השבת שלי

מירי דייויס: "לא האמנתי שאי פעם אתאושש מהקורונה, עד שהגיעה אותה שבת"

אורחים שמגיעים בשתיים בצהרים, וסודות של שיתופי פעולה עם גדוד בנות, תפילה שחרית בישיבה וקורונה שנבהלת רק מעונג שבת בטבריה: השבת של מירי דיוויס, מנהלת מכון "עובד חזק", לליווי מקיף ופורץ דרך לתעסוקה, משתפת בשבת שלה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי השבת בשבילך?

"שבת בשבילי היא יום שכולו קודש. הזדמנות להפוגה מהמרוץ היומיומי, ולהתמקדות במה שחשוב לנו באמת. זמן בו נוכל להרגיש את החלק הרוחני המתענג על ד'. ליהנות מהקדושה ומדברי התורה בשולחן, ולהרגיש את מטרת החיים. זו גם הזדמנות לעיין בספרי מוסר כשהנשמה היתרה בפעולה. שבת היא גם זמן חוויתי משותף בו ניתן להתרכז בילדים ובנכדים, ולהקשיב בנחת לשיח המשפחתי.

זיכרון ילדות משבת

"מאז ילדותי הייתי מתפללת בשבת בישיבה, שבה התפלל אבי. אהבתי להגיע בכל שבת בבוקר להתפלל בעזרת הנשים שבישיבה ממש מגיל צעיר. בתחילה לימדו אותי הבחורות הגדולות איך להתפלל עם החזן, אבל מהר מאוד התמצאתי בכל הפרטים. אם נערכו בישיבה אירועים כמו שבת עליה לתורה או קידוש לרגל הולדת בת – הייתי עוזרת לבעלי השמחה להכין את הקידוש והכיבוד למתפללים. התפילות המרוממות בישיבה היו חלק בלתי נפרד מימי ילדותי.

"בשבתות הייתי גם מבקרת את סבי וסבתי שגרו בקרבת מקום אלינו ולישיבה, ומחכה תמיד שאבי יביא אורחים הביתה. כמעט תמיד הגיעו אלינו בחורים מהישיבה או קרובים מחו"ל שהגיעו להתארח. ולא היה מצב כזה שבו אין אוכל או אין מקום. תמיד היה מקום ורצון טוב עבור האורחים.

"סבתא שלי ע"ה גם הייתה תמיד מוכנה מוקדם לשבת, וזה עורר בי השראה וחלום לזכות לכך אף אני. אולי הזיכרון הזה הוא שהצמיח בי את הרצון להגיע מוקדם לשבת.

"כשגדלתי מעט והייתי בת שתים עשרה, הייתי הולכת לכותל בחופשיות (זה היה לפני האינתיפאדות, ולא נחשב לסכנה). היינו גרים אז במרחק הליכה מהכותל המערבי, וכלל לא פחדתי לצעוד בחופשיות משער שכם אל הכותל. לפעמים אפילו יצאתי לכותל פעמיים באותה שבת, גם לבד וגם עם חברות. כי שבת בעיני, היא יום של קדושה, תפילה ומשפחתיות".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"ברוך ה', אחד החלומות שלי היה מאז ומתמיד להדליק נרות בזמן. אני אוהבת מאד להדליק את נרות השבת לפני הזמן, ולהכניס עוד קדושה לבית. גם אם זה אומר לעצום עיניים על עבודה שעוד לא סיימתי. אני חייבת לומר שכאשר הילדים שלי היו קטנים, זו הייתה משימה קשה יותר לביצוע. אבל היום, ברוך ה', בנותיי לוקחות חלק חשוב בהכנות לשבת ויחד אנו מצליחות לסיים את ההכנות מוקדם, ואני מקפידה בלי נדר להדליק נרות לפני הזמן. וזהו עונג בפני עצמו.

"השותפות של בנותיי בהכנות היא עניין מיוחד בפני עצמו. חשוב לי מאד שכל אחת מבנותיי תעזור לכבוד שבת בתחום שהיא חזקה בו ואוהבת אותו. אני משתדלת לעקוב אחריהן ולראות, וגם לשאול כל אחת מהן אישית מה היא הכי אוהבת לעזור ואיזו מלאכה היא נהנית לבצע. ולפי התשובות - לאפשר לכל אחת מהן את הבחירה. כך הן בונות לעצמן את הערך העצמי ואת היכולת לחוש סיפוק, ביטחון עצמי וכוח. אני מאמינה מאוד בזיהוי ובהעצמה של כישורים ויכולות של ילדים מגיל צעיר, כי מניסיוני בעבודה, ככל שהילד מרגיש את כוחותיו בגיל צעיר יותר, כך הוא מרגיש יותר ביטחון עצמי, מתפקד טוב יותר בחברה, ובעזרת ה' מכין את עצמו לשימוש במתנות האלה בעתידו. 

"השותפות בהכנות תורמת ליצירת אווירה נעימה מאד במילוי המטלות, ולפעמים אלו מטלות מורכבות ולא קלות. ביתנו כיום, שונה מאוד מבית של קטנים, כי עיקר הפוקוס בהכנות הוא על האירוח והקניות, הבישולים וארגון הבית. בין לבין אני שולחת את בנותיי לעזור לסבתות שלנו ולילדיי הנשואים. (ברוך ה', בניי כבר נישאו וכיום רק בנותיי הצעירות בבית). למרבה הפלא, בגלל המודעות לכוחות וליכולות שלהן -  הבנות שלי נהנות גם מעבודות קשות. הן לא מרגישות שזה עול. לדוגמה, אחת מבנותיי אוהבת מאד לבשל. היא למדה את רזי הבישול צעד אחר צעד, עד שהיום אני כמעט 'רבה' איתה על מקומי במטבח. בתי האחרת אוהבת לסדר את הסלון ולערוך שולחן מפואר, וזו הפכה להיות המשימה שלה. היא גם קונה את המפיונים ומתאימה צבעים לפי רצונה. בת נוספת שלי אוהבת מאד לערוך קניות. היא תמיד יודעת  איזה מוצר הכי זול באיזו חנות, ורצה לפי זה לחנויות השונות, ולכן היא זו שאחראית על הקניות לשבת ואוהבת את תפקידה זה מאוד.

כל ההכנות מתחלקות ביננו לפי נטיית הלב והרגש הפנימי. שבת היא פסגת האישה היהודייה, והזדמנות להגיע  למימוש כוחות מתוך בחירה ואהבת השבת. כל ההכנות לשבת מאפשרות ביטוי עצמי ואישי והרבה סיפוק. כמובן כי בזמן שילדיי היו קטנים ולצדי לא עמדו גדוד בנות מלאות מרץ, ויתרתי על הרבה מטלות בלי מצפון. העיקר שעשיתי מה שיכולתי ושמחתי להרגיש את הסיפוק בעצם מה שכן זכיתי להכין לשבת. ההכנות החשובות לשבת מאפשרות לכל אחת ואחת לחוש סיפוק בתפקידה, ולחלוק הערכה הדדית למסייעים. כשאנחנו עובדות בצוות מתוך בחירה והתאמה לפי נטייה אישית, כל אחת לומדת להעריך את עצמה וממילא גם את השנייה. ובגישה זו אנו חולקות הרבה עזרה זו לזו בתוך העומס. ממליצה לכן לנסות... 

"ברוך ה', יחד עם צוות בנותיי אנו אוהבות לסיים את ההכנות בשעה מוקדמת ולהיכנס מוקדם לשבת. מבחינתי, עיקר ההכנות המורכבות הוא הקניות, ואנו משתדלים  שכל המוצרים הדרושים לשבת יהיו בבית לפני יום חמישי. גם את הכביסות אני מכוונת לתחילת השבוע ולאמצעו כך שלא יצטבר עומס ביום שישי. ביום חמישי אנחנו עורכים את הניקיון בכל הבית, ולעת ערב נכנסים למטבח, וזה הכיף הגדול שלי. אני אוהבת שהאוכל לשבת טרי, ושיהיה ברווח ובשפע. לכן אנחנו מכינים את המאכלים המורכבים ביום חמישי: כל העוגות, הפשטידות וגם הקינוחים, בדרך כלל מוכנים כבר מיום חמישי. גם את המטבלים שהפכו לפופולריים מאוד בביתנו אני מעדיפה להכין ביום חמישי. לבישולים האחרונים של יום ששי אנחנו מכינות כל מה שאפשר: מקלפים ירקות, חותכים עופות וכו'. ליום שישי אנו משאירים רק את הבישול הבסיסי ואת אפיית החלות שאורכת בדרך כלל כשעתיים.

"בדרך כלל אני לא עובדת בימי ששי במכון, אולם לפעמים יש לקוחות, שעובדות כל השבוע, ומבקשות לקבל את הליווי למציאת תעסוקה כלבבן דווקא ביום שישי. זה לא קל, אבל עד חצות אני מאפשרת בשעת הדחק. אגב, במסגרת התהליך הטיפולי קרה לי פעם שאישה אמרה לי, שכמו שהיא לא יכולה להגיע לשבת בזמן, היא מרגישה שהיא לעולם לא תגיע לעבודה עם סיפוק ואושר. היא חשבה שאם עד היום היא לא הצליחה להגיע לשבת בזמן למרות שהיא מאד רוצה לזכות לכך, היא גם לא תצליח להגיע לעבודה כלבבה. הסברתי לה שזה שהיא לא הצליחה – אין פירושו שהיא לא מוצלחת. אלא, שאולי היא לא פעלה מתוך חיבור למנוע שלה,, ואולי פשוט חשבה שאין דרך אחרת. וזה היה מדהים לראות, שיחד עם התהליך התעסוקתי שעשינו – נפרץ גם החסם הזה, והיא זכתה להכניס שבתות בנחת.

"להרגשתי, חלק חשוב בהכנות לכבוד שבת הוא התכנון המוקדם, כך שנוכל להיכנס לשבת ברוגע ובשמחה. אבל קורה לעתים קרובות שמתקשרים בחורים בשעה 2:00 בצהריים ביום שישי, ושואלים אם אפשר להתארח אצלנו בשבת ואם זה לא מדי מאוחר להודיע... בדרך כלל אני נערכת להפתעות כגון אלו ומשתדלת להיות מתוכננת גם אליהן.

תארי את התפריט השבתי שלכם

"התפריט הבסיסי שלנו הוא מסורתי. בליל שבת שני סוגי דגים: געפילטע פיש וסלמון, או סלמון ומושט. לסלטים תמיד הכנתי בעיקר סלטים חיים, אבל בשנים האחרונות הצעירים שבבית מעדיפים מטבלים, ואנחנו מכינם גם וגם. ברוך ה', אנחנו לא מוותרים על חלות ביתיות (80 אחוז קמח מלא), ואני זוכה להפריש חלה מדי יום שישי, מה שנותן לי הרגשה נהדרת.

"אחר כך אוכלים מרק עוף עם קניידאלעך ואטריות וירקות, ומנה עיקרית עם עוף, קוגל תפוחי אדמה, תפוחי אדמה אפויים בתנור, בטטות, סלק ופערפיל (סוג של פתיתים). אנחנו אוהבים גם להשקיע בקינוחים מגוונים, ויש לנו כמה קינוחים שאהובים אצלנו מאוד. מאחר ובדרך כלל יש הרבה אנשים בשולחן, אני מכינה ומגישה הרבה במנות אישיות, בפרט את הקינוחים.

"בשבת בבוקר, אנו טועמים מעט דג, ואחר כך כבד וסלטים, וחמין עם פשטידות.

איך נראה שולחן השבת אצלכם?

"שולחן השבת שלנו מלא וחגיגי בדרך כלל. מאז שגדלו בנותיי הן מסרבות להשתמש בכלים חד פעמיים, וגם אני בעד כלים אמתיים. לכן השקענו בקניית צלחות נאות ובסכו"ם שבתי, והשולחן נראה יפה וחגיגי לכבוד שבת. אני אוהבת שהשולחן מלא באוכל מגוון, כאשר יש תשעה מטבלים וארבעה סלטים חיים - זו חגיגה לעיניים.

"ברוך ה', השולחן שלנו לרוב מלא באורחים. בעלי מכהן כראש ישיבת 'רוממות התורה', ומביא הרבה בחורים לאירוח. לעתים קרובות מגיעים גם בחורים מישיבות שונות ולעיתים מעדות שונות, וזה מגוון ומרתק.

"במהלך סעודות שבת נאמרים על שולחננו דברי תורה וסיפורים מעניינים, וכמובן הקטנים והנכדים לא מוותרים לספר ברוב עם וקהל את כל דפי הפרשה שהם מביאים מהגנים. כשהנכדים באים – שולחן השבת מתעשר בסולנים, דרשנים קטנים ומגידים.

מה החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"קשה לי למקד חלק אחד בלבד. אני אוהבת את הרגע שבו אני מדליקה נרות שבת. אני גם אוהבת מאוד לשבת עם בנותיי וכלותיי ולשיר יחד קבלת שבת. זו חוויה מיוחדת במינה ומרגשת. אני אף נהנית מההווי המשפחתי החמים של שבת, מתענגת על קריאת ספרי מוסר מעניינים בשבת אחר הצהריים, וגם שמחה לבקר את חמותי או את הוריי כשהביקור מתאפשר. כל חלק וחלק בשבת עושה את שלו ותורם לעונג שבת".

האם היו אצלכם שינויים בהקשר לשבת בעקבות הקורונה?

"מה שהיה עבורי הכי שונה הוא שלא היו לנו אורחים. היו שבתות שבהן גם הילדים הנשואים לא התארחו אצלנו. היו מילדינו הנשואים כאלו שלא הגיעו במשך חודשים בגלל הסגרים, וזה היה ממש קשה עבורנו. אנחנו אוהבים לעיתים שבתות שכל תשומת הלב לילדים שבבית, אבל לא כשזה הופך לאורח קבע שבת אחרי שבת ללא אף אורח. יחד עם זאת, ברוך ה' גם בשבתות חסרות האורחים היה לנו כיף. הילדים בבית התרגלו לשבתות אחרות, ולמדו אף ליהנות מהשינוי. הם שמו לב לכך שפתאום לא צריך להכין חדרים ומצעים, והיה לנו פחות לחץ של עבודה לקראת שבת. אבל כמובן, שמחנו מאד לחזור ולארח".

מהו האתגר שלך בשבת?

"להרפות ולהתחבר למנוחה. אני מרגישה שהאתגרים נמשכים על פני כל השבוע, אבל השבת היא זמן ההרפיה. נכון שצריך להתכונן ולהכין לקראתה, אבל על העבודה וההכנות משתלמות למען השבת מעל ומעבר.

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"בכל דרך אפשרית. מעניקים להם שבחים על עזרה לכבוד שבת, שומעים בקשב רב את דברי התורה שהם אוהבים לספר, מוסיפים ערך רב לשולחן השבת ונותנים במה לילדים. בעלי משתדל לספר ולמסור גם דברי תורה שמתאימים למבוגרים וגם כאלו שמיועדים לילדים, באופן שהקטנים ייהנו להקשיב וגם להבין, כמו למשל באמצעות סיפורים מרתקים. בנוסף יש לנו משחקים ייחודיים לשבת, והילדים אוהבים אותם מאד. וכללית, גם תחושת ההרפיה ועונג השבת הצרוף מורגשים גם על ידי הילדים.

שבת בלתי נשכחת

"יש הרבה שבתות כאלו... אני זוכרת את השבתות בהן נולדו כמה מילדיי החמודים. כמו אותו ליל שבת, שבשעה אחת בלילה, לאחר שכל הילדים נרדמו, יצאנו לטיול קטן לבית החולים. בבוקר השבת, בשעה שבע בעלי כבר חזר הביתה לילדים עם הבשורה המשמחת. הם אירחו את האורחים בעצמם...

"והנה גם סיפור מהשנה האחרונה. אחרי שהיה לי קורונה לפני כחצי שנה, היה לי קשה להתאושש. בשבת אחרי תשעה באב הילדים החליטו שחייבים לנסוע לשבת. הייתי כבר שלושה שבועות אחרי ההחלמה, ועדיין לא האמנתי שאי פעם אתאושש. הילדים השיגו מחברים דירה בטבריה, דאגו בעצמם לאוכל, הזמינו כמה מילדינו הנשואים ואפילו הזמינו טנדר. לא האמנתי שיהיה לי כוח לשבת כזו, וגם לא לעלות לטנדר, ורק קיוויתי שאשרוד את הדרך.

"למרבה הפלא, בכוח השבת, התחלתי להרגיש בן אדם אחר. האווירה השמחה, הילדים והנכדים, השחרור, ים הכנרת המדהים, וקבר רבי מאיר בעל הנס עשו את שלהם יחד. במוצאי שבת כבר חזרתי הביתה אחרת. ומאותה שבת, ברוך ה' יצאתי לדרך חדשה ומלאת כוחות.

 

מתכון שבתי מיוחד - נקטר פירות

"קינוח זריז להכנה שאהוב על כל הגילאים:

כדאי להגיש בכוסיות ליקר (כחצי מכוס חד פעמית רגילה). יעיל וקל להגשה.

חומרים:

ו קופסת שימורי אננס עם המיץ

ו קופסת שימורי אפרסק עם המיץ

5 כפות ג'לי בטעם האהוב עליכם, מומס ומוכן לפי ההוראות עם ארבע כוסות מים רותחים.

2 כוסות מיץ – לפי בחירתכם

100 מ"ל (חצי כוס חד פעמית) קצפת ר'יץ – לא מוקצף.

הכנה:

לשפוך את כל החומרים לקערה, לטחון יחד במקל בלנדר,

ולצקת לכוסות הקטנות, ולהקפיא.

טיפ: להקלת ההגשה, לפני יציקת הנקטר לכוסיות, הניחו אותן בתבנית חד פעמית גדולה, וכך תעבירו אותן יחד למקפיא.

מומלץ להוציא מהמקפיא כחצי שעה לפני ההגשה, ולהגיש בכפיות מתכת.

טעים ומרענן לכל גיל".

תגיות:השבתמירי דייויס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה