חדשות בארץ

דוח ביניים נוסף: התרסקות מטוס האימונים נגרמה בשל חוסר שליטה

צוות המומחים שהוקם כדי לחקור את נסיבות התרסקות מטוס האימונים של חיל האוויר בחודש שעבר הגיש דוח ביניים שני למפקד החיל, אלוף עמיקם נורקין. מהממצאים עולה, כי התאונה נגרמה בשל חוסר שליטה בטיסה שהתפתח במהלך התרגול, אולם לא ברור מה גרם למטוס להיכנס לתמרון לא נשלט

רב-סרן איתי זיידן ורב-טוראי ליהוא בן-בסה ז"ל (תמונות: דובר צה"ל)רב-סרן איתי זיידן ורב-טוראי ליהוא בן-בסה ז"ל (תמונות: דובר צה"ל)
אא

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, קיבל אתמול (רביעי) את ממצאיו של דוח ביניים שני של צוות התחקיר שהוקם בעקבות אסון התרסקות מטוס הסנונית בו נהרגו רב-סרן איתי זיידן ורב-טוראי ליהוא בן-בסה ז"ל. כך מסר הערב דובר צה"ל. המשפחות השכולות עודכנו בממצאי הדוח.

זיידן, טייס קרב מנוסה של מטוס F-16, השתחרר בתקופה האחרונה משירות קבע ושירת כמדריך טיסה. בן-בסה היה פרח טיס בשלב המכין של קורס הטיס. השניים יצאו ב-24 בנובמבר מבסיס חצרים לטיסת אימון במטוס מדגם סנונית של בית הספר לטיסה. המטוס התרסק ועלה בלהבות סמוך לרהט. כוחות חילוץ והצלה צבאיים ואזרחיים, שהוזנקו לזירה, נאלצו לקבוע את מותם של השניים.

מהממצאים, שהוצגו לנורקין על ידי צוות המומחים בראשות אלוף-משנה א', עולה כי בשלב זה ניתן לקבוע כי התאונה נגרמה בשל חוסר שליטה בטיסה שהתפתח במהלך התרגול. צוות התחקיר הדגיש, כי נכון לעכשיו הוא אינו יכול להצביע מה גרם למטוס להיכנס לתמרון לא נשלט.

צוות המומחים ממשיך בחקירת נסיבות התאונה. מדובר צה"ל נמסר, כי נבדקים שני כיוונים עיקריים: "תפעול הטסתי, שהוציא את המטוס מחוץ למעטפת הטיסה; תקלה טכנית במנוע או בהגאים במהלך תפעול הטסתי, שתרמה ליציאת המטוס ממעטפת הטיסה".

עוד עולה מהדוח, כי "עברו ככל הנראה בין 10 ל-20 שניות ממגע המכ"ם האחרון של המטוס ועד פגיעתו בקרקע. מניתוח הממצאים באתר התאונה ושברי המטוס, המטוס פגע בקרקע, לא בוצע ניסיון לנטישת המטוס, הצוות נהרג כתוצאה מהפגיעה בקרקע, והמטוס נמחה ברובו".

במהלך התחקיר, ביצעו טייסי ניסוי טיסת בדיקה ייעודית על מטוס סנונית, במהלכה שחזרו את מתווה הטיסה במאפיינים שדמו ליום התאונה. יצרנית המטוס ביצעה גם היא טיסת בדיקה לבקשת חיל האוויר, ונציגים מטעמה הגיעו לארץ על מנת לסייע בבדיקות הטכניות.

המנוע ומדחף המטוס נשלחו לבדיקות מקיפות בארצות הברית ועברו תהליך חקירה יסודי. חקירת המנוע וחקירת מערכת ההיגוי לא הסתיימו. לא נמצאו עדויות לכשל טכני ברכיבים אלו, אולם בצה"ל ציינו כי "קיימים רכיבים שבשל מצבם לאחר התאונה לא ניתן למצות את חקירתם ולשלול את תרומתם לתאונה".

צוות המומחים המליץ למפקד חיל האוויר להחזיר את מטוסי הסנונית לטיסות, לאחר בדיקות טכניות מקיפות ומיוחדות שיבוצעו לכלל הרכיבים שלא ניתן לשלול האם תרמו לתאונה.

נורקין קיבל את ממצאי הדוח, ואישר את כיווני החקירה להמשך. בהמשך למסקנות הדוח ולהמלצת הצוות, הוא החליט להחזיר את מערך מטוסי הסנונית לטיסות אימונים ומיון באופן הדרגתי, ולאחר כלל הבדיקות והפעולות שנקבעו. הוא הנחה את הצוות להשלים ולמצות את התחקיר במלואו: "על אף מורכבות והקושי הרב בחקירה בעקבות מחיית המטוס, אנחנו נמשיך לחקור במקצועיות ונהפוך כל אבן על מנת שנדע להגיד מה קרה ואיך קרה", אמר. 

תגיות:חיל האווירתאונת אימונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה