טורים אישיים - כללי

קשר אנושי וחשבון נפש: 7 דברים טובים שלמדנו מהקורונה

הקורונה השביתה את הכלכלה, הרסה עסקים וגרמה למותם של מיליונים. האם ניתן לראות בה משהו טוב?

  • כ"ז אדר התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הקורונה לימדה אותנו ענווה

מחלה זו לימדה אותנו כיצד הקב"ה מנהל את עולמו עד הפרט הקטן ביותר, עד שאפילו וירוס זעיר כ"כ שלא ניתן לראותו בעין (ולמעשה אפילו לא במיקרוסקופ ביולוגי מצוי), מסוגל להרוג מיליוני אנשים, ולהשבית את הכלכלה של מדינות העולם. בשונה ממלחמה או אירוע אנושי דומה, במקרה הזה איש לא יכול להכחיש שהגזירה הגיעה משמים.

2. הקורונה לימדה אותנו שיעור בגמילות חסדים

הקורונה בוחנת את הדאגה שלנו למבוגרים ולזקנים, כמו גם כיבוד הורים - "כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך על האדמה אשר ה' אלוקיך נותן לך" (שמות כ, י"א), "ואהבת לרעך כמוך - אני ה'" (ויקרא י"ט, י"ח), "מפני שיבה תקום, והדרת פני זקן" (ויקרא י"ט, ל"ב), "לא תקלל חרש, ולפני עיוור לא תיתן מכשול, ויראת מאלוקיך, אני ה'" (ויקרא י"ט, י"ד) ועוד.

כידוע, עיקר הסכנה הוא למבוגרים ולא לילדים, כך אנשים קיבלו את ההזדמנות לגמול חסד ע"י חבישת במסכות וקבלת חיסונים - כדי להציל ולהגן על אוכלוסיות חלשות, כמו גם על הוריהם וסביהם האהובים. זהו מבחן משמים הבודק את הדאגה שלנו למבוגרים ולחלשים, על ידי רמת השמירה האישית שלנו על כללי הרפואה במניעת הדבקה.

3. הקורונה לימדה את עם ישראל לשוב לכללי הצניעות

הקורונה גרמה לאנשים להתרגל לשמור מרחק זה מזה, ובכך מנעה אינספור איסורים של ייחוד, במקומות עבודה, בקשרים בין צעירים, מסיבות והופעות מעורבות ועוד. ההפסקה הארוכה הזו מאפשרת לאנשים להתרגל לפעילויות צנועות ושקטות יותר, וכך להביט על פנימיות במקום על המוניות וחיצוניות.

4. הקורונה בוחנת את רמת הביטחון והציות שלנו לגדולי ישראל, אשר הורו לשמוע לכללי הרפואה ולהתחסן

עלינו לבטוח בהשגחה האלוקית המנחה את גדולי הדור לפסוק הלכה לישראל, ע"פ דעת התורה שקיבלו במסורת, ולהנהיג את הציבור בדרך ישרה ומועילה לרפואתם והצלחתם. בניסיון זה נבחנת האמונה שלנו בה', אשר ציווה את עמנו: "ושמרת לעשות ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה, לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" (דברים י"ז, ז). רש"י מביא את דברי חז"ל (שם, בפסוק ט): "ואל השופט אשר יהיה בימים ההם - (ספרי) ואפילו אינו כשאר שופטים שהיו לפניו, אתה צריך לשמוע לו. אין לך אלא שופט שבימיך!". כלל הנהוג בידינו - יפתח בדורו כשמואל בדורו (ראש השנה דף כה, ב), לכן עלינו לציית לגדולי דורנו בדיוק כפי שהיינו שומעים לתנאים ואמורים בדורם.

5. הקורונה מכינה אותנו לקראת הגאולה

עובדה שבכל ההיסטוריה האנושית, לא היתה מכה שפגעה בכל מדינות העולם בו-זמנית. מלחמות ומחלות פגעו בעבר בארצות מסוימות, אך בעקבות הגלובליזציה מתרחשת עתה פגיעה בכל העולם, בכל הארצות והמדינות, הכול סובלים כאיש אחד. זו אפוא הקדמה או 'טעימה' של נבואותאחרית הימים - בה ישתתף לבסוף העולם כולו במלחמת גוג ומגוג, ויראה פני משיח בגאולת העולם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

6. הקורונה הזכירה לנו את החשיבות של קשר אנושי

מתוך הריחוק המאולץ זה מזה, בשמירת מרחק ואיסור התקהלויות, אנו מרגישים לראשונה את הצורך בחיבור שבין אדם לחברו, בחזרה לבתי כנסת, לישיבות, לחברותות - ולומדים להעריך אותם. הקורונה גרמה למיליוני אנשים עניין משותף לעסוק בו, ולחפוץ באחווה ובשיתוף. זו הכנה לגאולה, שהרי כל ישראל ערבים זה לזה, ומתוך הריחוק והסכנה הציבורית התעורר בנו הרצון להתחבר לבני עמנו ולהיות שוב יחד בלב אחד.

7. הקורונה לימדה אותנו שיעור בחשבון נפש

מאז התחילה תקופת הקורונה, יש לאנשים הרבה מאוד זמן פנוי. האבטלה (כמו גם עבודה מהבית) מאלצת אנשים להיות עם עצמם, עם מחשבותיהם, ולבחון מחדש את רצונותיהם ומעשיהם - את משמעות חייהם. אינני זוכר עוד תקופה ארוכה כל כך, שגרמה לכל כך הרבה יהודים רחוקים להתעניין ביהדותם, לשאול מחדש שאלות באמונה שהדחיקו במשך שנים מאז ימי ילדותם. המיוחד בכך, שההתעניינות לא מגיעה הפעם ממצוקה ולחץ כמו בשעת מלחמה, אלא מתוך התעניינות אמיתית הנובעת משקט נפשי ורצון להבין.

החיים נעצרו בעקבות הקורונה, ועם העצירה הזו אנשים מחפשים תשובות. הקורונה גורמת להביט לשמים, במקום לארץ. מה המטרה שלנו כאן? לעשות עוד כסף? להעביר את הזמן בבטלה בבית? מה המטרות שלנו בחיים? אנשים רבים מקבלים בימינו דמי אבטלה, וחיים ב'נופש' ביתי ממושך שחלמו עליו שנים, רק כדי לגלות שאין ב"חיים הטובים" הללו שום משמעות ותכלית. כשאנשים עובדים אין להם זמן לחשוב. כעת הם חושבים, ומבחינים לפתע בין עיקר לטפל. הם שואלים את השאלות הגדולות של החיים. לשם כך הידברות מקימה בעז"ה אתר נפלא על 70 שאלות ביהדות, הנחוצה במיוחד בתקופה זו, כשרוב היהודים יושבים בבית ומהרהרים על המצב, שואלים ומחפשים!

גם לנו, יהודים שומרי תורה ומצוות, היה הרבה מאוד זמן לחשבון נפש. לנו יש כמובן את התשובות, אנו יודעים בדיוק מה עלינו לעשות בזמן הזה. הקב"ה רוצה את התפילות שלנו - תפילות מעומק הלב על כל עם ישראל, כמו גם כל פעילות המקרבת את הלבבות לאבינו שבשמים.

בימינו, באחרית הימים, מיליוני יהודים מתפללים לישועה ופועלים להצלת כלל ישראל, מעשים המקרבים את עם ישראל ומקרבים את הגאולה. אמרו חז"ל שלעתיד לבוא, הקב"ה יעמיד לישראל מלך שגזירותיו קשות כהמן, וכך יחזירם למוטב ויגאלם. זו המשמעות של צרה לאומית (גם רפואית, גם כלכלית) אשר גורמת למיליונים להתפלל לישועת הכלל, לבקש רחמים על עצמם ועל הרבים, ולהשען על אבינו שבשמים. כן יהי רצון שהקורונה תימגר מן העולם במהרה, וכי שיעוריה החשובים ישארו בלבנו.

תגיות:חשיבה חיוביתקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה