חדשות יהדות

"ממצא נדיר": 10 זוגות תפילין שנמצאו בבונקר בוורשה - הועברו בחשאי לישראל

76 שנה אחרי השואה, התגלה לאחרונה ממצא מרגש ביותר בבונקר בגטו ורשה, שהגיע בחשאי לישראל: עשרה זוגות תפילין בנות מאה שנה, של יהודים שחיו במקום וגורשו על ידי הנאצים ימ"ש, למחנות ההשמדה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

76 שנה אחרי השואה, התגלה לאחרונה ממצא מרגש ביותר בבונקר בגטו ורשה, שהגיע בחשאי לישראל: עשרה זוגות תפילין בנות מאה שנה, של יהודים שחיו במקום וגורשו על ידי הנאצים למחנות ההשמדה. 

הממצא המרגש התגלה בעקבות פרויקט של רשויות ורשה, שבשנים האחרונות הורסים מבנים ישנים בגטו בכדי לבנות במקום בניינים חדשים שראויים למגורים. הבונקר התגלה על ידי פועל בניין, במהלך הריסות של אחד הבניינים. הפועל שהתבקש להיכנס אל תוך הבונקר כדי לבדוק מה יש בתוכו - גילה עשרה זוגות תפילין כמו גם חפצים אישיים וספרים רבים, ככל הנראה תורניים, שהוסתרו בבונקר על ידי יהודים. 

מיד לאחר הגילוי, הפועלים הפולנים הודיעו על כך לנציגי מכון 'שם עולם' שאיתם הם נמצאים בקשר מזה שנים, ונציגי המכון ביקשו מהפועלים להעביר אליהם את זוגות התפילין שנמצאו - תוך שמירה על סודיות מעינה הבולשת של ממשלת פולין. 

הפועלים הסכימו וכך הועברו התפילין במבצע חשאי, ללא ידיעת הרשויות הפולניות - שודאי היו מלאימות את הנכס היקר אל אוצרותיהן. "גילוי של עשרה זוגות תפילין מרוכזים במקום אחד, מעיד על אורח חיים יהודי שעליו הקפידו בגטו", אמר יו"ר מכון 'שם עולם', הרב אברהם קריגר. לדבריו, הגילוי מוכיח כי היהודים שחיו בגטו שמרו במסירות נפש על המנהגים והמסורת שעליה גדלו, "למרות הזוועות והמציאות האכזרית שבה חיו".

תגיות:ורשהתפיליןבונקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה