סיפורים אישיים

חילוני בפוסט אמיץ: "גם אם איני נוהג להניח תפילין - זה חלק מהזהות שלי"

ניר לירן הוא לא אדם דתי, אבל פעמיים בחייו הוא הניח תפילין, והפוסט המרגש שכתב בפייסבוק לאות הזדהות עם חבריו הדתיים, ריגש אלפים. "מאמין שהימים בהם גורמי סמכות יכלו להתעמר באנשים מאמינים ולגרום להם להחביא את יהדותם - חלפו מן העולם"

בתמונה: התארגנות המונית להנחת תפילין, כתגובה לעליהום על חב"ד, בעיר תל אביב בתמונה: התארגנות המונית להנחת תפילין, כתגובה לעליהום על חב"ד, בעיר תל אביב
אא

ניר לירן (באנגלית: Nir Liran) הוא לא אדם דתי, אבל פעמיים בחייו הוא הניח תפילין, והפוסט המרגש שכתב בפייסבוק לאות הזדהות עם חבריו הדתיים, ריגש אלפים.

"הפעם הראשונה שבה הנחתי תפילין הייתה בקורס מ"כים במהלך השירות הצבאי, וכל אחד היה צריך לבחור נושא שעליו הוא יעביר שיעור. מיכאל אגוזי - חבר יקר שגילה שמעולם לא הנחתי תפילין, שאל אותי אם אני מוכן שהוא יעביר עליי הדרכה על איך מניחים תפילין נכון. 

"מהצד שלי, זה היה נראה שבשבילו - להצליח לגרום לי להניח תפילין ועוד בפעם הראשונה - זה עניין משמעותי. לתפיסתו הוא מזכה אותי במצווה, והוא לנצח יהיה רשום כאדם הראשון שגרם לי לעשות את זה, ומהצד שלי זאת הייתה מחווה קטנה ופשוטה של כמה דקות, שתשמח חבר". בעולם הערכי שלו, מסביר לירן, הוא רואה באקט זה של לשמח חבר, מצווה חשובה בפני עצמה. 

"הפעם השנייה הייתה בערך עשור אחר כך, כשחבר בשם אוריאל רצה שנטוס לחופשה לניו זילנד", הוא משחזר. לדבריו, אוריאל רצה לטוס לתאילנד, אך הוא שאל אותו אם יש סיכוי שישנה דעתו ו'יזרום' איתו לכיוון ניו זילנד. אוריאל לא היסס, ולשם הם אכן טסו. "במהלך השהות שלנו שם נכנס יום כיפור, ואוריאל רצה שנעשה אותו בבית חב"ד. הוא זרם איתי על טיסה לקצה העולם, אז אני לא אזרום איתו על בית חב"ד? זרמתי. היה משהו נחמד באווירה, בישיבות ובשיחות שהיו שם".

ואז הגיע השלב שכולם, כולל אוריאל, הלכו להתפלל. "אוריאל גרר אותי איתו כשהוא הניח תפילין, וצחק עם הרב שיגרום לי להניח גם. הרב הציע, ואני ידעתי שזה מאוד יפתיע את אוריאל ואולי אפילו ישמח אותו, וכחלק מהכרת התודה שהרב גם אירח אותנו אצלו בבית, הרגשתי שזאת מחווה קטנה שאני יכול להחזיר, והנחתי. כשהנחתי תפילין, לא הרגשתי כפייה. התחברתי לאחיי, שאמנם שונים ממני באמונות שלהם, אבל זהים לי בערכים. גם אם אני לא נוהג להניח תפילין - אני כן רואה בזה כחלק מהזהות שלי. אני מאמין בחיבור שלי עם חבריי, עם עמי ועם ההיסטוריה והמורשת המשותפת שלו, חלק מאותה המורשת הם הטקסים הדתיים, וביניהם הנחת תפילין".

 

"לא הייתה לי בעיה עם התנכלות לשליחי חב"ד - אם ההתנגדות הייתה גורפת"

את הפוסט המרגש כתב לירן על רקע העליהום על דוכני חב"ד ושליחיו שמפוזרים ברחבי תל אביב (ולא רק), ועל ההצעה להרחיק את העמדות שלהן מהעיר. "השבוע בתל אביב, החיבור הזה לאותו המכנה המשותף - נמצא תחת מתקפה, עם ההצעה להרחיק את העמדות של שליחי חב"ד - אלו שלא כפו על איש מעולם, אלו שיעזרו לכל אדם מבלי לבקש תמורה, רק בגלל שמה שהם מציעים, זאת התקרבות לאותו בסיס יהודי, דרך הנחת תפילין. הם כמובן לא כופים דבר על איש, הם מאפשרים למי שמעוניין את הגישה לדת, וכל דבר שמוצע לציבור ללא כפייה - הוא דבר חיובי בעיניי".

לירן ממשיך ומתאר את ההתנכלות החד כיוונית של גורמים בעיריית תל אביב, כלפי שלוחי חב"ד שמניחים תפילין בעיר וכותב כך: "לא הייתה לי בעיה כל כך עקרונית עם ההתנכלות של גורמים בעיריית תל אביב לשליחי חב"ד אילו ההתנגדות הייתה גורפת, לכל קבוצה שמנסה להנגיש את העמדות והאמונות שלה לציבור, אבל באותו הזמן ששליחי חב"ד מקבלים כתף קרה או בעיטה חמה, גופים חתרניים מקבלים במה מרכזית בתוך הכיתות, בשם הרב-תרבותיות והפלורליזם. 

"ובעוד שליחי חב"ד מנגישים את הדת למי שרוצה, אירגונים אנטי ציוניים כופים את עצמם כחלק ממערכי שיעור בתוך אותם המוסדות ממש. אז הפעם, לראשונה בחיי, כחלק מההזדהות עם חבריי הדתיים, כחלק מכך שאני מאמין בחופש 'פולחן', מאמין בזכות שלנו לקיים את ה'פולחן' הזה באופן שהוא בלתי מוגבל למקום או לרשותו של איש, מאמין שהימים בהם גורמי סמכות יכלו להתעמר באנשים מאמינים ולגרום להם להחביא את יהדותם חלפו מן העולם ושאני חלק מהחומה שתשמור על זכותם ושלא תיתן לזה לחזור, אני יוזם ומניח תפילין בכוונת תחילה".

כתבות נוספות בנושא:

התשובה לעיריית תל אביב: מקבץ יוזמות מפתיע ומחמם לב של הנחות תפילין, בכל הארץ 

ברי סחרוף, יוסי גיספן ועוד: סלבס הניחו תפילין, כאות הזדהות עם שומרי המצוות

תגיות:חילוניםדתייםתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה