חדשות בארץ

דיווח: טורקיה מוכנה להחזיר את שגרירה לתל אביב

על פי הדיווח ב"ישראל היום", טורקיה הבהירה לישראל כי מבחינתה אין שינוי ברמת הדרג הדיפלומטי בין שתי המדינות, ואם תינתן התחייבות ישראלית לשלוח שגריר לאנקרה – היא מוכנה לשלוח מחדש את שגרירה לתל אביב

  • י"ז ניסן התשפ"א
ארדואן, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)ארדואן, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)
אא

טורקיה העבירה לאחרונה מסר לישראל, לפיו מבחינתה היא מוכנה להחזיר את שגרירה לתל אביב, וזאת ברגע שבו ירושלים תתחייב כי במקביל תשלח שגריר לאנקרה. כך דווח הבוקר (שלישי) ב"ישראל היום".

על פי הדיווח, המסתמך על בכיר טורקי, סלע המחלוקת העיקרית בין שתי המדינות הייתה ונותרה נוכחותם של בכירי חמאס באיסטנבול. ממשרד החוץ הישראלי לא נמסרה תגובה לדיווח.

כזכור, תחת שלטונו של רג'פ טאיפ ארדואן כראש ממשלת טורקיה, ובהמשך כנשיאה, חלה הידרדרות ביחסים בין ישראל וטורקיה. משט המאווי מרמרה לעזה במאי 2010 העלה את המתיחות לשיאים חדשים. בעקבות מסקנות דו"ח פאלמר של האו"ם לבדיקת אירועי המשט, שפורסמו בספטמבר 2011, הודיעה טורקיה על הורדת דרג היחסים למזכיר שני, והשגריר הישראלי גבי לוי גורש מאנקרה. ב-22 במרץ 2013, עם סיום ביקורו בישראל של נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, ובתיווכו התקשר ראש הממשלה בנימין נתניהו לארדואן והתנצל על תקרית המרמרה. בשיחתם החליטו השניים לנרמל את היחסים בין שתי המדינות.

בשנת 2016 נחתם הסכם הפיוס בין ישראל וטורקיה, שכלל התחייבות ישראלית לתשלום פיצויים בסך 21 מיליון דולרים למשפחות הרוגי המשט. בעקבות ההסכם, נשלח לאנקרה השגריר איתן נאה, ולישראל הגיע השגריר הטורקי כמאל אוקם.

למרות נרמול היחסים, נמשכו בהם העליות והמורדות. במאי 2018, על רקע המהומות בגבול רצועת עזה ("צעדות השיבה"), החזירה טורקיה את שגריריה בוושינגטון ובתל אביב להתייעצויות. במקביל, השגריר הישראלי גורש מאנקרה תוך השפלתו בנמל התעופה בבידוק בטחוני קפדני. ישראל הגיבה בגירוש הקונסול הטורקי.

השגריר הטורקי שב זה מכבר לוושינגטון, אולם לא לתל אביב. כאמור, על פי הדיווח ב"ישראל היום", בטורקיה הבהירו לישראל כי מבחינתם אין שינוי ברמת הדרג הדיפלומטי בין שתי המדינות, שכן השגריר הטורקי רק "הוחזר להתייעצויות". לדבריהם, אם תינתן התחייבות ישראלית לשלוח שגריר לאנקרה – הם מוכנים לשלוח מחדש שגריר לתל אביב.

תגיות:טורקיהרג'פ טאיפ ארדואן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה