חדשות בריאות

הנס של גלי: פגיעה טראומטית בגולגולת, המוח התנפח – והתאוששות פלאית

גלי טיילה עם אביה בעגלה, כאשר חפץ פלסטיק כבד, חלק ממשאבה של בריכת מים פרטית – פגע בעוצמה בראשה

  • ח' טבת התשפ"א
(צילום: דוברות מרכז שניידר)(צילום: דוברות מרכז שניידר)
אא

גלי, תינוקת מתוקה בת 8 חודשים, היתה ישוב בעגלה בעת שטיילה עם אביה בשכונת מגוריה בפתח תקווה. במהלך הטיול, נפל על ראשה חפץ פלסטיק כבד, חלק ממשאבת מים של בריכה פרטית – שהושלך מאחת המרפסות של הבניינים בשכונה. הקטנה הובהלה במהירות למרכז שניידר, ואובחנה כסובלת מדימום מוחי ופגיעת ראש קשה, פציאליס (שיתוק בעצב הפנים) ופרכוסים. בדיקת CT מהירה, מצאה כי מלבד הנזק המוחי, גלי הקטנה סובלת גם משבר נרחב בצידה הימיני של הגולגולת.

"היינו המומים מעצמת הפגיעה של החפץ בראשה של בתנו", משתפת מעין, אמא של גלי, "חצי מהפנים של גלי היו משותקות, היא בקושי הזיזה את הגפיים בצד שמאל של גופה, היא גילגלה עיניים וצרחה מכאבים כפי שמעולם לא שמענו אותה. הגענו לשניידר המומים ומבוהלים מהאירוע המזעזע הזה".

גלי אושפזה מספר ימים ביחידה לטיפול נמרץ, "במקרים של פגיעות טראומטיות בגולגולת, המוח מתנפח ולעתים יש צורך לנתח חלק מהגולגולת כדי לעשות מקום למוח המנופח על מנת שלא יסבול מלחץ מוגבר", אומר ד"ר אמיר קרשנוביץ', מנהל היחידה לנוירוכירורגיה במרכז שניידר. "במקרה של גלי, השבר נוצר באופן כזה שהוא ניתק מהגולגולת בעצמו ולמעשה פינה מקום בשביל המוח הבצקתי שהתנפח ומנע נזק נוסף משני ללחץ. בניתוח ניקזנו את הדימום המוחי, הסרנו רקמה נימקית, שחזרנו את קרום המוח הקרוע, ואיחינו מחדש את עצם הגולגולת של התינוקת הקטנה".

בחסדי שמים, גלי התאוששה באופן מדהים מהפציעה הקשה. "זה מאוד משמח ומרגש לראות את גלי היום, לאחר התאוששות מדהימה מהפציעה הקשה. חשוב לזכור כי בפגיעות ראש אצל תינוקות וילדים קטנים, מכיוון שהמוח עדיין לא סיים את התפתחותו, יכול להתקיים תהליך הנקרא נוירו-פלסטיסיות, בו אזורים שלמים ויחידות תפקודיות בתוך מערכת העצבים והמוח, משנים את תפקודם ודפוס פעילותם, כתגובה לפגיעה מוחית. כלומר, המוח 'מפצה' אזורים שנפגעו ונעזר באזורים אחרים במוח לביצוע פעולות שונות", מסביר ד"ר אמיר קרשנוביץ, ומציין כי "אנו לא יכולים לדעת במדויק מה היקף הפגיעה המוחית של גלי והאם יהיו השלכות ארוכות טווח, אנו מקווים שהפגיעה תהיה מינימלית ככל הניתן".

לאחר ההתאוששות מהניתוח, הועברה גלי להמשך מעקב נוירוכירורגי במחלקה. שבועיים וחצי לאחר שהגיעה למרכז שניידר, שוחררה התינוקת והחלה תהליך שיקום ארוך וממושך. מנהלת המחלקה לשיקום ילדים ונוער במרכז הרפואי לוינשטיין, ד"ר שרון שקלאי, ציינה כי "גלי עברה תהליך שיקום מוצלח מאוד בפרק זמן קצר מהצפוי והשיגה התקדמות משמעותית בתחומים רבים". גלי תזדקק לתהליך טיפול ממושך בקהילה ואנו נמשיך לעקוב, לתמוך וללוות את המשפחה".

תגיות:נסהתאוששות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה