חדשות בארץ

בג"ץ: נתניהו מחויב להסדר ניגוד העניינים שגובש על ידי היועמ"ש

בית המשפט העליון קבע בהרכב של שלושה שופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות, כי היועץ המשפטי לממשלה מוסמך לערוך הסדר ניגוד עניינים לראש הממשלה בנימין נתניהו, וכי הסדר זה מחייב את נתניהו

נתניהו ומנדלבליט, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו ומנדלבליט, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ קבע היום (חמישי), כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מחויב להישמע להסדר ניגוד העניינים שערך עבורו היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על רקע ההליך הפלילי המתנהל נגדו בבית המשפט המחוזי בירושלים.

ההחלטה ניתנה בעתירות שהוגשו בעניין על ידי התנועה לאיכות השלטון ועותרים נוספים. בראש הרכב שלושת השופטים עמדה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ואל החלטתה הצטרפו המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט ניל הנדל.

כזכור, בנובמבר 2020 פרסם מנדלבליט את הסדר ניגוד העניינים שגיבש עבור נתניהו. מההסדר עלה, כי על ראש הממשלה להימנע מעיסוק במינויים של בכירים במשטרה, בפרקליטות ובמשרד המשפטים, וכן במינויים של שופטים בבית המשפט המחוזי בירושלים ובבית המשפט העליון. עוד נקבע, כי עליו להימנע מעיסוק בהליכי חקיקה שעשויים להשפיע על ההליך הפלילי המתנהל נגדו. בתגובה טענו פרקליטיו של נתניהו בשמו, כי למנדלבליט אין סמכות לתת חוות דעת מחייבת בנושא, שכן הוא שהגיש את כתב האישום נגד ראש הממשלה ולפיכך מצוי בעצמו בניגוד עניינים.

השופטת חיות כתבה בפסק הדין, כי "המציאות שבה ראש ממשלה מכהן בתפקידו בעת שתלוי ועומד נגדו כתב אישום בעבירות חמורות מתחום טוהר המידות היא מציאות חריגה", המחייבת "הקפדה יתרה" על העיקרון האוסר על מי שנושא בתפקיד ציבורי להימצא במצב של ניגוד עניינים. עוד צוין, כי אחת מהנחות היסוד שעל בסיסן התאפשרה הרכבת הממשלה ה-35 על ידי נתניהו, על אף כתב האישום התלוי ועומד נגדו, הייתה כי ייערך לו הסדר ניגוד עניינים, וכי הוא נטל על עצמו התחייבויות בהקשר זה במסגרת הדיון שנערך בבית המשפט בהרכב מורחב של 11 שופטים.

לדברי חיות, "מאז חלפו למעלה מעשרה חודשים, הכנסת ה-23 התפזרה והתקיימו בחירות לכנסת ה-24, אך טרם הושגו הסכמות בין היועץ המשפטי לממשלה ובין ראש הממשלה באשר להסדר ניגוד עניינים שלו יהיה ראש הממשלה כפוף".

שופטי ההרכב דחו את טענתו של נתניהו, וקבעו כי היועץ המשפטי לממשלה הוא "הפרשן המוסמך של הדין כלפי הרשות המבצעת וכלפי העומד בראשה, וחוות דעתו בשאלות משפטיות משקפת עבורה את המצב המשפטי המצוי". באשר לתחום של הסדרי ניגוד העניינים, נכתב כי "חוות דעת היועץ מחייבת את נושא ההסדר. זאת, משום שגיבוש הסדרים אלה נוגע בעיקרו להפעלת מבחנים משפטיים שנקבעו בפסיקה ביחס לכלל האוסר על הימצאות בניגוד עניינים ויישומם על נסיבות המקרה. לפיכך אך טבעי הוא שהגורם שלו תהא 'המילה האחרונה' בעניינים אלה יהיה גורם משפטי".

חיות הדגישה, כי "תחום ניגוד העניינים מצוי בליבת תפקידיו של היועץ המשפטי לממשלה כמי שפועל להגנה על שלטון החוק ולשמירה על סדרי השלטון, המינהל התקין וטוהר המידות. לפיכך, הותרת ההכרעה הסופית והמחייבת בתחום זה בידי היועץ – ולא בידי השר נושא ההסדר – יש לה חשיבות ברורה ומובהקת". היא ציינה, כי ראש הממשלה עצמו לא כפר בעבר בהסדרי ניגוד עניינים שערך עבורו היועץ ונהג על פיהם. מלצר הוסיף כי התיק הנוכחי מדגים שוב את הצורך באימוץ דו"ח ועדת שמגר לעניין גיבוש כללי אתיקה לחברי הממשלה.

תגיות:בג"ץאביחי מנדלבליטניגוד עניינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה