חדשות בארץ

לפיד: הצעתי לבנט להקים ממשלת אחדות, הוא ראשון ברוטציה

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר כי הציע ליו"ר ימינה נפתלי בנט לכהן ראשון כראש ממשלה במסגרת ממשלת רוטציה עמו. הוא תקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, והזהיר את מנהיגי המפלגות בגוש השינוי: "נתניהו ינסה עכשיו בכל כוחו לפרק אתכם, אל תתנו לו"

לפיד ובנט, ארכיון (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)לפיד ובנט, ארכיון (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
אא

(עודכן: 21:15)

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, מסר הערב (שני) הצהרה בה סיפר כי הציע ליו"ר ימינה, נפתלי בנט, לכהן ראשון כראש ממשלה במסגרת ממשלת רוטציה עמו.

לפיד פתח את דבריו במתקפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו: "כל מי שראה היום את הופעתו חסרת האחריות, מבין שהוא לא יכול להמשיך. הוא הפך להיות מסוכן. לעצמו, למדינת ישראל ולשלטון החוק".

''אנחנו צריכים במקום זה להקים ממשלת הסכמה לאומית", הצהיר לפיד. "פניתי לחברי נפתלי בנט כדי להקים איתו יחד ממשלה, שתיפרס על פני כל המרחב הפוליטי – מפלגות ימין, מרכז ושמאל. ממשלה שתשקף את העובדה שאנחנו חיים פה יחד".

בהמשך דבריו תקף את מפלגת הציונות הדתית: "אנחנו נחושים להביא את השינוי שהבטחנו לאזרחי ישראל – למנוע ממשלה של נאשם בפלילים שנשען על גזענים מטורפים. המבחן של מנהיגים הוא לעשות החלטות קשות מול מציאות מורכבת. הצעתי לבנט שנקים יחד ממשלת אחדות, והוא יהיה ראשון ברוטציה. זה מה שהמדינה זקוקה לו עכשיו. הישראלים צריכים לראות שהמנהיגים שלהם יודעים לשתף פעולה. יהיו חילוקי דעות, אבל ננהל אותם מתוך כבוד הדדי".

"אני קורא לכל המפלגות והמנהיגים שהבטיחו שינוי לאזרחי ישראל: נתניהו ינסה עכשיו בכל כוחו לפרק אתכם. הוא יחפש עריקים, הוא יחפש לפרק מפלגות. אל תתנו לו. אין לו ממשלה. אין לו רוב. הוא שבוי בידי הקיצוניים. זה משחק ארוך, וינצח מי שיהיה נחוש מספיק, סבלני מספיק וממוקד מטרה. אנחנו לא מוותרים, אנחנו לא נוותר לעולם. מעולם לא נוהלה מלחמה פוליטית צודקת יותר, וזה ייגמר רק כשננצח'', סיכם לפיד את דבריו.

הנשיא ראובן ריבלין חתם את סבב ההתייעצויות לקראת הענקת המנדט להרכבת הממשלה בפגישה עם משלחת רע"מ. בדומה למשלחת הרשימה המשותפת שהגיעה לפניהם לבית הנשיא, הודיעו נציגי רע"ם לריבלין על החלטתם שלא להמליץ על מועמד כל שהוא. מוקדם יותר מסרה תקווה חדשה לריבלין על החלטתה להימנע מהמלצה על מועמד. חברי משלחת המפלגה – יפעת שאשא-ביטון, זאב אלקין ויועז הנדל – לחצו במשך דקות ארוכות על הנשיא לזמן את יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט, בכדי לפעול למיצוי ההידברות ביניהם להקמת ממשלה. ריבלין דחה את הבקשה, ואמר כי אינו יכול להתערב בעניין פוליטי.

לאחר הפגישה עם הנשיא, הסבירו בתקווה חדשה את ההחלטה שלא להמליץ על אף מועמד: "בנסיבות הקיימות, ממשלה כזו יכולה לקום על בסיס אחדות פריטטית, כשמתקיימת רוטציה בין נפתלי בנט ליאיר לפיד. בשבועיים האחרונים, עשינו מאמצים גדולים כדי להביא את הצדדים לשבת ולהגיע להסכמות, אך רק לפני יומיים התחילו להתנהל מגעים ישירים ביניהם. הזהרנו כי עיסוק באיסוף המלצות לא יביא לתוצאה הנדרשת, וכך קרה – התהליך לא מוצה, והתוצאה היא שכל אחד מהם המליץ היום על עצמו".

"אין לנו עניין להשתתף בתהליך שלא מביא לתוצאה של הקמת ממשלת שינוי ואף מרחיק אותנו מהיעד הזה, ולכן בשלב זה לא נכון שנמליץ על מי מהם", הוסיפו בתקווה חדשה. "יחד עם זאת, המליצה היום תקווה חדשה לנשיא המדינה לנצל את הזמן שעוד נותר עד למועד שבו על הנשיא להודיע על החלטתו, ולזמן את יו"ר ימינה נפתלי בנט ואת יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לפגישה משותפת (כפי שנעשה בעבר עם נתניהו וגנץ למשל), על מנת לנסות ולאפשר את מיצוי האפשרות להגיע להבנות עקרוניות. גם אנו נמשיך לפעול מול הצדדים להשגת תכלית זאת. תקווה חדשה מצידה מודיעה מראש, כי מתווה ההבנות וההסדרים הפריטטי שיגובש בין הצדדים יהיה מקובל עליה".

בסיכום ההודעה, פנתה תקווה חדשה בקריאה לראשי יו"ר יש עתיד וימינה: "בנט ולפיד, עדיין לא מאוחר להגיע להבנות ולהסכמה גם בסוגיית ההמלצה. צו השעה הוא ממשלת שינוי מאחדת".

במהלך היום הגיעו נציגי הסיעות השונות בכנסת אל בית הנשיא, ומסרו לריבלין על החלטותיהם. נתניהו זכה לתמיכתם של 52 ממליצים – 30 מהליכוד, 9 מש"ס, 7 מיהדות ו-6 מהציונות הדתית. מנגד, קיבל לפיד את המלצתם של 45 חברי כנסת – 17 ממפלגתו, 8 מכחול לבן, 7 מהעבודה, 7 מישראל ביתנו ו-6 ממרצ. ימינה, המונה שבעה חברי כנסת, המליצה על יו"ר המפלגה בנט. אם לא יחול מפנה דרמטי – כדוגמת שינוי בהמלצה של אחת המפלגות – נתניהו צפוי לקבל מריבלין את המנדט להרכבת הממשלה.

תגיות:יאיר לפידנפתלי בנטבחירות 2021

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה