חדשות בארץ

בית המשפט דחה את עתירת עיריית חברון נגד הנגשת מערת המכפלה

השופט רם וינוגרד כתב בפסק הדין, כי עיריית חברון והווקף הירדני סירבו לשתף פעולה עם הרשויות הישראליות בתכנון הנגשת מערת המכפלה, ומשכך אין פגם בהחלטתן ליטול לידיהן את הסמכויות המוקנות להן: "הפעולות נועדו לאפשר לאנשים עם מוגבלות לממש את זכויות היסוד שלהם לכבוד ולשוויון"

מערת המכפלה (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)מערת המכפלה (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
אא

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה היום (חמישי) את העתירה שהגישו עיריית חברון והווקף הירדני נגד התוכנית להנגשת מערת המכפלה עבור בעלי מוגבלויות. השופט רם וינוגרד כתב בפסק הדין, כי לא נפל פגם בהחלטת המנהל האזרחי ומועצת התכנון העליונה להפקיע את סמכויות עיריית חברון ולקדם את תכנון הנגשת האתר: "העותרים נמנעו במפגיע מלשתף פעולה עם המשיבים בכל הנוגע לפעולות לתכנון ההנגשה במערת המכפלה. לאחר שהמשיבים הגיעו לכלל הבנה לפיה לא יזכו לשיתוף פעולה מעיריית חברון, החליטו להפעיל את הסמכות המוקנית להם. בנסיבות שנוצרו, אין פגם בדרך פעולה זו".

וינוגרד הדגיש, כי העובדה שהכניסה למערה אינה מונגשת מהווה פגיעה בזכותם של אנשים עם מוגבלויות לכבוד ולשוויון: "פעולות המשיבים נועדו לאפשר לאנשים עם מוגבלות לממש את זכויות היסוד שלהם לכבוד ולשוויון, ולאפשר להם לנוע אל האתר הקדוש ובתוכו באופן עצמאי עד כמה שניתן".

בית המשפט דחה טענה נוספת של עיריית חברון והווקף הירדני, לפיה לא היה מקום לנקוט בפעולות הנגשה רק בצד דרכו נכנסת האוכלוסיה היהודית למערת המכפלה, ולא בדרך הגישה המובילה למערה הנמצאת בשליטה אזרחית פלסטינית: "יש להזכיר, שהעותרים טוענים כי להם, ולהם לבדם, נתונים הכוח והזכות לבצע פעולות תכנון לצורך הנגשת מערת המכפלה. דבר לא מנע בעדם מלעשות כן בעשורים שקדמו להגשת העתירה. לו הייתה עיריית חברון נכונה לשתף פעולה עם המשיבים, ניתן היה להוביל להנגשה משולבת של האתר – על כל חלקיו ודרכי הגישה אליו – כבר לפני שנים ארוכות. סירוב העותרים לשתף פעולה הוא שהכשיל אפשרות זו".

השופט הוסיף והבהיר כי "הטענה לפיה במקרה זה נועדו פעולות ההנגשה לשרת אך את האוכלוסיה היהודית אינה מדויקת עובדתית. מהנתונים שנמסרו לבית המשפט עולה כי בימי 'החריג המוסלמי', בהם מתאפשרת הגישה למערת המכפלה למוסלמים בלבד, מבקרים במקום עשרות אלפי מוסלמים העושים שימוש בדרך הגישה מושא העתירה, והנגשתה תסייע באופן ישיר לאוכלוסיית האנשים עם המוגבלויות בקרב התושבים המוסלמים".

חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס) בירך על ההחלטה לאפשר את הנגשת מערכת המכפלה: "בית המשפט המחוזי קיבל החלטה חשובה בעד זכויות בעלי מוגבלויות ובעד חופש הדת וזכותם של אנשים להתפלל במערת המכפלה. מאז כניסתי לכנסת הצטרפתי למאבק הצודק, ביחד עם חבריי, למען הנגשת מערת המכפלה. אני שמח שהשופט וינוגרד זיהה את הסרבנות העקבית של עיריית חברון ושל הווקף וקיבל את ההחלטה ההגיונית והצודקת היחידה – לדחות את העתירה ולאפשר לקדם את הליכי הנגשת מערת המכפלה למען כלל ציבור המתפללים במקום"..

מנכ"ל ארגון "בצלמו", שי גליק, אמר: "אחרי חמש שנים של מאבק שאיגד בתוכו את כל חלקי החברה הישראלית, ניתן לברך ולקבוע שמדובר ביום היסטורי בו נקבע שיש ליהודים זכויות אדם גם בחברון. ביום זה הושלם כיבוש חברון, ונקבע שלכל אדם יש זכות להגיע למערת המכפלה".

"אנחנו מברכים את כבוד השופט, שהזדרז ופרסם פסק דין מיד לאחר הדיון", הוסיף גליק. "כמו כן אנחנו מודים לכל מי שפעל עד כה. כעת אנחנו קוראים למינהל האזרחי: עוד היום תעלו עם טרקטור למקום, ואל תתמהמהו ולו ביום אחד".

תגיות:מערת המכפלההנגשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה