חדשות בריאות

בתום דרמה לילית: הממשלה האריכה את הסגר עד ראשון בבוקר

בתום ישיבה סוערת, שלוותה בצעקות ובחילופי האשמות, החליטו השרים להאריך את הסגר עד יום ראשון בשעה 7:00 בבוקר. עם פקיעתו של הסגר, תבוטל מגבלת המרחק, תותר פעילות של עסקים אחד על אחד וייפתחו עסקים ללא קבלת קהל. מערכת החינוך תישאר סגורה בשלב זה, עד לסיכום בין משרדי החינוך והבריאות

נתניהו וגנץ, ארכיון (צילום: מארק ישראל סלם, פול)נתניהו וגנץ, ארכיון (צילום: מארק ישראל סלם, פול)
אא

הממשלה אישרה הלילה (בין חמישי לשישי), את הארכת הסגר עד ליום ראשון בשעה 7:00 בבוקר. ההחלטה התקבלה שעות ספורות בלבד לפני פקיעת הסגר, בתום דיון סוער שלווה בצעקות ובחילופי האשמות.

על פי החלטת הפשרה, שהושגה לבסוף בין הליכוד וכחול לבן, החל מיום ראשון בשעה 7:00 תבוטל מגבלת המרחק של 1,000 המטרים מהבית, תותר פעילות של עסקים אחד על אחד, וייפתחו עסקים ללא קבלת קהל. בנוסף, יתאפשר איסוף מזון (טייק אווי) ממסעדות, הצימרים ייפתחו עבור משפחות גרעיניות, ושמורות הטבע והגנים הלאומיים יפתחו את שעריהם לקהל. התלמידים לא יחזרו בשלב זה למוסדות החינוך, ופתיחת החינוך לגיל הרך תסוכם בנפרד בין משרדי החינוך והבריאות. עוד סוכם, כי ביום ראשון תכונס ישיבת ממשלה נוספת לדיון בהמשך תוכנית היציאה מהסגר.

להחלטת הממשלה קדמה דרמה חסרת תקדים, במהלכה הוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו לאישור הארכת הסגר עד יום ראשון בחצות. ההחלטה התקבלה ברוב קולות, בהתנגדותם של שרי כחול לבן. בעקבות דרישת כחול לבן, פסל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את ההצבעה, שלדבריו סתרה את עקרון הפריטטיות של הממשלה המחייב כי ההחלטות יתקבלו בהסכמת שני הגושים.

מטעמו של מנדלבליט נמסר לאחר מכן, כי "על פי חוק יסוד הממשלה, שתוקן בהתאם להסכם הקואליציוני, אם מספר השרים בין הגושים אינו שווה, נדרש לקבוע מנגנון שיבטיח קול הצבעה שווה בממשלה לכל אחד מהגושים. בהתאם לחוות הדעת המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה, בהיעדר מנגנון מאזן כאמור, משמעות הוראה זו היא שאם אחד מהגושים מתנגד פה אחד להצעת החלטה, הרי שההצעה אינה יכולה לעבור".

"עמדה זו הועברה למזכיר הממשלה ולראש הממשלה כבר בחודש אוגוסט 2020, אגב הצעת החלטה אחרת שעמדה על הפרק באותה עת, והוצגה היום שוב בישיבת הממשלה. חשוב להדגיש, כי היועץ המשפטי לממשלה לא פסל את הארכת הסגר, אלא רק עמד על קיום הוראות חוק היסוד, אותו קבעה הכנסת", לשון הודעת היועץ.

נתניהו הגיב במתקפה חריפה על מנדלבליט ושר הביטחון בני גנץ: "האחריות תהיה עליכם". הוא הוסיף וצעק על גנץ: "האסטרטגיה שלכם ושל היועץ שלך, ספי שקד, היא לפתוח כמה שיותר. אתם רוצים כמה שיותר תחלואה קשה לקראת הבחירות. אנחנו מבינים את המשחק הזה". גנץ אמר בתגובה, כי לא דיבר עם שקד "מילה וחצי מילה" על הישיבה הזו: "אל תספר סיפורים, אל תלמד אותי על חיי אדם כלום".

עימות נוסף פרץ בין מנדלבליט והשר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, שדרש להקריא את לשון חוק יסוד הממשלה. הוא טען כי אין תוקף להחלטתו של היועץ, שכן הממשלה לא קבעה מעולם את המנגנון האמור בחוק יסוד הממשלה, ועל כן הצבעות מתקבלות באופן דמוקרטי ברוב קולות: "היועץ יצר בדיה יש מאין, כאילו מנגנון כזה נקבע על ידי הממשלה, ואם לא –  הוא יקבע אותו", נמסר מטעמו של אוחנה. "משמעות ביטול ההצבעה: החל מ-7:00 הכל פתוח. מגבלות – אין. נגיף – יש. מתים – יהיו עוד רבים. היועץ פועל בניגוד לחוק. לא ניתן להעמיד כך בסכנה את אזרחי ישראל".

שרים משני צדי המתרס ניסו להרגיע את הרוחות, וקראו לנתניהו ולגנץ להגיע להבנות. בסיום ישיבת הממשלה, לאחר שעברה הצעת הפשרה על הארכת הסגר עד יום ראשון בבוקר, אמר גנץ לנתניהו: "נאמרו פה דברים חמורים. כחול לבן מעולם לא עצרה סגר כשהיה צריך, פעלה ותפעל באחריות. לא סיכנתי חיי אדם – זו אמירה מופקרת ושקרית. עשרות שנים הגנתי על חיי אדם, וכך אמשיך לעשות. הממשלה הזו היא פריטטית, ככה היא קמה וככה היא תפעל עד לסיומה, גם אם זה לא נוח לך. המוסמך לפרש את החוק הוא היועץ המשפטי לממשלה, כך היה וכך יהיה".

נתניהו אמר בתום הישיבה: "טוב שהממשלה קיבלה את המלצות משרד הבריאות והמלצתי, עם שינויים קלים בלבד. הסגר יימשך עד יום ראשון בבוקר. אני מבקש מהציבור לשמור על ההנחיות בקפדנות יתרה וללכת להתחסן. החיסונים עובדים. ככל שיותר אנשים יתחסנו ובדגש על גילאי 50 ומעלה – נוכל לפתוח את הכלכלה בהדרגתיות, זהירות ואחריות".

שר הבריאות יולי אדלשטיין הוסיף: "אני שמח שהשכל הישר ניצח. בריאות הציבור היא מעל לכל ויכוח פוליטי. אסור לנו לשחק בחיי אדם. אני קורא לכל אחת ואחד – גם בפתיחה ההדרגתית מיום ראשון, תקפידו על ההנחיות".

תגיות:בני גנץאביחי מנדלבליטנגיף הקורונהסגר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה