חדשות בארץ

דו"ח חדש: מי עומד מאחורי מימון הקמפיינים נגד ישראל?

דו"ח חדש של מכון NGO Monitor בדק את מקורות המימון של ארגונים ישראליים לא-ממשלתיים, המעורבים בפעילויות שונות של דה-לגיטימציה לישראל. בין הגורמים המממנים המובילים – גרמניה, כנסיות וארגוני סיוע נוצריים, והקרן החדשה לישראל

ׁ(אילוסטרציה: שאטרסטוק)ׁ(אילוסטרציה: שאטרסטוק)
אא

דו"ח חדש שפורסם על ידי מכון המחקר NGO Monitor בדק את מקורות המימון של 35 ארגונים ישראליים לא-ממשלתיים, הטוענים לקידום זכויות אדם ומעורבים בפעילויות שונות של דה-לגיטימציה לישראל. מהדו"ח עולה, כי גרמניה היא הישות המדינתית הזרה המובילה בתרומות לארגונים אלו. ברשימת התורמים בולטת גם המעורבות של כנסיות וגופי סיוע נוצריים.

הארגונים שנבדקו במסגרת המחקר נבחרו על פי הקריטריונים הבאים: ארגונים המקבלים מימון מישויות ממשלתיות זרות באופן ישיר או עקיף; פעילים פוליטית במסגרת הסכסוך וטוענים לקידום זכויות אדם; רשומים בארץ כעמותה או כחברה לתועלת הציבור, ומבצעים אחוז ניכר מפעילותם מחוץ לישראל, כולל לובי באיחוד האירופי, בארצות הברית ובאו"ם, שיתופי פעולה עם הקמפיין נגד ישראל בהאג, מעורבות בדו"חות שונים של האו"ם (כגון דו"ח גולדסטון, דו"ח שבאס-דיוויס והרשימה השחורה) וסוגים נוספים של דה-לגיטימציה. רשימת הארגונים כוללת, בין השאר, את ארגוני בצלם, יש דין, עדאלה, שוברים שתיקה, שלום עכשיו, המוקד להגנת הפרט, עיר עמים והאגודה לזכויות האזרח.

מנתוני הדו"ח עולה, כי 35 הארגונים קיבלו במהלך השנים 2019-2017 תרומות בסך של 319,466,917 שקלים. כ-58% מסך התרומות (185,387,008 שקלים) הגיעו באופן ישיר ועקיף מממשלות זרות, וכ-42% (134,079,909 שקלים) מתורמים פרטיים.

מקורו של המימון הממשלתי לארגונים אלו ב-22 ישויות מדיניות זרות – כולל האיחוד האירופי וסוכנויות או"ם. כאמור, גרמניה מובילה את רשימת התרומות הממשלתיות עם 43,636,794 שקלים, אחריה האיחוד האירופי (22,259,599 שקלים) והולנד (21,535,684 שקלים).

מתוך 134,079,909 שקלים שדווחו כתרומות ממקורות פרטיים, הקרנות התורמות המובילות הן הקרן החדשה לישראל (16%), קרן סיגריד ראוסינג (10%), מכון החברה הפתוחה (7%), קרן האחים רוקפלר (3%), קרן הגליל (3%) וקרן מוריה (2%).

כ-16.2% מסך כל התרומות בשנים האמורות הגיע ממוסדות דת נוצריים – כנסיות וארגוני סיוע הומניטריים נוצריים. רוב המוסדות הללו מקבלים מימון מממשלות זרות, ובמרבית המקרים הממשלות מעבירות לארגונים מימון בצורה עקיפה דרך מוסדות אלה. ב-NGO Monitor טוענים, כי חלק גדול מהמוסדות הנוצריים מעורבים בעצמם בקמפיינים אנטי-ישראליים, כולל קמפיין ה-BDS נגד ישראל, לוחמה משפטית וקמפיינים שונים של דה-לגיטימציה. חלקם אף משתמשים ברטוריקה אנטישמית.

פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor, אמר: "לנוכח תפקידם המרכזי של ארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים בשיח הציבורי על זכויות אדם בסכסוך, ראוי שלציבור ולתקשורת יהיו את כל הנתונים לגבי המימון של ארגונים אלו באופן נגיש וברור. עלינו להבין מי הן המדינות, הקרנות הפרטיות והגופים המשפיעים על שיח זכויות האדם בישראל".

לדברי פרופ' שטיינברג, "מדובר בתופעה חסרת תקדים ביחסים בין מדינות דמוקרטיות, המעצבת את השיח הציבורי והמשפטי בישראל, יחסי החוץ והליך קבלת ההחלטות בארץ ובעולם. חלק מהארגונים אף שותפים פעילים בקמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל, כולל החקירה בבית הדין הפלילי הבינלאומי".

תגיות:בצלםגרמניההקרן החדשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה