חדשות בארץ

נתניהו: "להפסיק עם ההחרמות והפסילות האישיות, להקים ממשלת פעולה"

בהצהרה בפתח ישיבת סיעת הליכוד בכנסת, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בכוונתו לעשות כל מאמץ להוציא את המדינה מהפלונטר הפוליטי: "להקים ממשלה חזקה. לא ממשלת שיתוק – אלא ממשלת פעולה"

נתניהו (צילום: ALEX KOLOMOISKY/POOL)נתניהו (צילום: ALEX KOLOMOISKY/POOL)
אא

(עודכן: 18:41)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (שלישי) הצהרה בפתח ישיבת סיעת הליכוד בכנסת, לאחר שהנשיא ראובן ריבלין הטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה: "המשימה הזאת הוטלה עליי בזכות למעלה ממיליון מצביעי הליכוד ובזכות המוני אזרחים נוספים שהצביעו למפלגות אחרות ורצו בבירור שנמשיך להנהיג את מדינת ישראל", אמר.

"אעשה, יחד איתכם, כל מאמץ להצדיק את בחירתם, להוציא את המדינה ממעגל הבחירות החוזרות והנשנות ולהקים ממשלה חזקה לכל אזרחי ישראל", הוסיף ראש הממשלה. "לא ממשלת שיתוק – אלא ממשלת פעולה. כדי לעשות זאת, הממשלה חייבת להיות ממשלה אחודה, הן במדיניות והן בפעולה. כדי להקים אותה, עלינו להפסיק קודם כל עם ההחרמות והפסילות האישיות".

"מה שמניע אותי הוא קודם כל השליחות ההיסטורית – הבטחת קיומה ועתידה של מדינת ישראל", הצהיר נתניהו. "אני רואה עצמי כראש ממשלה של כולם. השקענו סכומי ענק בקידום החברה הערבית, וממשלה בראשותי תשלים את המלאכה. כי אנחנו באמת דואגים לכולם. כך נהגנו במאבק בקורונה, עם מיליוני החיסונים שהבאנו לכל אזרחי ישראל. כך עשינו עם תוכניות הסיוע לעסקים ולאזרחים – לכל אזרחי ישראל. כך נהגנו גם בהבטחת בביטחון ובהשגת הסכמי השלום עם מדינות ערב".

בהמשך דבריו פירט נתניהו את המשימות העומדות על סדר היום של הממשלה הבאה, וסיכם: "כל האתגרים האלה ואתגרים נוספים מחייבים להקים ממשלת פעולה, ממשלה יציבה, ממשלה חזקה והומוגנית, ולעשות זאת מהר ככל האפשר". בחלקה הסגור של הישיבה אמר נתניהו כי "המלאכה לא פשוטה אבל לא בלתי אפשרית. המטרה בהישג יד. אני מעריך שנוכל לעשות את זה".

מוקדם יותר היום, הודיע הנשיא ריבלין הודיע על החלטתו להעניק לנתניהו את המנדט להרכבת הממשלה בשל העובדה שזכה ל-52 ממליצים, לעומת 45 ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד ושבעה ליו"ר ימינה נפתלי בנט. בהצהרה שמסר מבית הנשיא, הביע ריבלין אי נחת מהטלת התפקיד על מועמד שהוגש נגדו כתב אישום: "הכרעה זו אינה הכרעה קלה בעיניי ברמה המוסרית והערכית. מדינת ישראל איננה דבר מובן מאליו. אני חרד כמוכם למדינתי, למדינתנו, אך אני עושה את המוטל עליי במסגרת תפקידי כנשיא מדינת ישראל הכפוף להוראות החוק ולהחלטות בית המשפט ומגשים את רצונו של הריבון – הוא העם בישראל".

"אני מודע היטב לעמדת רבים בציבור, לפיה על הנשיא להימנע מהטלת תפקיד על מועמד שיש נגדו כתב אישום. אלא שעל פי החוק והחלטת בית המשפט, ראש הממשלה יכול להמשיך בתפקידו גם תחת כתבי אישום. יתירה מזאת, סוגיה זו של הטלת התפקיד על מועמד שיש נגדו כתב אישום נתונה במחלוקת פוליטית וציבורית עזה. משכך, סברתי שעל נשיא המדינה להימנע מהכרעה על בסיס שיקול זה, מתוך אחריות לצביונו של מוסד הנשיאות ולאמון שהוא זוכה לו מכל חלקי העם. נשיא המדינה אינו מחליף את המחוקק, ובוודאי שאינו מחליף את בית המשפט. זה תפקידה של הכנסת להכריע בסוגיה המהותית והערכית על כשרותו של מועמד הנתון תחת כתבי אישום לכהן כראש ממשלה".

ריבלין ציין, כי מסבב ההתייעצויות שערך התרשם כי "לאף אחד מהמועמדים אין בשלב זה סיכוי להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. למעשה, אילו החוק היה נתון בידי הייתי מעביר את ההחלטה לנציגי העם, לכנסת, אך איני יכול לעשות זאת כי החוק קובע שאני צריך להחליט. בשלב בו אנו מצויים, החוב מחייב אותי להטיל את הרכבת הממשלה על אחד מן המועמדים. במצב דברים זה, בו אין רוב של 61 חברי כנסת התומכים במועמד מסוים, ובאין שיקולים אחרים – קיבלתי את הכרעתי בהתאם למשתקף ממפת הממליצים, המעידה על סיכוי גבוה מעט של חבר הכנסת בנימין נתניהו להרכיב ממשלה. לפיכך החלטתי להטיל עליו את התפקיד להרכבת הממשלה".

על פי חוק יסוד הממשלה, לרשותו של נתניהו עומדים 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה. במצב בו יידרש לו פרק זמן נוסף למיצוי המגעים הקואליציונים, בסמכות הנשיא להעניק לו ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק. אם נתניהו ייכשל במשימה, יוכל ריבלין להטיל את התפקיד על מועמד אחר. עם זאת, במהלך סבב ההמלצות אתמול אמר הנשיא כי ייתכן ויבחר להעביר את המנדט לכנסת.

תגיות:בחירות 2021בנימין נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה