חדשות בעולם

דיווח ערבי: גורשו שלוש המשפחות היהודיות האחרונות בתימן

העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" דיווח, כי המורדים החות'ים גירשו מתימן את שלוש המשפחות היהודיות האחרונות, וכי במדינה נותרו ארבעה יהודים קשישים בלבד

יהודים בתימן, 1949 (צילום: ELDAN DAVID, לע"מ)יהודים בתימן, 1949 (צילום: ELDAN DAVID, לע"מ)
אא

המורדים החות'ים בתימן גירשו לאחרונה מהמדינה את שלוש המשפחות היהודיות האחרונות שהתגוררו בה. כך דיווח אתמול (ראשון) העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט". שלוש המשפחות כוללות 13 בני אדם – נשים וגברים. על פי הדיווח, בתימן נותרו ארבעה יהודים קשישים בלבד.

מדובר בקבוצה שלישית של יהודים המגורשת בשנים האחרונות מתימן על ידי החות'ים. על פי מקורותיו של "א-שרק אל-אווסט", על היהודים הופעל לחץ כבד לעזוב את תימן, אולם עד כה הם סירבו. כעת הובטח להם כי בתמורה להגירתם מהמדינה ישוחרר מהכלא לוי סאלם מרחבי, אחד מבני הקהילה, לאחר שש שנות מאסר. המגורשים אינם מעוניינים לעלות לישראל, ומחפשים בשלב זה מדינה שתקלוט אותם כמהגרים.

מרחבי נכלא על ידי המודיעין התימני ב-2016, לאחר שהואשם כי סייע להבריח ספר תורה עתיק בן 800 שנים מתימן. על אף שבית משפט זיכה אותו והורה לשחררו, הוא נותר בכלא בעוד המוסלמים המעורבים בפרשה יצאו לחופשי.

"נתנו לנו שתי אפשרויות – להישאר, להיות נתונים לרדיפות ושלא ישחררו את לוי מהכלא, או לעזוב והם ישחררו אותו. לכן נאלצנו לעזוב", צוטט אחד היהודים בכתבה. "ההיסטוריה תזכור שהיינו אחרונות המשפחות היהודיות בתימן שדבקו במולדתן עד הרגע האחרון".

כזכור, בתחילת חודש ינואר דיווחה סוכנות הידיעות האמירותית הרשמית וא"ם כי שתי משפחות יהודיות חולצו מתימן והתאחדו עם קרוביהן, אותם לא ראו במשך שנים רבות. המפגש של המשפחה הראשונה, משפחת פאיז, התקיים באבו דאבי, לאחר שהשלטונות האמירותיים סייעו בהטסת בני המשפחה מתימן ומבריטניה. הסבא והסבתא הוטסו מתימן יחד עם בנם, ונפגשו עם 12 מצאצאיהם, ביניהם חמישה נינים, שהגיעו מלונדון.

יצחק פאיז, בן 35, סיפר לסוכנות וא"ם כי לא ראה את סבו וסבתו מאז היה ילד: "היום הם פוגשים את הנינים שלהם בפעם הראשונה. איחוד האמירויות הגשימה את החלום של משפחתי, לאחר שכבר איבדנו תקווה להתאחד אחרי 21 שנות ניתוק". אמו, לוסה פאיז, אמרה כי האיחוד המשפחתי שם קץ לסבל של 21 שנים.

האיחוד של המשפחה השנייה, משפחת סאלם, התרחש לאחר 15 שנות פרידה. אהרן סאלם, אשתו ושניים מילדיהם הוטסו מתימן ונפגשו עם קרוביהם המתגוררים באבו דאבי. "מילים אינן יכולות להביע את תודתנו לאיחוד האמירויות", אמר אהרן. "אנחנו שמחים מאוד להיות כאן ולהתאחד עם קרובי משפחתנו. איחוד האמירויות היא באמת מקום של אהבה, סובלנות ושלום".

בחודש אוגוסט האחרון סייעו שלטונות אבי דאבי בחילוצן של שתי משפחות יהודיות נוספות מתימן. במבצע היה מעורב רבה הראשי של רוסיה, הרב ברל לאזאר, שביקש מנסיך הכתר של אבו דאבי, השייח' מוחמד בן זאיד, להוציא את שתי המשפחות מתימן. במכתב רשמי ששיגר לאחר מכן לבן זאיד, כתב הרב לאזאר: "בשם משפחות יהודי תימן, אני מתכבד להודות לכבודו על המחווה ההומניטרית והעזרה בהצלת המשפחות היהודיות ובהעברתן מתימן לאבו דאבי".

ברקע ההודעה על הסכמתה של איחוד האמירויות לנרמל את היחסים עם ישראל, הוסיף רבה של רוסיה: "העולם כולו רואה, בימים אלו, את ידה של איחוד האמירויות המושטת לשלום, כדי להביא לאחדות בין העמים. הצעד שעשתה איחוד האמירויות הינו צעד גדול לעבר האחדות והשלום. אומות אחרות יבואו בוודאי בעקבותיה, אבל זכות הראשונים שמורה לה לנצח".

תגיות:יהודיםתימןהחות'ים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה