מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר להשתמש בקרמים בפסח? האם תהיה טכנולוגיה בזמן בית המקדש? והאם מותר להעביר עץ פרי?

מקבץ שו"ת 170 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ד אדר התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר לנשים ללמוד דף היומי ומשניות? ואם כן/לא מה הטעם?

אסור ללמד נשים משנה וגמרא. אולם אם הן לומדות בעצמן אין בזה איסור, ויקבלו שכר בתורת אינן מצוות ועושות.

אמנם מותר ללמד נשים משניות של פרקי אבות משום שהוא כולל עניני מוסר והנהגות טובות.

מקורות: עצם הדין שאסור ללמד נשים תורה שבעל פה מבואר בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רמ"ו סעיף ו'). ובספר שלחן גבוה חלק יורה דעה (סימן רמ"ו אות י"ט) כתב לאסור גם לימוד עצמי בתורה שבעל פה לנשים. ע"ש. וכ"כ בספר נהורא דאורייתא (מאמר ג' פרק י' אות ג'). וכן פסק בשו"ת שבט הלוי חלק ו' (סימן ק"נ) וחלק ח' (סימן רי"א).

אולם בשו"ת מהרי"ל החדשות (סימן מ"ה) כתב, שדווקא ללמד את בתו אסור, אבל היא שלמדה בעצמה יש לה שכר כאינה מצווה ועושה שהיא מכוונת לטובה, ע"ש. וכן כתבו מדנפשייהו בספר אבי עזרי (הלכות תלמוד תורה פרק א' הלכה י"ג) ובשו"ת ציץ אליעזר חלק ט' (סימן ג') ובשו"ת אז נדברו חלק י"ד (סימן ג' אות ז') ובשו"ת משנה הלכות חלק י' (סימן קס"א). וזכו לכוון לדברי חד מרבוותא קמאי ה"ה המהרי"ל זיע"א. 

ולכל הדעות מותר לנשים ללמוד מסכת אבות (ואף מותר ללמד אותן) וכמבואר בשו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק ג' (סימן פ"ז) ובשו"ת שרגא המאיר חלק ז' (סימן כ"ו אות ג').

* * *

2. האם מותר לגבר להשתמש בבושם, או שמא יש לחשוש משום בגד אישה? או שהיום משום שזה נפוץ מותר בגדר כלי גבר?

אם מדובר בבושם שמיועד לגברים, אין בזה איסור "לא ילבש".

מקורות: ראה מה שהביא בזה בספר אהל יעקב הלכות לא ילבש (סעיף פ"ג ובהערה שם).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. אני לא אוהבת יין/מיץ ענבים, ברמה של בחילות מזה. אפילו בקידוש אני לא שותה. אני מתקרבת לגיל שידוכים. האם חובה עליי לשתות יין מתחת לחופתי, או שאפשר להקל בנושא זה?

החתן והכלה צריכים לטעום מהיין, אולם הם לא צריכים לשתות את כל הכוס, וגם לא את רובה, אלא מספיקה טעימה בלבד (יעוין ערוך השלחן אבן העזר סימן ל"ד סעיף ט'). אז תעשי מאמץ לטעום כל שהוא מהיין, ואם גם זה ממש קשה לך, יש מקום להקל שלא לטעום כלל.

* * *

4. אם אדם עיוור צריך הכוונה מותר לי, כאישה, לגעת בו? אם אדם מבוגר נופל, מותר לי לעזור לו לקום?

אם אין איש שיכול לעזור לעיוור, מותר לך לאחוז בשרוול שלו, ובכך לסייע לו להגיע למחוז חפצו. והוא הדין לגבי מבוגר שנפל.

מקורות: הגאון מדעברצין זצ"ל נשאל בשו"ת באר משה חלק ד' (סימן קי"ח) על אחד שראה אישה שנפלה על הקרח או סתם נפלה על הארץ אם רשאי או מחוייב לעזור לה לקום, והשיב, על יסוד הכתוב עד עתה עליו החוב לעזור על ידי אחיזת בגדיה להקימה. יעויין שם באורך.

והגר"ע יוסף זצ"ל נשאל בספר מעין אומר חלק י"ב (עמוד קצ"ו) על זקנה שיורדת מאוטובוס ואין מי שיעזור לה לרדת, אם מותר לאיש? והשיב, אם אין איש, יגיש יד, על ידי הפסק בגד שתתפוס בזרועו על החולצה (יעוין שם בהערה של הרב המחבר שליט"א שכתב, שאת התוספת על ידי הפסק בגד וכו' מונח לו כמעט בבירור שאמר הגר"ע יוסף זצ"ל).

* * *

5. האם מותר להשתמש בקרמים, בושם, דברים לטיפוח בפסח?

מותר להשתמש בקרמים ובושם ושאר מוצרי טיפוח בפסח, אף על פי שאין עליהם אישור שהם כשרים לפסח - ובתנאי שנפסלו מאכילת כלב קודם פסח (יעוין אור לציון חלק ג' עמוד צ"ז).

ומכל מקום יש הידור להשיג מוצרי טיפוח כשרים לפסח (יעוין אשרי האיש חלק ג' פרק נ"ח סעיף ט"ז בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל).

* * *

6. אני סובלת לפעמים מכאבי ראש, ואז אני לא לוקחת אקמול, כי לא תמיד זה עוזר, וגם המחשבה שלי היא שהכאבים האלו זה מאת ה', וודאי מגיעים לי ייסורים אלו, ולכן ה' יכול לרפא אותי בלי שום כדור. השאלה אם זו מחשבה נכונה, כיוון שאז אני לא מתפקדת, נהיית עצבנית על כל מי שנמצא לידי, ולפעמים התקף יכול להימשך 24 שעות. וגם האקמול הוא לא מרפא, זה רק מרגיע.

לא נכונה המחשבה, הבורא נתן לנו תרופות כדי שנשתמש בהן. וכבר אמרו חכמים על הפסוק "ורפא ירפא" - מכאן שניתנה רשות לרופא לרפאות. אל תסבלי לשווא!

* * *

7. א. האם כאשר יבנה בית המקדש ותבוא גאולה - תישאר טכנולוגיה?

ב. האם לא יהיו חגים כמו חנוכה ופורים? כי אני אוהבת מאוד את החגים האלו.

ג. האם אני יכולה לדבר עם בנים כל עוד אני שומרת על עניני צניעות (לבוש, נגיעה)?

א. לא תתבטל הטכנולגיה כלל, וכל הדברים ישמשו אותנו לעבודת ה'.

ב. כל החגים יישארו, ואפילו לעולם הבא שיהיה זמן הרבה אחר ביאת המשיח, שאז יהיו בטלים כל המועדים, ימי הפורים לא ייבטלו לעולם.

ג. דיבור מקרי - אין בכך איסור. דיבור של חיבה, או יצירת קשר קבוע עם בן, לשם חברות, אסורה ללא מטרת נישואין.

* * *

8. האם אסור לשחק במשחקי מונופול בשבת? לא מונופול של ברכות/מצוות וכו'? האם מותר ללמוד חומר לימודים בשבת לבחינה מסוימת, חומר כגון ספרות, לשון, ביולוגיה וכו'?

מותר לשחק במונופול של ברכות.

ספרות, לשון וביולוגיה מותרים בלימוד.

* * *

9. לפי היהדות, המוות הוא לא דבר רע, אפילו להפך - הגעה למימוש הייעו,ד שזה דבר משמח. אם כך, מדוע ה' טבע בנו פחד גדול כ"כ מהמוות, תפיסה שזהו משהו רע, אבל על אדם שנפטר וכו'? הדברים האלו יוצרים תחושה שהמוות הוא רע ונורא. האם הפחד הזה הוא דבר חיובי על פי היהדות? או שמי שמפחד מכך שוגה בהסתכלות שלו?

העולם הזה נקרא "עולם המעשה", כי הוא נועד לעשייה.

עובד טוב לא מבקש להיפטר מן העבודה, ולא מזלזל בעבודתו.

ירדנו לעולם הזה כדי לקיים תורה ומצוות, לעמוד בניסיונות, וכך לזכות לשכר בעולם הבא.

המטרה איננה למות, אלא לחיות ולהאריך ימים, כדי להגדיל שכרנו.

לכן התורה מצווה: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" (דברים ד', ט"ו). ואמרו חז"ל שהקב"ה נתן רשות לרופא לרפא, ולכן חולים צריכים להתרפא אצל רופאים, בנוסף לתפילה.

הפחד הוא דבר בריא, כאשר הוא אכן עוזר לאדם להתרחק מסכנות ולשמור על חייו.

הפחד אינו דבר בריא, כשהוא משתלט על האדם והופך לאובססיה.

אם אדם עשה את ההשתדלות המוטלת עליו ע"פ התורה, ובכל זאת מת בעל כורחו, הרי זו גזירה משמים, ואכן אינה דבר רע. פירוש הדבר שהשלים את תיקונו בעולם הזה, והיה זה לטובתו.

אך אדם לא עשה את ההשתדלות המוטלת עליו, סיכן את חייו וקירב את מיתתו, זו עבירה ודבר רע כי לא השלים את תיקונו, ואף פגע בתיקונו.

* * *

10. יש לי עץ פרי בגינה ואני רוצה להעביר אותו למקום אחר בגינה. האם זה אפשרי?

ישנו איסור בתורה (דברים כ', י"ט-כ') לכרות עצי פרי. ומבואר בגמרא (בבא בתרא דף כו עמוד א') שישנה גם סכנה לאדם שכורת עצי פרי בלי היתר.

ונחלקו גדולי הפוסקים אם איסור זה הוא גם כשעוקר עצי פרי יחד עם שורשיו למקום אחר (יעוין עץ השדה פרק ט' סעיף א'). ולמעשה אין להעביר עצי פרי למקום אחר אם אין בזה צורך (שם הערה ד' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל).

אמנם אם את רוצה להעביר את העץ פרי למקום מרווח יותר בגינה, באופן שיוכל לתת פירות משובחים יותר, מותר להעביר למקום אחר לכל השיטות, ויש להעבירו עם גוש עפר (שם סעיף ג').

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה