הידברות לנוער

הידברות לנוער: מה זו שמחה אמיתית?

כשאני קונה רכב, משחק או בגד חדש וטוב לי, זה אומר שאני לא שמח? לא, אתה לא באמת שמח. הרגשות שאתה מרגיש הם סיפוק והנאה. החיוך שעל פניך לא מייצג שמחה

  • ט' טבת התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם תשאלו כל אחד ברחוב או מהחברים שלכם מה הוא הכי רוצה עכשיו, סביר להניח שהוא יגיד לכם – בריאות, ולחזור לשגרה. בימים כתיקונם היינו שומעים את התשובה "להיות שמח ומאושר", כי מי לא רוצה להיות שמח ומאושר בחיים?!

אז מה לא עושים בשביל להיות שמח? קונים בגדים, הולכים למסעדה, יוצאים לבלות, צופים בסטנד – אפ, העיקר להעלות חיוך על הפנים. אבל רגע לפני שאתם הולכים לקנות איזה משהו שישמח אתכם, האם ניסינו להבין קודם מה היא שמחה בת'כלס, למה צריך לטרוח כל כך בשביל זה והאם אין דרך אחרת? בואו ננסה לברר מה היא שמחה באמת.

רבי נחמן מברסלב בספרו ספר המידות אומר כך: "מחמת שמחה נפתח הלב".

רוצה לדעת מתי אתה שמח באמת? כשנפתח לך הלב. אם לא נפתח לך הלב אתה לא באמת שמח כמו שאתה חושב.

עכשיו אתם בטח תוהים לעצמכם ושואלים, כשאני קונה רכב, משחק או בגד חדש וטוב לי, זה אומר שאני לא שמח? ובכן התשובה של רבי נחמן מברסלב היא לא, אתה לא באמת שמח. הרגשות שאתה מרגיש הם סיפוק והנאה. החיוך שעל פניך לא מייצג שמחה.

אולי זה נשמע מוזר ואפילו לא הגיוני, אבל זה בגלל שהורגלנו להסתכל ולהאמין לחיצוניות במקום להתבונן פנימה ולהבין מה קורה באמת בתוכנו. במהלך העומס של החיים, אם אנחנו לא מוצאים את הזמן לשבת בשקט, לדבר עם ה' יתברך על החיים ולבחון את עצמנו, סביר להניח שנטעה לא מעט פעמים בהבחנה שלנו, ואלו יובילו אותנו למסקנות מוטעות, שמשליכות על כל החיים שלנו. לכן, לא מעט פעמים אנו מצאים את עצמנו במרדף אחרי דברים שאנחנו "חייבים" כדי להיות שמחים, מרדף שלא נגמר.

בטח שמעתם כבר על המשפט "מצווה גדול להיות בשמחה תמיד". להיות בשמחה זה לא מומלץ, זו חובה ממש. למה זו חובה? כי שמחה, כמו אושר, היא כלי להביא אותנו לשיא מיצוי הפוטנציאל הרוחני והגשמי שלנו, ולקרב אותנו לתכלית האמתית שבגללה אנו פה בעולם. התרגלנו לחשוב ששמחה היא עונג וסיפוק רגעי שצריך לרדוף אחריו שוב ושוב, אבל האמת היא ששמחה אמיתית היא הכלי שלנו להיות קרובים לעונג, להנאה ולמילוי הגדולים ביותר בעולם, יותר מכל רכב מפואר או בית חלומות - הקשר העצום והבלתי נגמר עם הקב"ה, שאוהב אותנו אהבה אינסופית הממלאת אותנו כל רגע מחדש בחיות. בכוחה של השמחה לפתוח את הלב ולגלות את מי שאנו באמת, לאהוב באהבה ללא תנאי את משפחתנו וחברינו, להיות קרובים לתכלית שבגללה אנו פה ולעשות משהו משמעותי עם החיים שלנו.

כשאנו מקבלים רכב חדש או בגד, הלב שלנו לא נפתח, רק העיניים יוצאות.

בכוחה של השמחה לגלות את הטוב האלוקי שנמצא בתוכנו, לפתוח את הלב ולהעניק מכל הטוב שיש בתוכנו לעולם, כך באופן ישיר אנו קשורים ישירות לקב"ה שהוא מקור כל הטוב והעולם יכול לראות מה אנחנו באמת.

לקנות בגד או רכב חדש זה לגמרי כיף, אבל להפוך אותנו לשמחים ולהביא משמעות לחיינו הם לא יביאו. שמחה היא לא דבר חדש, היא דבר ישן. היא נבראה מזמן, עם בריאת העולם, כשהקב"ה ברא את העולם בחסד. אם רוצים להשיג שמחה - צריך להשיג אותה בדרך הישנה, ולא לפי האופנה החולפת. צריך להיות בקשר עם ה' יתברך.

תגיות:סיפוקהידברות לנוערשמחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה