המצעד

3 דיקטטורים שעשו דברים שהנתינים שלהם, מעדיפים לשכוח

בניטו מוסוליני, יוזף סטלין ונִיקוֹלַאֶה צַ'אוּשֶׁסְקוּ - המנהיגים העריצים שהתעמרו בתושבים שלהם עד אימה

אא

בניטו מוסוליני - שליט איטליה

כבר מתחילת עלייתו לשלטון, מוסוליני תכנן להשתלט על מדינות הים התיכון. 

הראשונה להשתלטות הזו הייתה אלבניה, שבתמימותה הסכימה לשליט העריץ להשתמש במשאבי המינרלים האדירים שלה. בהמשך הגיע מוסוליני לשיתופי פעולה שונים עם אלבניה, כשבין היתר ניתנה הכשרה צבאית לחייליה, על ידי מדריכים איטלקיים. 

מוסוליני העמיד לרשותו של מלך אלבניה את האפשרות לקחת הלוואות מאיטליה כמעט בלי הגבלה, אולם בשנת 1932 - המלך כבר לא היה מסוגל לעמוד בריביות על ההלוואות שלקח, ואז נכנס מוסוליני להתקפה המחוכמת שלו. הוא הגביר את מערך הנוכחות האיטלקית באזורים רבים באלבניה, ודרש מהמלך להעניק לאיטליה את כל הזכויות על הסוכר, על שירותי טלגרף ושירותי חשמל ועוד. 

במקביל, הוא כפה על המלך להכניס למערכת החינוך את השפה האיטלקית - כשפת חובה. 

המלך זוגו הראשון - המלך הראשון והיחיד של אלבניה, התנגד נחרצות לדרישות הללו, וחמתו בערה בו. את הכעס שלו הוא הביע באמצעות גירוש יועצים איטלקיים מהצבא, וכן הלאמה של בתי ספר שהמנהלים שלהם היו איטלקים. אך הטעות הקריטית של זוגו הייתה דווקא כאשר החל ליצור קשרי ידידות עם מדינות אחרות, וביניהן יגוסלביה ויוון. 

הקשרים שלו עם המדינות הללו הצליחו לעצבן את מוסוליני כהוגן, עד כדי כך שהוא פלש ביחד עם צבאו על ערי החוף ואולונה ודוראצו - שנכבשו באחת על ידי טנקים מהצי המלכותי האיטלקי - תוך חמש שעות. למרבה המזל, המלך זוגו, אשתו ג'ראלדין ובנם התינוק הצליחו להימלט ולמצוא מקלט ביוון ולאחר מכן בלונדון, אך באלבניה התחוללה 'מסיבה' של ממש, ולא במובן השמח של המילה. 

בבריחתו, המלך זוגו לקח עמו את רוב הזהב של הבנק האלבני המרכזי, וכשהדבר התפרסם בחדשות המקומיות - ההמון זעם. אסירים פוליטיים ששוחררו ממאסרם בזזו את ארמון המלך ולקחו מכל הבא ליד. האסירים נלחמו באיטלקים וכאוס גדול נוצר במדינה כשאלו נלחמו באלו. 

 

יוזף סטלין - שליט ברית המועצות 

יוזף ויסריונוביץ' סטלין היה אחד העריצים היותר מטילי אימה שידעה רוסיה, ואחד הרוצחים הכי גדולים שידעה האנושות. 

המנהיג הידוע לשמצה היה השליט השני של ברית המועצות, ונבחר לכהן בתפקידו זה לאחר שנבחר למזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית, בשנת 1922.

פולחן האישיות שלו - לא ידע שובע, ומרגע שעלה לשלטון, הנהיג יד רמה באופן קיצוני נגד מתנגדי השלטון, בין היתר בהקמת מחנות עבודת כפייה וקולקטיביזציה כפויה, שגרמה למוות של מיליונים ברעב. השיטות שלו היו אכזריות, והוא לא בחל באף שיטה כדי לקדם את האג'נדה האגואסיטית שלו. 

מספר הקורבנות שנפלו תחת ידיו נע במספרים ההזויים שבין 11 ל-40 מיליון (!) בני אדם. 

כחלק מהתוכנית השטנית שלו להשתלטות טוטאלית על הכלכלה של רוסיה, כפה סטלין על איכרים שהתגוררו בקולחוזים (משקים קטנים) לייצר מזון באופן שיתאים לייצוא. המשקים הללו לא היו שייכים לאיכרים, אלא כולם עבדו בשביל סטלין. הרעיון שלו בשיטה הזו היה לייצר יותר מזון כך שלא יחסר אוכל לתושבים, ומזה יוכלו לייצא גם לחוץ לארץ.

אולם לא כך היה בפועל. 

בפועל המונים מתו מרעב, וכשכבר התארגנה קבוצה שהתנגדה לקולקטיביזציה, סטלין דיכא אותה בשיטות אכזריות כמו הגליה למחנות עבודה במזרח הרחוק, ואפילו מוות בשיטות שונות. 

סטלין קרא לאותם מתנגדים 'קולאקים' והאשים אותם בחבלה מכוונת שהביאה לירידה בייצור המזון. כדי לתפוס את הקולאקים ולהביאם לדין (במקרה הטוב) סטאלין הקים משטרה חשאית שנחשבה יותר לארגון טרור מאשר למשטרה. 

מסופר כי באזורים שונים ברוסיה, ובפרט באגן הוולגה באוקראינה - אנשים סבלו אף מקניבליזם כתוצאה מהרעב המתמיד שהיה מנת חלקם, הודות לשיטותיו הרצחניות של סטלין להשליט 'סדר' במדינה. 

 

נִיקוֹלַאֶה צַ'אוּשֶׁסְקוּ - שליט רומניה

כמו יוזף סטלין, גם צ'אושסקו היה עריץ קומוניסט אכזרי, ששלט ביד רמה ברומניה הקומוניסטית, ושלל מתושביו את חופש הביטוי וזכויות בסיסיות אחרות. 

בחייו הורעפו עליו תארים מכובדים כמו 'נשיא הכבוד של האקדמיה הרומנית', אולם במהפכה השלטונית שאירעה במדינתו בשנת 1989- התארים הללו נשללו ממנו, והוא ורעייתו אלנה הוצאו להורג על ידי כיתת יורים, לאחר משפט שדה קצר שנערך להם. 

צ'אושסקו עלה לשלטון בשנת 1965, ונכנס לנעליו של שליט רומניה הקודם - גאורגה גאורגיו-דז'. 

מהפשעים שביצע מרגע עלייתו לשלטון ניתן לכתוב ספרי היסטוריה עבי כרס, פשעים שכללו טיהור מורשעים במשפטי ראווה מבוימים, פגיעה כלכלית קשה בחיי התושבים - 100,000 תושבים שפונו מבתיהם כדי שהעריץ יוכל לבנות את ארמונות במרכז העיר, רדיפה ופגיעה במי שהעז לומר דבר וחצי דבר על תפקודו, ופולחן אישיות שנכפה על התושבים האומללים בעל כורחם. 

כחלק מפולחן זה הוכרחו התושבים, למשל, לשאת את דגליו במהלך הנאומים המתוקשרים שלו, ולמחוא כפיים עם קריאות הידד ו'יחי' צ'אושסקו - שמראים לעולם הגדול כי הם תומכים במשטר, ואוהבים את מנהיגם. צ'אושסקו סגר את כל תחנות הרדיו שאפשרו חופש ביטוי במדינה, והרשה לשדר תשדירי רדיו (שהתכנים שלהם ידועים וכמובן שהם בעד המשטר), במשך שעתיים ביום בלבד. 

צ'אושסקו אהב סיקור תקשורתי רחב, ודאג שידברו על ההנהגה שלו בכל העולם - אך רבים מהסיפורים שלו שהוצגו בתקשורת, כלל לא שיקפו את המציאות. כך למשל, באחת הפעמים צולם צ'אושסקו כשהוא מראה למצלמה חנויות מלאות במזון כמו בשר וחלב, כשבפועל - הרומנים לא ראו מוצרים כאלה במשך כמה שנים בחנויות. הם היו פשוט יקרי המציאות. 

רק הצלמים והתושבים האומללים ידעו אז את השקר הנוראי שהציג צ'אושסקו לעולם: מוצרי הבשר והחלב, הפירות והירקות - כולם היו עשויים מעץ או קלקר, על ידי אמנים שנשכרו במיוחד למלאכה זו. בשיטות אכזריות כאלו גווע העם שלו ברעב, אך צ'אושסקו עצם את עיניו למתרחש בארצו, ודאג אך ורק לעצמו ולאשתו אלנה, שהייתה יד ימינו מבחינה פוליטית. 

בשינויים לרעה שחולל צ'אושסקו בחברה הרומנית - אף אזרח רומני לא רוצה להיזכר. שינויים שגם בקרב אנשים שהאמינו באג'נדה הקומוניסטית, היו צעד אחד ארוך, מסורבל, קיצוני וקשה מדי, עבור המדינה כולה. 

11 מומחים והוגי דעות שיצאו מרומניה בשנת 1967, סירבו לשוב אליה - מגמה שהחלה לצבור תאוצה יותר ויותר, עד שבשנת 1969 גלו מרומניה 51 מומחים. אבל גם מומחים ומפורסמים שבכל זאת נשארו בה - לא זכו להכרה על פעלם. אחד מהם הוא האסטרונאוט הרומני הראשון דומיטרו פרונאריו, שצ'אושסקו הדיר כליל את שמו מאמצעי התקשורת - כדי שחלילה לא ייתפש כמי שחשוב יותר ממנו. 

אל פרונאריו הצטרפו מדי יום עוד ועוד דמויות חשובות ויפות - שפעולן נגנז אי שם במרתפי ההיסטוריה, כדי שרק שמו של העריץ יככב בתקשורת. 

צ'אושסקו ואלנה הוצאו להורג בדצמבר 1989, לאחר משפט שדה מהיר - שבו נמצאו אשמים, בין היתר, ברצח עם. 

בחלק הבא של הכתבה יובאו שליטים נוספים כמו צורר היהודים ימ"ש אדולף היטלר שם רשעים ירקב, ועוד. אל תפספסו!

תגיות:הידברותהמצעדטירוףרודנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה