חדשות בארץ

מרצ אנטישמית? כך סבור הפובליציסט מ"הארץ"

הסופר והפובליציסט קובי ניב מתח ביקורת חריפה על מרצ, בעקבות מודעת בחירות בה הוצגה תמונתו של האדמו"ר מויזניץ' כשמעליה הכיתוב "מסוכן לבריאות הציבור". בטור שפרסם בבלוג שלו ב"הארץ", כתב ניב כי יוצרי המודעה בחרו במכוון בדמות שאינה מוכרת לציבור החילוני כדי להעביר מסר אנטישמי: "היהודי הגנרי הזה של מרצ, שהוצג כ'מסוכן לבריאות הציבור' האירופאי-הארי, ועוד כמה מיליונים כמותו, אולי שמעתם על זה, רצחו הנאצים"

  • י"ט שבט התשפ"א
(אילוסטרציה: שאטרסטוק)(אילוסטרציה: שאטרסטוק)
אא

לפני כשבוע וחצי פרסמה מרצ מודעת תעמולה, במסגרת קמפיין הבחירות שלה לכנסת, בה הוצגה תמונתו של האדמו"ר מויז'ניץ ומעליה הכיתוב "מסוכן לבריאות הציבור". המודעה גרמה לזעזוע ולזעם רב, וגררה ביקורת נוקבת על מרצ. מתברר, כי הביקורת לא נותרה נחלתם של גורמי ימין. בטור שפרסם הבוקר (שני) הסופר והפובליציסט קובי ניב בבלוג שלו ב"הארץ", הוא תקף בחריפות את מפלגת השמאל: "דומה שמרצ עושה מאמצים ניכרים, חוזרים ונשנים, כדי למצב עצמה קבל עם ועולם כמפלגה אנטישמית".

לדברי ניב, "למרצ יש שוב ושוב התבטאויות – בדיבור, בכתב ובתמונה – אנטישמיות למהדרין". הוא מציין, כי האדמו"ר מויז'ניץ אינו מוכר לציבור החילוני, וכי דווקא משום כך בחרה מרצ למקד בו את תעמולתה: "הבחירה של יוצרי המודעה ביהודי בלתי מזוהה היא לא מקרית. היא מודעת ומכוונת. זה שבדף הפייסבוק שלה ציינה מרצ בצד המודעה שזהו האדמו"ר מוויז'ניץ לא משנה את העובדה שבכרזה עצמה לא מופיע שמו או כל פרט מזהה אחר עליו, והוא בעצם מופיע במודעה כחרדי גנרי, ככל חרדי, לאמור 'החרדי', כל חרדי, כלומר כל החרדים, מסוכנים לבריאות".

"ולמה זה אנטישמי? כי מבחינה תרבותית-היסטורית, תמונה אייקונית גנרית כזאת של יעני חרדי היא בעצם תמונה אייקונית של 'היהודי', של כל יהודי, של כל היהודים, כולל כותב המאמר הזה וקוראיו. כי בדיוק כך, בדמות היהודי הבלתי מזוהה הזה שבכרזה של מרצ, עם הזקן והפאות והמגבעת, מצטיירת לגבי מרבית תושבי תבל האירופאים-נוצרים, בטח ובטח בעיני האנטישמים שבקרבם, דמותו של 'היהודי', של כל יהודי, של כל היהודים".

בנימה אישית מוסיף ניב: "אני לא יודע לגבי הורוביץ, אני יכול רק לשער, אבל סבא שלי, יעקב, שבשמו אני נקרא, נראה בדיוק כמו היהודי בתמונה של מרצ, אולי רק עם מגבעת שונה. ובנו, אבא שלי, אכן קצץ בנעוריו בפאותיו והסיר מגבעתו והיה לחילוני, לסתם איש, ואני כמותו. אבל את הסבא הזה שלי, את היהודי הגנרי הזה של מרצ, שהוצג כ'מסוכן לבריאות הציבור' האירופאי-הארי, ועוד כמה מיליונים כמותו, אולי שמעתם על זה, רצחו הנאצים".

"וזאת הסיבה, למי ששואל, מדוע המודעה הזאת של מרצ מעוררת בי כאלו חלחלה וזעם", תוקף ניב. "שהרי אם המודעה הזאת של מרצ, כמות שהיא, היתה מופיעה בכל מקום אחר בעולם, כשהכיתוב 'מסוכן לבריאות הציבור' מופיע בה בכל שפה אחרת – צרפתית, הולנדית, אנגלית, גרמנית, ערבית, ספרדית – הייתם גם אתם מתמלאים חלחלה וזעם. אז זה אותו דבר כשזה בעברית, בדיוק אותו דבר".

תגיות:הציבור החרדיעיתון הארץקובי ניב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה