כתבות מגזין

אביגיל לרר משוודיה: "שבת נכנסת כאן ב-14:00 בצהריים או ב-23:00 בלילה"

הדלקת נרות שבת בשתיים בצהרים, או בשעה 11 בלילה? שריקה מבהילה או הנהון לאישור? ברקע אנטישמיות בולטת, בלי בשר לשבת ועם נוף מושלג מחלון המטבח: אביגיל לרר מייבלה (Gävle), שוודיה, משתפת

אא

האם יש סיבה מיוחדת למגוריכם בשוודיה?

"הגעתי לכאן בעקבות היכרות עם בעלי לשעבר, אך בחסדי ה' מאז נפרדתי ממנו וחזרתי בתשובה. זהו סיפור כאוב שמשליך עד היום, ומסיבות מורכבות אינני יכולה לצאת כעת מהמדינה. שוודיה הפכה עבורי לכלא מזהב".

כיצד מתמודדים כעת עם נגיף הקורונה בשוודיה?

"בשוודיה אין אכיפה על כללי הקורונה. שוודיה היא מדינה שבחרה שכולם יידבקו. זו האסטרטגיה של שוודיה, ולכן נכון להיום - אין כל הגבלות ממשלתיות. יש הרבה מאד מתים, בעיקר בגיל הזהב. נכון להיום, המספר הרשמי (מעודכן לתאריך 12.1.2021) הוא: 9433 אנשים מתו מקורונה בשנה האחרונה. הרשויות החליטו שחולי קורונה מעל גיל 65 לא יקבלו טיפול מרפא בבתי חולים, אלא רק טיפול מקל לחולים סופניים: 'טיפול פליאטיבי'. למעשה, זה ממש טבח עם שהם גורמים לעצמם. הם נותנים למבוגרים להישאר בבתי אבות ולמות בחוסר טיפול. וגם בלי לטפל במבוגרים, בתי החולים קורסים מעומס החולים. יש כאן התפרצות קורונה חזקה מאד.

"ולמרות זאת, אין סגרים ואין גם חובה ללבוש מסיכה וכמובן אין עזרה כלכלית מהממשלה כמו מענקים... הכול פועל כרגיל, פחות או יותר. יש הגבלות מינימליות מאד, יותר בגדר המלצות, בלי אכיפה ובלי קנסות. למשל, איסור התקהלות בקבוצות גדולות, כאשר בחוק עצמו כתוב 'אין לנו אפשרות להחליט כמה אנשים נכללים בקבוצה קטנה'... דוגמה נוספת: רשמית, אין לערוך קונצרטים, אבל אם ייערך קונצרט בכפר, אף שוטר לא יבוא לפזר את ההתקהלות. הממשלה מצפה שכולם יידבקו ויעברו, ואז יהיה כאן חסינות עדר. ועל המבוגרים? לא אכפת להם שימותו. אכזריות אמתית שמושתקת וממש לא מדוברת בתקשורת העולמית.

"לציבור בשוודיה יש הרבה תלונות על הממשלה, במיוחד על חוסר ההגבלות וחוסר הטיפול בחולים. אנחנו עצמנו, מבחירה, מעדיפים לא להיפגש עם קרובי משפחה ומשתדלים מאד להיזהר. ברוך ה' בינתיים אנחנו לא חווינו שינויים משמעותיים בסדר היום שלנו בגלל הקורונה. אני עובדת מהבית כל השנה, כך שזה לא ממש השפיע עלי. בעבודה של בעלי היו שני חולים מאומתים ולכן הוא בחר לעבוד מהבית עד שנבדק וקיבל תוצאה שלילית".

האם יש קהילה יהודית במקום מגוריך?

"לא. לצערנו, בעיר שלנו יש אולי שלוש משפחות יהודיות, ואיננו מכירים אותן כלל. הקהילה היהודית הקרובה ביותר היא בסטוקהולם, ומעבר לה, אין קהילה יהודית משמעותית צפונה מסטוקהולם. בשוודיה יש מעט מאוד יהודים באופן יחסי. לפי רישומי הקהילה, ישנם בין 15,000 ל- 20,000, אך לא כולם יהודים לפי ההלכה. ואומנם, מאד לא קל להתגורר בעיר ללא קהילה, על כל המשתמע מכך. עיקר הקושי הוא שאין בית כנסת בעיר שלנו ואי אפשר ללכת לתפילות במניין. אנחנו שייכים לקהילה היהודית בסטוקהולם, במרחק שעתיים נסיעה ברכב מהעיר שלנו. בדרך כלל אנחנו נפגשים בחגים ועורכים שולחן ליל הסדר משותף. אולם בשנה שעברה בגלל הקורונה, לא יכולנו לחגוג יחד, ולמרבה הצער כנראה שגם לא השנה נצליח להיות עם בני הקהילה היהודית בסטוקהולם".

באלו מוסדות חינוך הילדים שלך לומדים?

"רובם המכריע של יהודי שוודיה שולחים את הילדים לבתי ספר של גויים. למיטב ידיעתי, קיים רק בית ספר יהודי אחד בשוודיה, בסטוקהולם. שם יש כיתות גן עד כיתה ו', כפי שידוע לי. ואחרי גיל זה, יש תיכון אחד שבו יש אפשרות לבחור ללמוד בכיתה יהודית. 

"מכיוון שאנחנו גרים רחוק מסטוקהולם, לצערנו אין לנו אפשרות לשלוח את הילדים לבית הספר היהודי. בינתיים הילדים הקטנים שלנו לומדים בגן המקומי. ילדיי הגדולים לומדים בבית ספר ובאוניברסיטה". 

האם הילדים שלך יודעים את השפה המקומית?

"כן. הילדים שלי מדברים אנגלית וגם שוודית כשפת אם".

איך אתם מסתדרים עם השגת אוכל כשר?

"בסקנדינביה כולה ישנו חוק האוסר שחיטה כשרה. לכן צריך לייבא את הבשר הכשר מחוץ למדינה, וזה עולה הרבה מאד כסף.  לכן אנחנו לא אוכלים בשרי בכלל, ופשוט עברנו להיות צמחוניים. כך אנחנו אוכלים רק דגים. למרבה המזל, יש המון דגים כשרים במים של סקנדינביה, כמו דגי סלמון וזנים דומים, כך שאין בעיה עם השגת דגים טהורים. 

ובנוסף, לגבי שאר המוצרים יש לנו רשימה מסודרת מהקהילה היהודית, ובה כתוב אילו מוצרי מזון נחשבים כשרים ואפשר לקנות אותם בחנויות המקומיות. כמובן צריך לבדוק על כל אריזה בעיון מה המרכיבים ואם זו החברה המדויקת המובאת ברשימה. בסטוקהולם ישנה חנות שמוכרת אוכל כשר, אך לנו זה רחוק ולא נגיש לקניות קבועות".

מוצר שאין להשיג אצלכם והיית שמחה שישלחו לך מהארץ?

"הייתי שמחה לקבל מהארץ בשר ועוף, ואיך לא? במבה..."

מהו סדר היום שלך?

"אנחנו קמים ב 6:30. אני מתארגנת ומארגנת את שני הקטנים, ושולחת אותם לגן ב 7:30. בשנה שעברה הקטן היה אתי כל הבוקר ולא הלך למטפלת, כי פשוט אין כאן מטפלות פרטיות. ולהיפך, אפשר לקבל כאן חופשת לידה עד יותר משנה, 480 ימים, ובתשלום מלא, בהשתתפות עם הבעל, כך שאפשר להיות עם התינוק בקלות. עכשיו כשגדל הקטן, הוא יוצא יחד עם אחיו לגן. שניהם שוהים בגן עד 16:00. העבודה שלי היא בארגון ישראלי דרך המחשב, וכשאני מתחילה לעבוד בשעה 8:00 לפי שעון שוודיה, בארץ השעה היא 9:00. ב- 12:00 מסיימת משמרת בוקר ועושה סידורים פרטיים. בשעה 16:00 אני אוספת את הילדים מהגן ובסביבות 17:00 אנחנו מתחילים להכין ארוחת ערב. בשעה 19:00 בעלי מתחיל לארגן את הילדים לשינה, ואני חוזרת לעבוד שוב עד 23:00. אני עובדת במשרה מפוצלת".

כיצד נראית אצלכם השבת וההכנות לקראתה?

"ביום שישי אני לא עובדת, ורק מקדישה את הזמן להכנות לשבת: מנקה את הבית, מסדרת ומבשלת את כל מאכלי השבת. הילדים לא הולכים לגן בימי ששי, ובעלי עוזר לי ומעסיק את הילדים בזמן שאני מנקה. הוא אגב, לא עובד ביום ראשון ולכן יש כמה משימות טכניות שנתונות תחת אחריותו, כמו לקחת את הזבל למחזור, כאן בשוודיה זו מטלה מורכבת בפני עצמה: צריך למיין את הזבל באופן קפדני ולהשליך כל סוג למיכל הנכון לפי אופציית המיחזור של אותה אשפה. האשפה ממוחזרת כאן ביעילות רבה. עוד משימה ששייכת אליו היא עריכת הקניות בחנויות רחוקות, ובמיוחד בחורף כשקר ויורד שלג וכל יציאה מהבית יותר קשה.

"היות ושוודיה היא מדינה צפונית מאד וקרובה לקוטב, יש כאן פערים גדולים בזמני שקיעת השמש והזריחה. זה משמעותי מאד לגבי כניסת השבת ויציאת שבת, שמשתנה מאד מעונה לעונה לפי הבדלי הזמנים: בחורף כניסת השבת מוקדמת מאד ונכנסת כבר בשעה 14:30 בצהרים. לעומת זאת בקיץ השבת נכנסת מאוחר מאד, לפעמים ב 23:00 בלילה ולפעמים גם אחרי חצות הלילה, כי השמש לא שוקעת... כך זה אצלנו בחודש יוני בקיץ.

"לפי זמן כניסת השבת אנו מנהלים את סדר היום שלנו ביום ששי: אני עובדת במהירות וקצת בלחץ כדי להספיק הכול עד כניסת השבת. את סעודת ליל שבת אנו אוכלים מוקדם, כבר בשעה 17:00. מזג האוויר קר מאד בחוץ, ואנו נשארים בבית בכל השבת. לעומת זאת, בקיץ אנו אוכלים את סעודת ליל שבת בערב, בשביל הילדים, עוד לפני הזמן של הדלקת נרות שבת. הם הולכים לישון, ורק אחרי ששבת נכנסת מקדשים ואוכלים. ביום השבת עצמו אנו הולכים יחד לטיול רגלי לנהר או ליער הסמוך מאד אל ביתנו.

"בשבת אנו נהנים יחד עם הרבה זמן איכות לילדים. אין לנו אורחים ולא יוצא לנו להתארח כי אין כאן יהודים שאנחנו מכירים, ואנו יושבים כולם מסביב לשולחן שבת, ומספרים לילדים את התוכן של פרשת השבוע.

מה המתכון האהוב עליך בשבת?

"בדרך כלל זה דג סלומון ברוטב ותפוחי אדמה, זהו מאכל בסגנון שוודי שלמדתי מהמקומיים". 

האם אתם חשים אנטישמיות בין השכנים הגויים?

"באופן כללי, שוודיה הינה מדינה עם אנטישמיות עמוקה וארוכת שנים. מצד אחד, יש כאן המוני פליטים מוסלמים שבאים עם שנאה תהומית ליהודים וגם לשוודים ורוצים להנחיל חוקי שריעה מוסלמים בשוודיה. בעיר הדרומית מלמו שבשוודיה, המהגרים המוסלמים הגיעו כיום לשיעור 50 אחוז מהאוכלוסייה בעיר, וכמעט כל היהודים נאלצו לברוח ממקומם מחשש לחייהם.

"מצד שני, יש כאן מפלגה אנטישמית מאד שהיא השנייה בגודלה בפרלמנט. זו מפלגה ימנית קיצונית שמושתתת על מפלגה נאצית לשעבר, שנקראת היום SD זה Sverige Demokraterna (בתרגום לעברית זה סברייה (שוודיה) דמוקרטר (דמוקרטיים או דמוקרטית), בתרגום חופשי - הדמוקרטים בשבדיה או השוודים הדמוקרטיים). בנוסף לאלו, כל שאר המפלגות של השמאל מרכז הם בעד מוסלמים, אנטי ישראל, ואנטישמים מאוד מאוד. הם שולטים בעיקר בערי הצפון ולכן אנשי הקהילה היהודית בצפון שוודיה, באומאה ( Umeå ), ואפילו גם במרכז, חוששים מאד לחייהם. יש מעט יהודים שניצבים במקומות גבוהים בממשלה, אבל אין להם שום כוח ממשי כדי להילחם נגד האנטישמיות. לאחרונה יותר ויותר יהודים עוזבים את שוודיה או עוברים למרכז, לעיר סטוקהולם. 

"גם באזור שלנו המצב אינו מלבב. אם הולכים ברחוב עם סממנים יהודיים דתיים גלויים, יש חשש אמתי לחיים. והאנטישמיות בולטת לא רק ברחוב ליד עוברי דרכים אלמוניים, אלא גם אבל בכל המשרדים הממשלתיים וגם בבתי הספר, האנטישמיות ממש חדורה בדמם של השוודים. עד שנת 1960 פעל כאן בגלוי מכון ממשלתי רשמי לחקר הגזע, ובמילים אחרות, מחקר גזעני שמתבסס על תורת הגזע של הנאצים. לאחר 1960 המכון סופח לאוניברסיטה בעיר אופסאלה (Uppsala ), והמחקר המרכזי שלו הפך למחקר 'גנטי' כביכול. הרבה מאד עוולות נעשו בעקבות זאת ליהודים, לצוענים שגרים בשוודיה, ובעיקר לתושבים המקוריים של שוודיה – הסאמיים. עד היום השנאה ליהודים מורגשת כאן ברמה יומיומית ובצורה כואבת, ויש לנו פחד מתמיד".  

האם יש חוקים המכוונים בגלוי נגד יהודים?

"שחיטה כשרה אסורה בשוודיה וגם יש המון ניסיונות לעצור אפשרות לברית מילה. היו הרבה ניסיונות ומאמצים למנוע זאת, אבל זה לא עוזר והמצב מחריף עם כל יום שעובר. לעת עתה, עריכת ברית מילה מותרת עדיין, על פי החוק השוודי, אבל רק עד גיל חודשיים, ורק אם הברית נערכת על ידי מוהל מוסמך עם אישור ממשלתי, כאשר גם רופא צריך להיות נוכח בשעת עריכת הברית מילה. אם הברית התעכבה ונערכת אחרי גיל חודשיים, החוק מחייב לעשות זאת על ידי מנתח בבית חולים, לא לפי כללי ההלכה. ברוך ה', ישנם שני מוהלים בשוודיה - אחד מוהל ורופא יהודי בגוטנבורג, והשני מוהל מוסמך שעובד בקהילה היהודית בסטוקהולם. המוהל מסטוקהולם הוא זה שמל את שלושת הבנים שלנו שנולדו בשוודיה. יש לי גם בן גדול שנולד בישראל, כך שהוא נימול בארץ הקודש בקלות ובשמחה ללא כל הצרת צעדים".

מה מזג האוויר עכשיו אצלכם?

"עכשיו קר ומושלג. בשנה שעברה זה היה החורף הראשון שלי בעשרים השנה האחרונות שאני כאן, שלא ירד הרבה שלג. בדרך כלל בינואר זה בערך מינוס 10 מעלות ויורד שלג כבד. נראה מה יהיה השנה..."

מחוץ לחלון במטבח מחוץ לחלון במטבח

בדרך הביתה מהגן בדרך הביתה מהגן

ליד הבית ליד הבית

וככה זה ניראה מהחלון במטבח וככה זה ניראה מהחלון במטבח

הרחק מקהילה ומשפחה, כיצד אתם חוגגים את החגים והמועדים?

"בחנוכה האחרון, בעקבות התפשטות הקורונה, חגגנו לבדנו בבית עם הילדים הקטנים".

"לגבי פורים הקרב ובא, בכל שנה בפורים בית חב"ד בסטוקהולם מארגנים מסיבה שמחה עם קריאת מגילה כהלכתה. אנו אוהבים מאד לנסוע לשם ולהשתתף במסיבה עם כולם. זו הזדמנות חשובה עבור הילדים לפגוש ילדים ממשפחות יהודיות אחרות, להתחבר איתם, ולחוות חג יהודי תוסס ושמח. גם בפסח, אנחנו בדרך כלל נוסעים לסדר פסח משותף בקהילה היהודית בסטוקהולם. אולם בשנה האחרונה כבר לא יכולנו לנסוע לסדר הקהילתי מפני הפחד מההידבקות, ואיננו יודעים מה יהיה בפסח הבא עלינו לטובה". 

ביטוי לשוני מעניין שהשוודים אוהבים לומר?

"בצפון שוודיה, כשאנשים מסכימים עם מה שאומרים להם, במקום להנהן לחיוב הם מבצעים שריקה של שאיפת אוויר קולנית בפה. שריקה שנשמעת כמו שישראלים אומרים "אוי" בהפתעה עם שאיפה של אוויר. בשנה הראשונה, בכל פעם ששמעתי את השריקה הזו נבהלתי וחשבתי שמשהו נורא קרה, וזו התגובה של אותו אדם למה ששמע... שאלתי 'מה קרה?' שוב ושוב, עד שהסבירו לי שהשריקה הזו היא כמו להגיד 'כן' או להנהן בהסכמה, וסוף סוף הפסקתי להיבהל". 

האם ביקרתם באתרי תיירות בשוודיה?

"בשוודיה יש הרבה מקומות לתיירים. גם בצפון המדינה וגם בסטוקהולם. טיילנו בהם פעמים רבות במשך השנים. בצפון שוודיה יש גם מלון קרח ייחודי, לא הייתי שם עדיין, כי זהו טיול מאוד יקר אבל אנחנו מקווים להגיע לשם בהזדמנות שעוד תבוא בעזרת ה'. וחוץ מהאתרים הרשמיים, לרוב הסיורים הכי יפים הם פשוט לצאת לטבע. יש שפע של טבע קסום במיוחד באביב ובקיץ: יערות, אגמים, נחלים וכמובן ים. פלאי הבריאה בהתגלמותם".  

הטבע באיזור מגורינו בקיץ הטבע באיזור מגורינו בקיץ

 

 

לסבא יש אוניה ובקיץ לפעמים אנחנו מפליגים איתה לנהרות ולאיים בסביבה לסבא יש אוניה ובקיץ לפעמים אנחנו מפליגים איתה לנהרות ולאיים בסביבה

האם ביקרת בארץ? כיצד התרשמת?

"אני ושניים מילדיי הגדולים חיינו שנה בישראל, לפני כשבע שנים. אין כמו היהודים בארץ הקודש! הערבות ההדדית של יהודי הארץ לאחיהם הינה מעל ומעבר למקובל בכל מקום אחר. גם הישראלים שגרים בשוודיה דואגים ועוזרים ליהודים אחרים, ותורמים לכך שהערבות ההדדית הזו תחלחל בעזרת ה' גם למנטליות של יהודי שוודיה".

תגיות:שוודיהיהודים מסביב לעולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה