפעמים יהיה מוכרח לדבר אודות מי, יהיה בתכלית הקיצור, ולא יאריך את דיבורו בזה, כדי שלא יבוא לידי איסור".

 

צפו ברב אייל אונגר מאיר את נושא לשון הרע מזווית מרתקת ולא שגרתית:

 

2. להימנע מנוכחות בקרב קיבוץ אנשים שאינם ידועים כנזהרים מלשון הרע

נפוץ הדבר כי בשיחה מרובת משתתפים עולים מפעם לפעם דיבורי לשון הרע, ובפרט בקרב אנשים שאינם נזהרים בלשונם. לכן, מומלץ להימנע משהייה בקרב חבורת אנשים אלו, והנה לשונו של ה"חפץ חיים": "עוד יזהר מאוד שלא יעמוד בחבורת אנשים, ואפילו אם הוא צריך לאיזה דבר הכרחי יקצר עמידתו שם, אם לא שהוא מכירם שלא ימצא ביניהם דיבורים אסורים. ואפילו אם כל החבורה הם אנשים הגונים, ואחד נמצא בהם איש זדון, הוא מקלקל את בני החבורה וראוי להישמט מהם".

 

3. להיפרד מאתרי אינטרנט המפרסמים דברי לשון הרע ורכילות

מובן שבימיו של החפץ חיים עדיין לא היה אינטרנט, אך הוא מייעץ זאת בשפתו: "כללו של דבר: הרוצה לזכות במידת שמירת הלשון, יעשה היפוך ממש שעושים בעלי הלשון, שרגילים תמיד ללכת בקיבוץ אנשים, אולי ישמעו איזה דבר שיהיה לה ממה להלעיג או לרגל אחר-כך זה הדבר לאחרים, וגם רגילים תמיד לדרוש אודות חדשות שנעשה בעיר בין אדם לחברו. והוא יעשה בהיפוכו". כולנו מתעניינים בחדשות ומעוניינים להתעדכן בנעשה בארצנו או בעולם, ואף לקבל עדכונים או ידיעות מעניינות מעולם המדע, תרבות או בתחום המשפחה. עם זאת, בכדי להימנע מקריאת דברי לשון הרע ורכילות יש להימנע מחשיפה לאתרים המפרסמים תכנים האסורים ע"פ ההלכה, ולמצוא אלטרנטיבות, כמו לדוגמא... "הידברות".

איך מגדלים ילדים שמקפידים על לשון הרע מגיל צעיר? סיפור מדהים ומחזק מהרב חיים זאיד:

 

איך עוברים על אבק לשון הרע מבלי לדבר כלל? הרב יגאל כהן מסביר:

תגיות:שמירת הלשוןלשון הרע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה