חדשות בריאות

הקבינט אישר מתווה מיוחד לפורים, המסחר ייפתח ביום ראשון

במסגרת הפעימה השנייה בתוכנית היציאה מהסגר, ייפתחו הקניונים, השווקים והחנויות לקהל הרחב על פי "תו סגול מחמיר". למחוסנים ומחלימים תתאפשר כניסה למלונות, לחדרי כושר ולאירועי תרבות וספורט. כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב יחזרו ללימודים ביישובים צהובים, ירוקים וכתומים-גבוליים. שרי הקבינט אישרו מתווה לתפילות בבתי הכנסת בשבת זכור ובפורים, והוחלט כי במהלך החג ייאסרו התקהלויות ויותרו סעודות בחיק המשפחה הגרעינית בלבד

(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

קבינט הקורונה אישר הערב (שני), כי ההקלות הנוספות במשק במסגרת הפעימה השנייה של מתווה היציאה מהסגר יוקדמו ביומיים וייכנסו לתוקף ביום ראשון הקרוב. ההחלטה התקבלה בעקבות סיכום שהושג בין שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר הביטחון בני גנץ, לאחר דיון סוער בחלקה הראשון של הישיבה. בנוסף הוחלט על מתווה תפילות לשבת זכור ולפורים ועל הגבלות התקהלות שיוטלו במהלך החג.

במסגרת הסיכום, הקניונים והשווקים, מתחמי הקניות הפתוחים, חנויות הרחוב, המוזיאונים והספריות ייפתחו לקהל הרחב בכפוף ל"תו סגול מחמיר". אנשים המחזיקים בתעודת מתחסן או מי שהחלימו מקורונה יוכלו להיכנס גם לחדרי כושר וסטודיו, לאירועי תרבות וספורט, לבריכות שחייה ולמלונות שיפעלו בשלב זה ללא חדרי אוכל, וזאת בכפוף לתנאי "התו הירוק". ילדים מתחת לגיל 16 יוכלו להיכנס למלונות באמצעות הצגת בדיקה שלילית.

במקביל, ישובו ללימודים תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב ביישובים ירוקים וצהובים, וכן ביישובים כתומים-גבוליים שציון הרמזור שלהם פחות מ-6.5 ושיעור המתחסנים בהם הוא 70% לפחות.

בנוגע לשבת זכור ולפורים, אושר מתווה לפיו בתי הכנסת יוכלו לבחור האם לפעול לפי התו הירוק, כך שתתאפשר תפוסה של 50% למחוסנים ומחלימים, או לפעול במגבלה של עשרה מתפללים בפנים ו-20 בחוץ. במהלך החג יוטל איסור על התקהלויות ועל מסיבות, תהלוכות עדליאדע ואירועים רבי משתתפים, וציון רשב"י במירון ייסגר. סעודות החג יתקיימו בחיק המשפחה הגרעינית בלבד.

בפתח הישיבה סקר ראש הממשלה בנימין נתניהו את המצב במדינות באירופה, בהן הוטלו הגבלות בשל התפשטות המוטציה הבריטית. "אנחנו חייבים לפתוח בהדרגה ובזהירות", אמר. "בשלב הראשון בשבוע הבא, כמובן נפתח את חנויות הרחוב ובתי הכנסת, אבל גם בתו ירוק את הקניונים, השווקים, חדרי הכושר, אירועי התרבות, הספורט, מוזיאונים, מלונות ועוד. בשלב השני, כשבועיים לאחר מכן, נבצע פתיחה נוספת. אנחנו יכולים לעשות זאת כי יש לנו חיסונים. חיסונים לכל אזרח בניגוד לכל המדינות. בניגוד לבריטניה, צ'כיה, צרפת ולכל האחרות. אנחנו יכולים לפתוח בצורה אחראית". הוא הדגיש, כי במקביל יש לעשות "מאמץ עליון" לחסן במהירות כמה שיותר מבין 570 אלף האזרחים מעל גיל 50 שטרם התחסנו.

במהלך הישיבה התגלע עימות בין שר החינוך יואב גלנט לבכירי משרד הבריאות. גלנט אמר, כי נתוני התחלואה מאפשרים לפתוח את מוסדות החינוך בערים הירוקות והצהובות לכל שכבות הגיל. ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הגיבה כי הנתונים שמספק משרד החינוך אינם מדויקים, וכי סגירת בתי הספר הובילה לירידה בתחלואה בקרב ילדים. 

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הביע אף הוא את התנגדותו לרעיון, ואמר כי בשל התפשטות המוטציה הבריטית הוא ממליץ לדבוק במתווה הפתיחה ההדרגתית. הוא הזהיר מפני פתיחה מהירה מדי של המשק: "יש 5,000 מאומתים מדי יום, 1,000 חולים קשים, 300 על אקמו. אם מישהו היה אומר לכם לפני חודשיים שנפתח את המשק בנתונים האלה, הייתי אומר שהוא משוגע. אבל אנחנו עושים את זה. כל מה שאנחנו עושים לא בא מעיוורון, וכל אמירה שנאמרת שאנחנו מסתכלים רק על הבריאות לא נכונה. פתיחה לא אחראית תביא לסגר נוסף. זה טוב למשק? זה טוב לחינוך? ברור שאנחנו מנסים למנוע את זה".

שרי כחול לבן הביעו את התנגדותם לעמדת נתניהו ומשרד הבריאות, לפיה יש לדחות את פתיחת המסחר לשבוע הבא, ותבעו להתחיל במתן ההקלות כבר השבוע. שר הביטחון בני גנץ תקף בחריפות את נתניהו, והאשים כי הוא "משחק בנתונים" בהתאם לצרכיו הפוליטיים: "אתם מזלזלים בפקידים", אמר לראש הממשלה ולשרי הליכוד. "אנחנו חושבים אחרת מכם". הוא הבהיר כי יתנגד לאישור התוכנית הכלכלית של נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ לסיוע לנפגעי הקורונה: "אנחנו לא עוצרים תוכנית כלכלית, אנחנו עוצרים שוחד בחירות".

כ"ץ ונתניהו דחו את דבריהם של גנץ ושל השרה אורית פרקש הכהן, שטענה כי יש "שולי ביטחון" שמאפשרים פתיחה נרחבת של המסחר. "אין לנו שולי ביטחון כי יש לנו אלף חולים קשים", אמר נתניהו. "אנחנו צריכים לפתוח אבל בזהירות. הפתיחה תביא לעלייה בתחלואה, תעלה את מקדם ההדבקה ואת כל המדדים". הוא הדגיש, כי הפתיחה ההדרגתית בשילוב תוכנית סיוע כלכלית היא מה שנדרש כעת: "לאף אחד אין הנאה מהגבלות".

תגיות:מסחרפוריםנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה