חדשות בארץ

"יש שכר לפעולתך": נאום הרמטכ"ל בטקס יום הזיכרון בכותל המערבי

בנאום שנשא בטקס הפתיחה הממלכתי של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בכותל המערבי, קישר הרמטכ"ל בין הקרבתה ואבלה של רחל אימנו לאלו של נחמה ישראלי, ששכלה את שני בניה במלחמת יום הכיפורים: "שתי אימהות מבכות את גורל בניהן. יש שכר – והאם השלישית נהנית ממנו"

כוכבי, הערב (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)כוכבי, הערב (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה החל הערב (שלישי) בשעה 20:00 בצפירה של דקה, שנשמעה ברחבי הארץ. בתום הצפירה נפתח הטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי, במעמד הנשיא ראובן ריבלין והרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי. במקביל נערכו עצרות זיכרון נוספות במקומות שונים בארץ.

הרמטכ"ל הקדיש את דבריו בטקס לשלוש אימהות: "הראשונה רחל אימנו, שלא זכתה לחיות בארץ משלה, וידעה מהם ניכור וחוסר שייכות. היא הצליחה להגיע לארץ אבל לא הספיקה לחיות בה, וכשבניה נאלצו לגלות מארץ וחלפו על קברה – 'קול ברמה נשמע... רחל מבכה על בניה'. קריאתה נשמעת, והנביא מבטיח 'מנעי קולך מבכי ועינייך מדמעה, ושבו בנים לגבולם'. אנחנו דור הבנים ששבו לגבולם. חזרנו – הפעם לעולם, אבל מסע החזרה היה ועודנו כרוך במחיר כבד מנשוא".

"האם השנייה נחמה גם עשתה מעשה. היא עזבה את ביתה באוקראינה, ויחד עם בעלה יוסף, שברח מאוסטריה הנאצית, עלו לארץ ישראל כדי להקים משפחה ומדינה, שינו את שם משפחתם לישראלי וקבעו את ביתם בקיבוץ דוברת. זה היה בית רווי בציונות וערכים. 'עם שקם לתחייה זקוק לילדים', אמרה נחמה, וילדה חמישה, שניים מהם בנים – אפי ודדי, חברים בלב ונפש. אפי הפך לקצין ולמדריך בקורס קציני שריון, ודדי הלך בעקבות אחיו והיה לחניך באותו קורס, הקורס שלא הסתיים. מלחמת יום הכיפורים קטעה אותו ושני האחים נשלחו לסיני".

כוכבי גולל בהמשך בהרחבה את סיפורם הטרגי של בני הזוג ישראלי, ששכלו את שני הבנים: "הדפיקה על דלת ביתה של משפחת ישראלי, הדפיקה המבשרת רעות, הפכה להיות לדאבון הלב, חלק מהסיפור הישראלי, חלק מהדופק הישראלי. משפחות רבות, רבות מדי, שמעו את הדפיקה ולאחריה צעקה גדולה, שבר וכאב שלא ניתנים להכלה".

"שתי אימהות מבכות את גורל בניהן. האחת ללא ארץ אך בניה שבו אל גבולם, והאחרת חיה בגבולות ארצה – אך שילמה על כך במחיר שני בניה. אין גדול ונורא מהמחיר הזה, ואני, העני ממעש, לא מעז לומר 'מנעי קולך מבכי ועינייך מדמעה'. אבל אני נתלה בדברי הנביא ואומר 'יש שכר לפעולתך', יש שכר – והאם השלישית נהנית ממנו".

"אינני יודע מה שמה, אך היא מייצגת אימהות רבות אשר ממלאות את הארץ. הן הקימו משפחה, וילדיהן מגשימים את עצמם וממשיכים לבנות את מדינת ישראל. הן אימהות חילוניות ודתיות, מהכפר ומהעיר, יהודיות, דרוזיות, נוצריות ומוסלמיות. ויש להן נכדים ונינים, וכולם חיים בארצם שלהם מוגנים ובטוחים".

"נחמה ישראלי, לוחמת הפלמ"ח, אשתו של יוסף שהיה לוחם פלמ"ח, שאיבדה את שני בניה ששירתו בצה"ל, שנכדיה שירתו בצה"ל ושרבים מניניה שירתו ביחידות קרביות, היא סמל לערכים ואיתנות, ומהווה דוגמה ומופת לכולנו. אני מצדיע לה ולמשפחתה, ומצדיע למשפחות הרבות שהבשורה המרה נקשה על דלתן פעמיים".

"בשם כל חיילי צבא ההגנה לישראל, אני מצדיע לכל המשפחות השכולות – אימהות ואבות כאחד, אלמנות ואלמנים, אחים וילדים. כולכם ראויים להוקרה עמוקה. אני מצדיע, מחבק ומחזק אתכן ככל שאפשר. כולכן מהוות דוגמה לכוח עמידה, והחוזק שלכן הוא עדות קבועה לעוצמות הקיימות בעם הזה, בעיקר ברגעים שהוא מתמקד בחשוב ובעיקר. זוהי גם העוצמה שהשתקפה מהדברים שאמרה נחמה, ימים ספורים בלבד אחרי שגם דדי נפטר: 'אם אין ערך למה לתת את החיים, אז לחיים עצמם אין ערך'. יהי זכר הבנים והבנות ברוך", חתם הרמטכ"ל את דבריו.

תגיות:יום הזיכרוןראובן ריבליןהכותל המערביאביב כוכבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה