חדשות בארץ

מחיפה לתל אביב ב-28 דקות: אושרה התוכנית להכפלת מסילת החוף

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את התוכנית של משרד התחבורה להוספת שתי מסילות מהירות בציר מסילת החוף. הכפלת המסילה תאפשר להגדיל את תדירות הנסיעה בין חיפה לתל אביב לעד 14 רכבות בשעת שיא ולקצר משמעותית את זמן הנסיעה

  • ט' טבת התשפ"א
(צילום: הדס פרוש, פלאש 90)(צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה השבוע את התוכנית של משרד התחבורה להכפלת מסילות החוף של רכבת ישראל.

בשנה החולפת עלו על הרכבת למעלה מ-70 מיליון נוסעים. אחד הצירים העמוסים והמבוקשים הוא מסילת החוף, המחברת את גוש דן עם חיפה וצפון הארץ. התוואי הנוכחי כולל שתי מסילות בלבד, ומהווה "צוואר בקבוק" המונע את המשך פיתוחה של רשת המסילות הארצית.

התוכנית שאושרה כוללת הוספת שתי מסילות מהירות בקטע שבין תחנת "מרכזית המפרץ" בחיפה ועד החיבור למסילת השרון החדשה באזור כפר שמריהו. הכפלת המסילה תאפשר קיצור משמעותי של זמן הנסיעה מצפון הארץ למרכזה, ללא עצירות ביניים וללא צורך בהחלפת רכבות.

במסגרת התוכנית, ישודרגו שתי המסילות הקיימות כך שתתאפשר בהן נסיעה במהירות של 160 קמ"ש. שתי המסילות החדשות מתוכננות למהירות של 250 קמ"ש. בין נתניה לשפיים יתווספו שתי מסילות פרבריות.

עם השלמת העבודות יתקצר זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב מ-50 דקות כיום ל-28 דקות בלבד. תדירות הנסיעות תגדל עד 14 רכבות בשעת שיא, לעומת 7 רכבות לשעה כיום. מספר התחנות בין חיפה לתל אביב יגדל ל-11, והנסועה בתוואי זה צפויה לגדול לכ-30,000 נוסעים בשעת שיא בשני הכיוונים.

הכפלת מסילת החוף היא חלק מתוכנית התשתית הלאומית (תת"ל 65א') לפריסת רשת מסילות מהירות בכל רחבי הארץ, שאושרה על ידי הממשלה ביולי 2014. התוכנית, שתקציבה נאמד בכ-31 מיליארד שקלים, כוללת פיתוח של מתחמי דיור, מסחר ותעסוקה בסמוך לתחנות והקמת מסופי מטענים ומעברי גבול מסילתיים לנוסעים ומטענים.

במשרד התחבורה מציינים, כי הכפלת המסילות חיונית לקידום התוכנית האסטרטגית עבור הרכבת לשנת 2040, שגובשה בשיתוף משרד האוצר. יעדי התוכנית הם הסעת 300 מיליון נוסעים ו-40 מיליון טונות מטענים בשנה, ברשת הכוללת כ-150 תחנות רכבת. מדובר בצמיחה משמעותית לעומת המצב הנוכחי, של 70 מיליון נוסעים בשנה (36 מיליון בלבד בתחילת העשור), כ-9 מיליון טונות מטען, וכ-70 תחנות.

עקרונות התוכנית כוללים: הפרדה פיזית של רשת הנוסעים מרשת המטענים באמצעות מערכות מסילתיות נפרדות; הקמת רשת נוסעים היררכית בהפרדה בין שירות בין-עירוני מהיר (עד 250 קמ"ש) לשירות פרברי/אזורי (עד 160 קמ"ש), על גבי תשתית מסילתית נפרדת; ופיתוח מתחמי דיור ותחזוקה, מסופי מטענים ומעברי גבול.

עם השלמת התוכנית האסטרטגית, יוכלו 60% מתושבי ישראל להגיע אל מטרופולין תל אביב תוך 60 דקות; 60% מתושבי הפריפריה יגיעו לת"א תוך 90 דקות; 70% מהאוכלוסייה יימצאו במרחק של עד 60 דקות נסיעה מהמטרופולין הקרוב; 80% מהם יגורו במרחק של עד 7 ק"מ מתחנת רכבת; וזמן ההמתנה לרכבת יהיה כ-7.5 דקות בממוצע.

שרת התחבורה מירי רגב ציינה כי מדובר ב"מהלך היסטורי במלוא מובן המילה". לדבריה, הכפלת מסילות החוף היא צעד ראשון בדרך להכפלת רשת רכבות הנוסעים והמטענים בכל הארץ: "כך נחבר בין המרכז לפריפריה, ונבטיח תחבורה ציבורית זמינה ומהירה לכל אדם בכל יישוב בישראל".

תגיות:רכבת ישראלמירי רגבמסילת החוףמשרד התחבורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה