חדשות בריאות

בג"ץ: סגירת השמיים לא חוקתית – הגבלת הנכנסים לישראל תבוטל

בית המשפט העליון מתח ביקורת חריפה על החלטת הממשלה להגביל את הכניסה לישראל ל-3,000 נוסעים ליום ולהתנות את היציאה ממנה עבור מי שאינו מחוסן או מחלים באישורה של ועדת חריגים. בעקבות ההחלטה, ההגבלות יבוטלו עם פקיעת תוקפן בשבת הקרובה

נתב"ג (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)נתב"ג (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

בג"ץ קבע היום (רביעי), כי התקנות שתיקנה הממשלה להגבלת הכניסה לישראל והיציאה ממנה אינן חוקתיות. ההחלטה ניתנה בעתירות שהגישו התנועה לאיכות השלטון ועותרים נוספים נגד התקנה המגבילה את כניסתם לארץ של אזרחים ישראלים ל-3,000 בכל יום, וכן נגד התקנה לפיה נדרש אישור של ועדת חריגים ליציאה מהארץ של אזרחים שאינם מחוסנים או מחלימים. התקנות יפקעו בשבת הקרובה, ועל פי פסיקת בג"ץ לא ניתן יהיה להאריך את תוקפן.

פסק הדין ניתן בהרכב של שלושה שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. השופטים קבעו, החלטת הממשלה לסגור את השמיים בפני אזרחי ישראל מהווה "פגיעה בליבת הזכות החוקתית המפורשת הקבועה בסעיף 6 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו", לפיו "כל אדם חופשי לצאת מישראל" ו"כל אזרח ישראלי הנמצא בחוץ לארץ זכאי להיכנס לישראל".

השופטים ציינו כי זכויות אלו אינן מוחלטות, אולם המגבלות שהטילה הממשלה אינן עומדות במבחן המידתיות: "פגיעתן של ההגבלות היא, כאמור, חמורה וקשה, ופרק הזמן שבו נמשכות ההגבלות וכן העובדה שהוטלו ללא התראה מספקת ובסמיכות למועד הבחירות – מעצימים אותה עוד יותר". בביקורת נוקבת על הממשלה, הוסיפה הנשיאה חיות כי בעת קבלת ההחלטה על ההגבלות לא היו בידיה נתונים על מספר האזרחים הנמצאים בחו"ל שמבקשים לחזור לארץ, ומכאן שקביעת מכסת הנכנסים היומית על 3,000 התקבלה באופן שרירותי.

בסיכום דבריה כתבה חיות, כי "ככל שיוטלו בעתיד הגבלות חדשות כלשהן על הכניסה לישראל ועל היציאה ממנה, יש לבסס אותן על תשתית עובדתית מקיפה ועדכנית ולהבטיח כי הן עומדות כנדרש במבחנים החוקתיים. איום נגיף הקורונה על זניו השונים אינו צפוי להיעלם מחיינו בטווח הזמן הנראה לעין, וזאת חרף הצלחתו של מבצע החיסונים. משכך, יש לתור כל העת אחר נקודת האיזון הראויה שבין פוטנציאל הנזק העלול להיגרם עקב חדירתו של וריאנט מסוכן ובין הפגיעה בזכויות יסוד של אזרחי המדינה ותושביה. איזון כזה, שאותו יש לבסס על מסד נתונים רלוונטי ועדכני, יאפשר לקיים שגרת חיים לצד הנגיף, תוך ניהול נכון של הסיכונים הכרוכים בכך. ניהול נכון כזה מן הראוי שיביא בחשבון, בין היתר, את הסיכון המופחת הנשקף לאוכלוסיית המחוסנים והמחלימים וממנה, תוך מתן משקל מתאים להיות היוצא או הנכנס אזרח ישראל שהוא תושב המדינה ומרכז חייו בה".

מוקדם יותר היום, אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את החוק לפיקוח אלקטרוני על חוזרים מחו"ל המחויבים בבידוד ביתי, במסגרת ההתמודדות עם מגפת הקורונה.

על פי הצעת החוק, מי שנכנס לישראל ומחויב לשהות בבידוד, יוכל להישלח לבידוד בית עם אמצעי טכנולוגי – דוגמת צמיד אלקטרוני או יישומון בטלפון הנייד שלו – וזאת אם נתן את הסכמתו לשימוש באמצעי טכנולוגי ועשה בדיקת קורונה לאחר כניסתו לארץ. רק מי שלא ייתן את הסכמתו לשימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי או לא יעמוד בתנאים הקבועים בחוק – יישלח למלונית.

לצד זאת, אוכלוסיות מסוימות – ובכלל זה מי שקיבל אישור מיוחד מוועדת החריגים (מנכ"ל משרד הבריאות או מי מטעמו) מטעמים בריאותיים או הומניטריים חריגים, קטינים מתחת לגיל 14, או מי שמונה לו אפוטרופוס – יוכלו לקיים את הבידוד בביתם בלי אמצעי טכנולוגי.

תגיות:נתב"גבג"ץנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה