עובדות ביהדות

סבו של ה"באבא סאלי": עובדות מרתקות על רבי יעקב אבוחצירא, ה"אביר יעקב"

רבי יעקב אבוחצירא זצ"ל, בעל ה"אביר יעקב" היה מאבות משפחת אבוחצירא, רב, מקובל ופוסק גדול במרוקו. 10 עובדות על סבו של ה"באבא סאלי"

אא

1. רבי יעקב אבוחצירא זצ"ל, בעל ה"אביר יעקב", (נפטר בכ' בטבת ה'תר"מ , 1880 למניינם) היה רבה של תאפילאלת שבמרוקו, מקובל, פוסק, מחבר, דרשן ופייטן, סבו של הבבא סאלי, מאבות משפחת אבוחצירא ומגדולי רבני מרוקו. נחשב לבעל מופת ולמי שזכה לגילוי אליהו. 

2. רבי יעקב זצ"ל נולד בשנת ה'תקס"ו (1806 למניינם) בעיר תאפילאלת שבמרוקו לאביו רבי מסעוד אבוחצירא. כבר בהיותו בגיל 16 היה בקי בפרד"ס התורה והוסמך לשמש כרב וכמנהיג לקהילת היהודים בתאפילאלת. בהיותו בן 30 השיב לשאלות שהגיעו אליו מקרב רבני מרוקו, ונחשב לפוסק גדול.

3. אחד מבניו הוא רבי יצחק אבוחצירא, בעל מחבר הפיוט "אעופה אשכונה", ונכדו הוא רבי ישראל אבוחצירא, ה"באבא סאלי", בן בנו רבי מסעוד. 

4. הרב זצ"ל הרב חיבר ספרים רבים, המהווים אבן יסוד בספריית עם ישראל, ביניהם: "יורו משפטיך ליעקב", "מעגלי צדק", "גנזי המלך", "מחשוף הלבן" ועוד.

5. סיפורים מופלאים קיימים על לימודו בשקידה עצומה. בנו ותלמידו, הרב יצחק, בהקדמה לספרו "מחשוף הלבן", מעיד שאביו מעולם לא שח שיחת חולין, וכשהיה ער לא שכב בפאת המיטה ומעולם לא חטפתו שינה, וכל אכילתו ושתייתו היו במידה, במשקל ובמשורה, ורוב ימיו היו בתעניות לכפר על ישראל.

6. בנו ותלמידו, רבי אהרן, בהקדמה לספרו "דורש טוב", מעיד שאביו היה לומד בכל לילה 18 פרקי משנה בעל פה, וחוזר ולומד בפסוקים ובגמרא, ולא ישן אלא שנת ארעי, ומתעורר וקורא תיקון חצות, ולומד ספרי קבלה עד שעלה האור, ומשם הולך לבית הכנסת לתפילת שחרית, ושם היה יושב ועוסק בתורה.

7. הרב שלמה חיון, תלמידו המובהק, ששהה תדיר במחיצתו, וכדבריו בהקדמה לספרו "פתוחי חותם" - "שלא זזה ידו מתוך ידו", מתאר את אורח חייו בזו הלשון: "בהבלי העולם הזה מאס, ובמעשה הצדקה פזר, ונתן לאביונים ולחכמים עמלי תורה".

8. רבים היו באים אליו ממקומות שונים כדי להתברך מפיו, ואף המוסלמים במרוקו כיבדו אותו, והעריצו את חכמתו. את קשריו עם המוסלמים רתם לטובת קהילות היהודים, וכן עסק בצרכי עדתו, בתיקון צורכי דת, בשלום בית, והיה מכתת רגליו לאסוף כסף לחלקו לעניים.

9. בדרכו לארץ ישראל עבר דרך אלג'יר, תוניסיה, לוב ומצרים. כאשר הגיע לעיר דמנהור במצרים, חלה לפתע ונאלץ להישאר במקום. לאחר שבוע הסתלקה נשמתו הקדושה, לאחר שאמר שיר השירים, וידוי וקריאת שמע בכוונה. הוא נקבר בדמנהור שבמצרים.

10. במועצה אזורית מטה בנימין נקרא על שמו היישוב "כוכב יעקב". נכדו, רבי דוד חי אבוחצירא, הקים בנהריה את מוסדות "אביר יעקב" על שמו. כן קיימים מוסדות תורה רבים ובתי כנסת שנקראים על שמו.

הרב הרצל חודר בסיפורים מרתקים על רבי יעקב אבוחצירא:

 

הצטרפו עם הידברות למסע היסטורי במרוקו בעקבות צדיקימרוקולאורךהדורות: 8 ימים מרגשים של ביקור בקברות צדיקים, נופים, צלילים, צבעים ומטעמי גורמה בכשרות מהודרת ובסטנדרט גבוה. בהשתתפות הרבשמעוןפרץ בהרצאות מחזקות ומצחיקות, והפייטן משה דוויק בקונצרטשירהבליווינגנים ועוד הרבה נשמה. בואו למסע חייכם. י'-י"ז שבט 1.2-8.2. התקשרו 073-222-1202 או לחצו כאן

תגיות:ה"באבא סאלי"רבי יעקב אבוחצירא זצ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה