חדשות בריאות

פרויקטור הקורונה: החלטת בג"ץ עלולה לקרב את ישראל לגל תחלואה נוסף

פרופ' נחמן אש הגיב על פסיקת בג"ץ, שהורה לבטל את ההגבלות על הכניסה לארץ והיציאה ממנה דרך נתב"ג: "ההחלטה תאפשר כניסת וריאנטים מסוכנים ותחלואה רבה". סגן שר הבריאות, יואב קיש: "בג"ץ לוקח אחריות על הסיכון בכניסת מוטציות לישראל, בהצלחה לנו"

פרופ’ אש (צילום: David Cohen/Flash90)פרופ’ אש (צילום: David Cohen/Flash90)
אא

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, מתח הערב (רביעי) ביקורת על פסק הדין של בג"ץ, שהורה לבטל את ההגבלות על הכניסה לארץ והיציאה ממנה דרך נתב"ג. "ההחלטה שהתקבלה מעוררת דאגה, מכיוון שתאפשר כניסת וריאנטים מסוכנים ותחלואה רבה", אמר. "עשינו צעדים רבים למנוע זאת, וחבל שכעת אנחנו מציבים בסיכון את הנתונים המעודדים". אש הוסיף וציין, כי "החלטת בג"ץ עלולה לקרב את מדינת ישראל לגל תחלואה גבוה דווקא עכשיו".

סגן שר הבריאות, יואב קיש, תקף אף הוא את בית המשפט העליון על החלטתו: "בג"ץ לוקח אחריות על הסיכון בכניסת מוטציות לישראל", כתב בטוויטר. "בהצלחה לנו".

בכיר במשרד הבריאות אמר בריאיון ל-ynet, כי החלטת בית המשפט שערורייתית: "חששתי שגורמים פוליטיים יקבלו החלטות כאלה ערב הבחירות, ובג"ץ תוקע לנו סכין בגב, פשוט כך. לא ייאמן. הסיבה לכל הלחץ הזה שאנחנו צריכים להחזיר את האנשים לבחירות, ואם בג"ץ רוצה לקבוע שהקורונה נגמרה – אז שיקבע לנו. ממילא כל אחד נהיה אפידמיולוג, אז גם השופטים הצטרפו. מה הדחיפות?".

"הכוח האבסולוטי משחית, ואנשים מתעקשים להחליט בכל תחום", תקף הבכיר. "יש פה יהירות נוראית. נראה ששופטי בג"ץ חושבים שהם יותר חכמים מהרופאים".

פסק הדין של בג"ץ ניתן בהרכב של שלושה שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. השופטים קבעו, כי התקנות שתיקנה הממשלה להגבלת הכניסה לישראל והיציאה ממנה אינן חוקתיות. ההחלטה ניתנה בעתירות שהגישו התנועה לאיכות השלטון ועותרים נוספים נגד התקנה המגבילה את כניסתם לארץ של אזרחים ישראלים ל-3,000 בכל יום, וכן נגד התקנה לפיה נדרש אישור של ועדת חריגים ליציאה מהארץ של אזרחים שאינם מחוסנים או מחלימים. התקנות יפקעו בשבת הקרובה, ועל פי פסיקת בג"ץ לא ניתן יהיה להאריך את תוקפן.

השופטים כתבו בפסק דינם, כי החלטת הממשלה לסגור את השמיים בפני אזרחי ישראל מהווה "פגיעה בליבת הזכות החוקתית המפורשת הקבועה בסעיף 6 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו", לפיו "כל אדם חופשי לצאת מישראל" ו"כל אזרח ישראלי הנמצא בחוץ לארץ זכאי להיכנס לישראל". הם ציינו כי זכויות אלו אינן מוחלטות, אולם המגבלות שהטילה הממשלה אינן עומדות במבחן המידתיות: "פגיעתן של ההגבלות היא, כאמור, חמורה וקשה, ופרק הזמן שבו נמשכות ההגבלות וכן העובדה שהוטלו ללא התראה מספקת ובסמיכות למועד הבחירות – מעצימים אותה עוד יותר".

בביקורת נוקבת על הממשלה, כתבה הנשיאה חיות כי בעת קבלת ההחלטה על ההגבלות לא היו בידיה נתונים על מספר האזרחים הנמצאים בחו"ל שמבקשים לחזור לארץ, ומכאן שקביעת מכסת הנכנסים היומית על 3,000 התקבלה באופן שרירותי. בסיכום דבריה הדגישה, כי "ככל שיוטלו בעתיד הגבלות חדשות כלשהן על הכניסה לישראל ועל היציאה ממנה, יש לבסס אותן על תשתית עובדתית מקיפה ועדכנית ולהבטיח כי הן עומדות כנדרש במבחנים החוקתיים".

"איום נגיף הקורונה על זניו השונים אינו צפוי להיעלם מחיינו בטווח הזמן הנראה לעין, וזאת חרף הצלחתו של מבצע החיסונים", הוסיפה חיות. "משכך, יש לתור כל העת אחר נקודת האיזון הראויה שבין פוטנציאל הנזק העלול להיגרם עקב חדירתו של וריאנט מסוכן ובין הפגיעה בזכויות יסוד של אזרחי המדינה ותושביה. איזון כזה, שאותו יש לבסס על מסד נתונים רלוונטי ועדכני, יאפשר לקיים שגרת חיים לצד הנגיף, תוך ניהול נכון של הסיכונים הכרוכים בכך. ניהול נכון כזה מן הראוי שיביא בחשבון, בין היתר, את הסיכון המופחת הנשקף לאוכלוסיית המחוסנים והמחלימים וממנה, תוך מתן משקל מתאים להיות היוצא או הנכנס אזרח ישראל שהוא תושב המדינה ומרכז חייו בה".

תגיות:נתב"גבג"ץנגיף הקורונהפרופ' נחמן אש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה