מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם חייבים לאכול פירות בט"ו בשבט? האם מותר לעבור למנהגי עדה אחרת? והאם מותר להוציא אישור לעובד חיוני?

מקבץ שו"ת 166 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ט"ו שבט התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אם בגלגול הזה יש לי נשמה של יהודייה, יכול להיות שבגלגול הקודם לא הייתה לי נשמה של יהודייה, והייתי בעצם גויה?

לא, זה לא יכול להיות, כי גוי לא יכול לחזור בגלגול של יהודי.

* * *

2. יש לי אפשרות להוציא אישור של עובד חיוני ממקום עבודה מסוים שאני לא עובדת בו. האם מותר לי מבחינת ההלכה להוציא אישור כזה, אף על פי שאני לא עובדת במקום, על מנת שאוכל לצאת מהבית יותר מ-1000 מטר מבלי לקבל קנס? (יש לציין שאני חליתי בקורונה, כך שאין לי חשש להדביק ולהידבק).

אין היתר להוציא אישור כזה, שהרי זהו שקר. וגם אם את לא נצרכת לדבר שקר, איסור שקר הוא גם בכתב כמבואר בשו"ת ציץ אליעזר חלק ט"ו (סימן י"ב אות א') ובשו"ת אבן ישראל חלק ט' (סימן קס"ו אות ז').

* * *

3. למה כל מוצאי שבת יש לי מצב רוח דכאוני?

קצת עצבות במוצאי שבת היא דבר מצוי, בעקבות הנשמה היתירה שעוזבת את הגוף (ראה ערוך השלחן אורח חיים סימן רצ"ז סעיף א').

* * *

4. מה דעת התורה על יוגה? האם מותר מבחינה הלכתית? מה מסמלים כל התרגילים - האם זה נחשב כעבודה זרה?

יוגה כשלעצמה אין בה בעיה, תלוי מה המנטרות שאומרים בזמן היוגה. כל זמן שהמנטרות - אין בהן בעיות, אין כל חשש.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

5. ראיתי בילקוט יוסף הלכה שכתוב: "אסור מדרבנן להסתרק במסרק בשבת. אבל מותר להחליק את השער במברשת בגדים רכה, או ביד (שבת ב' עמוד ק"ו)".
א. רציתי לדעת למה אסור? (מפני תלישה?)
ב. והאם גם כך ההלכה לגבי גברים?
ג. ומה לגבי פוני שיש בראש של גבר, מותר לסרק אותו?

א. כן, וכפי שכתב השלחן ערוך (סוף סימן ש"ג), אסור לסרוק במסרק בשבת, ואפילו אותו שעושים משיער חזיר, שאי אפשר שלא יעקרו שערות. וכתב המשנה ברורה שם, שאיסור תלישת שיער הגוף הוא תולדה של מלאכת גוזז. ועוד כתב, שאף אם אינו מכוון לתלישת השער - גם כן אסור, משום שזהו פסיק רישא (זאת אומרת שהדבר יקרה בוודאות).

ב. כן.

ג. אסור וכנ"ל.

אמנם כתב המשנה ברורה (ס"ק פ"ז) שמכל מקום מותר לתקן מעט את שיער הראש בכלי העשוי משיער חזיר, דדווקא לסרוק אסור בו דמשיר שיער, אבל לתקן מעט מותר, ובמסרק אסור אף בזה. ונהגו שיהיה הכלי העשוי משיער חזיר מיוחד לשבת כדי שלא יהיה נראה כעובדין דחול (מעשה של יום חולין).

* * *

6. האם מותר לעבור עדות? לדוגמא: אדם פרסי רוצה לעבור למנהגים תימניים. (בלי כל קשר לאדם שנשוי לתימנית, אלא הוא רווק, או זוג פרסיים שרוצים לעבור למנהגים תימניים) האם זה אפשרי ומותר?

בדרך כלל אדם שנולד לעדה מסוימת לא יכול לעבור למנהגים של עדה אחרת, ויסוד הדבר בפסוק בספר משלי (א', ח') "שמע בני מוסר אביך ואת תטוש תורת אמך", וכמו שאמרו בגמרא מסכת פסחים (דף נ סוף עמוד ב') בני ביישן נהגו שלא ללכת מצור לצידון בערב שבת (יום השוק של צידון בערב שבת והם מחמירים על עצמן שלא להיבטל מצרכי שבת. רש"י), באו בניהם לפני רבי יוחנן, אמרו לו: אבותינו היה אפשר להם לנהוג כך (להמנע מן השוק שעשירים היו. רש"י), אנחנו לא אפשר לנו. אמר להם: כבר קיבלו אבותיכם עליהם שנאמר (משלי א', ח') "שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך".

וכן פסק השלחן ערוך יורה דעה (סימן רי"ד סעיף ב') קבלת הרבים חלה עליהם ועל זרעם וכו', וחייבים לעשות כתקנתן. וכתב הפתחי תשובה (סק"ה) בשם תשובת זיכרון יוסף (חלק יורה דעה סימן י"ד) שאין הבן מחויב להתנהג בהנהגת אביו זולת מה שהתנהג גם הבן מאז שהגדיל שהרגילוהו אבותיו ללכת בדרכיהם, מה שאין כן אם הבן לא התחיל להתנהג מעולם כמנהג הטוב של אביו אין הבן מחויב להתנהג בזה. ע"ש.

אולם כבר כתב בשו"ת שבט הלוי חלק ו' (סימן נ"ט) שזהו דווקא במנהגים טובים וכיוצא בזה גדרים וסייגים שעשו רבים מנהגים לעצמם, אבל דבר שקבל על עצמו שבט שלם בכלל ישראל כמו מנהגי הספרדים והכרעותיהם מפני שהם ספרדים ונמשכו אחרי רבותיהם זה כמה מאות בשנה - וכן ההכרעות של האשכנזים כהרמ"א שזה דבר הנמשך לדורות עולם מכמה מאות שנה בזה נראה דלא צריך קבלה משהגדיל דשורש שבטו ממילא מחייב לנהוג כאבותיו.

ולגבי נוסחאות התפילה כתב שם, שאף על פי שעלינו לייעץ לכתחילה שילך כל אחד בדרכי אבותיו, מכל מקום עלינו ללמוד מגדולים וצדיקים שיש בהם ששינו להתפלל כנוסח הספרדים או כהאר"י, ובזה אם כבר קבל אחד נוסח האחר ומתפלל בה כיון שאין זה רק שינוי בנוסח לא בעצם יסודי הלכות תפילה ודאי שלא מחזירים אותו למנהגו הראשון, ומה שקבל - קבל. ע"ש עוד בדבריו.

* * *

7. האם כדאי ונכון לאישה להתחסן במידה והיא בהריון או רוצה להיכנס להריון? אין סיכון לאישה או לעובר חלילה?

דעת הרופאים שיש להתחסן ואין סיכון בדבר. מצד שני סיכון גדול מאוד להידבק בקורונה בעת היריון.

* * *

8. מדוע אני עוברת סבל גדול, על אף שלא חטאתי לאחר בצורה כה קשה במהלך חיי הקצרים (אני בת 24)? האם זהו תיקון? ומה אומר הסבל? האם ע"י הסבל אני מתקנת את עצמי? האם אני עוברת תיקון עבור אדם אחר (אמא או קרוב משפחה אחר)?

איש איש חטאו יישא, ואם לא חטאת בגלגול זה, הרי את מתקנת חטא מגלגול קודם. אבל הביטחון שאין בך כל חטא אשר גורם לך לסבול הוא חידוש גדול, וגם אם לא חטאת לאחר, אולי חטאת לה'. אינני בטוח בכך, אף שאני נוטה להאמין לך, אבל אציע לך לערוך חשיבה מחודשת.

* * *

9. האם חובה לאכול פירות בט"ו בשבט (כמו החובה לאכול 3 סעודות בשבת), או שזה רק מנהג?

מנהג טוב לאכול מפירות האילן בט"ו בשבט, ובפרט מפירות שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל. אולם אין זו חובה כלל. וראי עוד כאן.

* * *

10. האם הנאות העולם הזה אסורות? כי הרי כתוב שכל העולם הזה הבל וריק וצריך בעולם הזה רק לאסוף זכויות לעולם הבא.

מותר ליהנות מהעולם הזה, וכמו שאמרו בגמרא (ברכות דף לה עמוד א') אסור לאדם ליהנות (שם מדובר על הנאה של אכילה) מהעולם הזה בלא ברכה. הרי שאם מברך על הנאת האכילה, מותר.

אלא שכתב השלחן ערוך אורח חיים (סימן רל"א סעיף א') וכן בכל מה שייהנה בעולם הזה לא יכוון להנאתו אלא לעבודת הבורא יתברך, כדכתיב, בכל דרכיך דעהו. ואמרו חכמים, כל מעשיך יהיו לשם שמים, שאפילו דברים של רשות כגון האכילה והשתייה וההליכה והישיבה והקימה והתשמיש והשיחה וכל צרכי גופך יהיו כולם לעבודת בוראך או לדבר הגורם עבודתו, שאפילו היה צמא ורעב אם אכל ושתה להנאתו אינו משובח, אלא יתכוון שיאכל וישתה כפי חיותו לעבוד את בוראו. יעוין שם מה שכתוב עוד בזה. וכתב המשנה ברורה (סק"ה) בשם החיי אדם, וראיתי לאנשי מעשה שקודם אכילה היו אומרים הנני רוצה לאכול ולשתות כדי שאהיה בריא וחזק לעבודת השם יתברך.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה