השואה

איך נשארים מאמינים אחרי התופת? הרב לאו ב-4 דקות מטלטלות

"ספר לי על השאלות והספקות אחרי התופת", מבקש המראיין מהגאון רבי ישראל מאיר לאו, שעבר את התופת הנאצית כילד רך. לתשובה החותכת שקיבל – הוא לא ציפה. צפו

  • כ"ו ניסן התשפ"ג
אא

(קרדיט: ערוץ אורות)

"אף פעם לא עלו בך מחשבות?", שאל המראיין, וביקש: "ספר לי על השאלות והספקות". השיב הרב לאו מדם ליבו: "דוד המלך אומר: 'מה גדלו מעשיך ה' מאוד עמקו מחשבותיך'. 'מעשיך' אלו הדברים הגלויים לעין: לילה, בוקר, שמש, ירח, כוכבים, מצולות הים. דוד המלך אומר: 'מעשיך' - גדלו ממני, ועל אחת כמה וכמה ש'מחשבותיך' – גדלו מבינתי. 

"התשובה לשאלה 'למה'. צדיק ורע לו רשע וטוב לו', 'מדוע דרך רשעים צלחה', 'למה תחריש בבלע רשע צדיק ממנו', 'אלה התינוקות מה חטאו', וכן הלאה. יש לכל דבר הסבר. הרבה דברים אני יכול לומר על זה. ספרים שלמים שנתחברו על זה, בנוסף לספר איוב.

"אבל אני אתן לך תשובה פרקטית. תשובה מעשית לגבי השואה. מה האלטרנטיבה? לתת את הניצחון בידי הרוצחים או לתת את הניצחון בידי הקרבנות שלהם? אם אתה מפנה עורף לאלוקי ישראל כי אתה כועס, לא שבת, לא חגים, לא טלית, לא תפילין, לא, לא, לא, אני כועס. וכמוך תהיה גם רעייתך וילדיך – אז נתת את המפתח של הניצחון לאלו שרצו להשמיד את היהודים, ולא רק את היהודים כמושג, אלא גם את היהדות. "אמרו לכו ונכחידם מגוי ולא ייזכר שם ישראל עוד". אני החלטתי שלא מגיע להם הניצחון, לרוצחים של אבא ואמא שלי ושל אחי בן ה-13. הניצחון מגיע לאבא ואמא שלי, בזה שהם יודעים שהנכדים שלהם חיים בארץ ישראל. כל הנכדים שלי, הנינים שלהם, חיים בארץ, ועם ישראל חי, והשושלת נמשכת, ויש בנים שהוסמכו לרבנות דור 39, בגימטריה ט"ל, וזהו טל התחיה.

"אתה יהודי אופטימי בטירוף", אמר המראיין בתדהמה, וזו תשובתו המחוייכת של הרב לאו: "יש לי סיבות טובות. אני חי בניגוד לכל חוקי הטבע. 6 שנים בלי רופא, בלי חיסון, בתנאים תת אנושיים, קור אימים, כפור, רעב בלתי פוסק. אתה חולם על תפוח אדמה. מכות, על שום דבר. השפלה, והבדידות. אין אבא, אין אמא, אין אחים. עם כל זה, ובגיל כזה, ולצאת חי. זה לא סיבה להיות אופטימי?! יש עוד אדם בעולם שמגיע לו להיות אופטימי כמו שאני?! אחרי כזו ילדות להקים משפחה, אם מזה אפשר לצאת חי ולבנות עוד בית – שום סיבה לדיכאון".

10 ציטוטים מאלפים מהרב לאו על שואה ואמונה

תגיות:השואההרב ישראל מאיר לאו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה