חדשות בארץ

מטוס המודיעין המתקדם "אורון" נקלט בחיל האוויר

מטוס ה"אורון" הינו פרי פיתוח משותף של מפא"ת, חיל האוויר, אגף המודיעין, זרוע הים והתעשייה האווירית. הוא יצויד בשכבת מיצוי מידע אוטומטית המבוססת על אלגוריתמיקה מתקדמת ובינה מלאכותית, ויאפשר יצירת תמונת מודיעין מקיפה בזמן אמת

מטוס ה"אורון" (צילום: דובר צה"ל)מטוס ה"אורון" (צילום: דובר צה"ל)
אא

(קרדיט: דובר צה"ל)

מטוס המודיעין "אורון", המתקדם מסוגו בעולם, נקלט היום (ראשון) בבסיס חיל האוויר "נבטים". המטוס – פרי פיתוח משותף של מפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון, חיל האוויר, אגף המודיעין, זרוע הים והתעשייה האווירית – תוכנן בעקבות לקחים ממלחמות ומאירועים מבצעיים בעבר. הוא יצויד בשכבת מיצוי מידע אוטומטית המבוססת על אלגוריתמיקה מתקדמת ובינה מלאכותית, ויאפשר לזרועות צה"ל לשמר ולהעמיק את עליונותו המודיעינית מול האתגרים העומדים לפתחו.

המטוס מתבסס על פלטפורמת מטוס המנהלים מסוג Gulfstream G550, המתאפיין בביצועי טיסה מעולים ועלויות אחזקה נמוכות. יותקנו עליו מכ"ם מתקדם מתוצרת התעשייה האווירית ומערכות מודיעיניות מתקדמות. אלו יעניקו לצה"ל מימד מודיעיני חסר תקדים בהיבטי כיסוי שטח ובעומק הכיסוי – בזמן אמת, בכל מזג אוויר ובכל תנאי ראות. בדובר צה"ל ציינו, כי "המטוס יאפשר יצירת תמונת מודיעין מקיפה בזמן אמת, הכוללת פריסת כוחות קרקעיים של צבאות אויב וארגוני טרור, במעגלים קרובים ורחוקים, בשגרה, במב"ם ובלחימה".

טייסת 122, "הנחשון", תפעיל את המטוס החדש שישמש למשימות מודיעין בזמן אמת. כיום מפעילה הטייסת מטוסים מסוג "שביט" ומסוג "עיטם", המופעלים גם הם למטרות מודיעיניות.

הטקס לקליטת המטוס נערך בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, שאמר: "ההצטיידות במטוס 'אורון' היא ביטוי נוסף להגברת האפקטיביות של חיל האוויר. יכולותיו של המטוס מוסיפות נדבך נוסף ליכולות המבצעיות והאסטרטגיות הקיימות בחיל האוויר, אשר יבטיח את המשך שמירת עליונותו בשמי המזרח התיכון והגנת שמי מדינת ישראל ובטחונה. זהו מהלך המשקף חזון ליכולת איסוף מתקדמת, המתאימה לשדה הקרב ומאפשרת פעולה במגוון זירות רחב. לצה"ל, ולחיל האוויר בתוכו, מגוון יכולות איסוף, אולם ה'אורון' מחזק את העליונות שלנו ואת היכולות שלנו לפעול במעגל השני והשלישי, ולנוע בין הזירות בקצב גבוה ולאורך זמן".

ראש מו"פ במפא"ת, תת-אלוף יניב רותם, ציין כי "מפא"ת מובילה את פיתוח מערכות ה'אורון' כבר למעלה מתשע שנים. מטוס המשימה נותן לצה"ל ממד מודיעיני חדשני וחסר תקדים באמצעות מערכות חישה פורצות דרך, מגוון סנסורים והמכ"ם שמותקנים על המטוס. כל אלה יזרימו למערכי המודיעין של צה"ל מידע רב ערך".

רותם הוסיף כי "טכנולוגיות הבינה המלאכותית יאפשרו למצות באופן אוטומטי את הנתונים הרבים שייאספו, ולעבד אותם לתוצר שיתמוך במאמץ ההתקפי של הזרועות השונות של צה"ל ויעצים את יכולת הקטלניות בזמן אמיתי. יצרנו מכונה שיודעת לייצר ולחשוף מטרות בכל מזג אויר, בזמנים מאוד קצרים, בשניות ספורות, בספיקת שטח של אלפי קילומטרים ובדיוקים שמיועדים לתקיפה".

סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנכ"ל "אלתא", יואב תורג'מן, אמר: "התעשייה האווירית גאה לספק למשרד הביטחון וצה"ל את מטוס המודיעין המתקדם ביותר בעולם, שיעניק יכולות מבצעיות שוברות שוויון ויכולות איסוף מידע חסרות תקדים. הטכנולוגיה הייחודית, מתוצרת 'כחול לבן', תשפר את כושר ההתמודדות של צה"ל במגוון זירות הלחימה בדגש על יכולות התקיפה של חיל האוויר. התעשייה האווירית היא בית מטוסי המשימה של מדינת ישראל ומובילה עולמית בתחום זה. ה'אורון' מתווסף למשפחת מטוסי המשימה שסיפקנו לצה"ל בשני העשורים האחרונים, 'עיטם' ו'שביט'".

תגיות:מודיעיןחיל האווירצה"להתעשייה האוויריתמפא"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה