חדשות בארץ

ועדת הבחירות פסלה את אבתיסאם מראענה

16 מחברי ועדת הבחירות המרכזית הצביעו בעד פסילתה של מרעאענה, 15 התנגדו ושניים נמנעו. ההחלטה הסופית תעבור לבית המשפט העליון

בן גביר בוועדת הבחירות, היום (צילום מסך, ערוץ כנסת)בן גביר בוועדת הבחירות, היום (צילום מסך, ערוץ כנסת)
אא

מליאת ועדת הבחירות המרכזית פסלה היום (רביעי) את מועמדת מספר 7 ברשימת העבודה, אבתיסאם מראענה, מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-24. 16 מחברי הוועדה הצביעו בעד הבקשה לפסילתה של מרעאנה, 15 התנגדו ושניים נמנעו. ההחלטה הסופית בעניין תעבור לבית המשפט העליון.

את הבקשה לפסילת מרעאנה הגיש יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר. חבר מפלגת העבודה, מעוזיה סגל – שהגיש אף הוא בקשה דומה – הסיר בתחילת הדיון את בקשתו. הוא נימק זאת באיחוד הטכני של בקשתו יחד עם זו של בן גביר: "הפילוסופיה של עוצמה יהודית רחוקה מדעותיי".

בן גביר, ששטח את נימוקיו בפני הוועדה, ציין בראשית דבריו את התבטאותה של מראענה בריאיון בשנת 2008, בו אמרה "אם הייתי יוזמת תסריט אפוקליפטי, הייתי משמידה את זכרון יעקב. בלי להרוג, שתחזרו לארצות הברית או לפולניה". בפנותו ליו"ר הוועדה, עוזי פוגלמן, אמר: "אם אדם מעוצמה יהודית היה חלילה אומר בתקשורת שצריך להשמיד את אום אל-פחם, כבודו יודע שלא רק שבית המשפט העליון היה פוסל אותו, לא רק שהוא היה מודר ומוקצה – ובצדק – אלא שבאותו לילה הייתה מגיעה משטרה ונפתחת חקירה, והיועץ המשפטי לממשלה היה פותח בחקירה על הסתה לגזענות ולאלימות, ואותו אדם היה נעצר".

"עומדת לטעון בפניכם גברת, שהחלום שלה הוא להשמיד עיר ואם במדינת ישראל. סתם כך, כי זה יהודים. אם זו לא תמיכה בארגון טרור, אם זו לא שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, אם זו לא גזענות – אני לא יודע מה זה גזענות".

לאחר שפירט התבטאויות בוטות נוספות של מרעאנה, הוסיף בן גביר: "קראתי את התגובה של היועץ המשפטי לממשלה – והתביישתי. התביישתי, משום שבעניין של בן ארי, מרזל וגופשטיין הוא ידע לדקדק בכל תג ותג, בעוד בתשובתו הוא מתעלם מהאמירה שלה להשמיד את זכרון יעקב".

"הגשתי את הבקשה הזו בדחילו ורחימו, בפחד ורעדה, כי בכל זאת מדובר במתמודדת במפלגת העבודה ההיסטורית. אותה מפלגה, שלמרות המחלוקות שיש לי כיום עם אנשיה, בנתה את המדינה הזו, פיתחה אותה ותרמה לקיומה. אבל אני חושב שדווקא בגלל זה, דווקא כדי לעשות כבוד לבן גוריון, ללוי אשכול, לגולדה מאיר, ליצחק רבין ולשמעון פרס – אל יהיה חלקה עימהם. מי שרוצה להשמיד את זכרון יעקב לא צריך להיות בכנסת ישראל. הוא צריך להיות במקום אחר – בכלא, אבל ודאי לא בכנסת ישראל", סיכם בן גביר את דבריו.

על פי חוק יסוד הכנסת, קיימות שלוש עילות לפסילת מועמד מלהתמודד בבחירות – שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; הסתה לגזענות; ותמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור נגד מדינת ישראל. בחוות דעת שהגיש אתמול לוועדת הבחירות, הביע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את התנגדותו לפסילתה של מראענה על רקע התבטאויות ופוסטים שהעלתה בעבר לרשת: "בחינת הראיות שהובאו בבקשות, ודאי בשים לב לרף הראיות הגבוה הנדרש ולאמות המידה המחמירות לצורך פסילת מועמדת לכנסת, אל מול הפסיקה המתייחסת לעילות הפסילה, מובילה למסקנה כי לא הונחה תשתית ראייתית המצדיקה היעתרות לבקשות".

מנדלבליט הוסיף, כי "רובן ככולן של הראיות המעטות שצורפו לבקשות הפסילה אינן מבססות אף לא אחת משלוש עילות הפסילה, ובוודאי שהן אינן מבססות את אותה 'מסה ראייתית קריטית' ביחס להתקיימות איזו מהן, הנדרשת בפסיקה לצורך פסילתו של מועמד בבחירות לכנסת".

ועדת הבחירות תדון גם בבקשות של עוצמה יהודית לפסילתן של הרשימה המשותפת ורע"ם. חבר הכנסת שלמה קרעי, חבר נשיאות הוועדה מטעם הליכוד, הודיע כי הליכוד החליט שלא להשתתף בדיון, וזאת לדבריו "עקב העובדה שאזרחי ישראל הערבים כבר יודעים שהרשימות הערביות לא מייצגות אותם והן נעלמות מאליהן. אזרחי ישראל הערבים מאסו באלו שלא דואגים להם, והם כבר מבינים שהליכוד בראשות נתניהו הוא זה ששומר על בטחונם ורווחתם של כל אזרחי ישראל".

מהליכוד נמסר: "המשותפת ועבאס לא יהיו בממשלה שלנו ולא נישען עליהם בשום דרך, כי הם תומכי טרור. בכל בחירות הליכוד מצביע נגד הרשימה המשותפת, בג"ץ תמיד מכשיר אותה, והמשותפת מנצלת את ההצבעה כדי להתחזק ולהביא קולות. הפעם הליכוד יקח את הקולות של אזרחי ישראל הערבים, כי נמאס להם לבזבז את הקולות שלהם על מפלגות שיושבות באופוזיציה ולא עושות למענם כלום".

תגיות:מפלגת העבודהאיתמר בן גבירועדת הבחירות המרכזיתבחירות 2021

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה