חנוכה 2023

האב השכול: "בני התגלה 3 פעמים בחלום וביקש..."

הרב אוריה שטיין ז"ל נפטר והותיר 4 יתומים רכים. הוא התגלה לחברו הטוב באמרו: "ילד יהודי לא יכול לגדול בלי תפילות. תפנה לאמי היקרה ותבקש ממנה בשמי, כי תעתיר על נכדה – בני, שיצליח בתורה ויראת שמים. תבקש ממנה שתנצל את עת הרצון הנשגבה של הדלקת הנרות בימי החנוכה המתקרבים"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב אוריה שטיין ז"ל נפטר בי' בניסן תשע"ג, לפני קרוב ל-9 שנים, כשהוא בן 34 והותיר אחריו 4 ילדים – 3 בנים ובת. למרות קצבת הרופאים בעת גילוי המחלה הקשה – 3 חודשים עד 3 שנים – זכה אוריה לחיות 7 שנים נוספות, במהלכם הדהים את משפחתו וידידיו בכוחות הנפש הגדולים שלו, ובקבלת הייסורים המרים באהבה. במהלך שנות המחלה נולדו לאוריה ז"ל שני ילדים נוספים.

אביו, הרב מנחם שטיין, מספר על פעמים בהם נגלה אוריה לאחד מחבריו הטובים. היה זה לפני מספר שנים, כאשר אחד מבניו היתומים של אוריה ז"ל נחלש בלימודיו. "הילד, נכנה אותו 'דוד' בשם בדוי, התייתם מאביו בכיתה ב', ולמד היטב בתלמוד התורה, בחשק ובהתמדה גדולה במשך מספר שנים. כאשר הגיע הילד לכיתה ו' הוא החל לרדת בלימודיו. אנחנו דאגנו מאוד, וניסינו לעשות הכל כדי להעלותו חזרה על דרך המלך, ללימוד התורה הקדושה", מספר הסב, הרב מנחם שטיין.

"במוצאי שבת, לפני 4 שנים, בנר ראשון של חנוכה, נחרדתי לגלות 45 שיחות שלא נענו משלומי", ממשיך הרב שטיין לספר. "שלומי, שם בדוי, היה מחבריו הטובים ביותר של אוריה ז"ל, וליווה אותו במסירות במשך שנות מחלתו. התפלאתי לקבל את שיחת הטלפון בשעה מוזרה כזו", מספר הרב שטיין, "ונדהמתי עוד יותר כאשר שלומי שואל אותי: 'הרב, דוד לומד טוב לאחרונה?!"

שלומי החל לספר את אשר אירע: "לפני כמה ימים ראיתי בחלומי את אוריה. נחרדתי למראה המחזה. לפתע פתאום, באישון ליל, בחלום מסתורי, מופיע לפני ידידי הטוב שכבר הסתלק מהעולם?! – ליבי ניתר בחרדה, אלם מוחלט השתרר עלי, ואז שמעתי את ר' אוריה פונה אליו ומבקש: 'הלא תדע ידידי, כי הותרתי מאחוריי בעולם ילדי תשב"ר רכים, בהם ילד שעושה צעדים ראשונים בלימוד התורה... אך כפי שאתה יודע ידידי', המשיך ר' אוריה את דבריו בחלום, 'ילד יהודי לא יכול לגדול בלי תפילות. אני מבקש ממך, שתפנה לאמי היקרה ותבקש ממנה בשמי, כי תעתיר על נכדה – בני, שיעלה ויצליח בתורה ויראת שמים!', ר' אוריה סיים את דבריו, ונעלם אל האופק ממנו הגיע.

"הגיע הבוקר. התעוררתי שטוף זיעה קרה, מבולבל, בוהה, תוהה ונבוך. החלום היה מחזה מחריד, פחד שלא ניתן לתאר. יהודי שנפטר מתגלה בחלום ובקשה בפיו, אכן מחזה מסמר שיער. מצד שני, לחש לי קול שקט, אולי זה סתם דמיון, חלומות שווא ידברון, דברים בטלים. הסרתי את החלום מליבי ופניתי לעמל יומי", ממשיך שלומי לספר לאביו השכול של חברו הטוב.

"כמה ימים לאחר מכן, שב המחזה ונשנה. ר' אוריה ז"ל התגלה שוב בחלום הלילה בפנים מאירות, וביקש: 'ביקשתי ממך, ידידי היקר, שתפנה לאמי היקרה ותבקש ממנה להתפלל על בני יקירי דוד! אנא, זכור לבצע את בקשתי!', אמר ר' אוריה ונעלם כלעומת שבא..

"בבוקר התעוררתי, ושחזרתי במתח את החלום, שהיה דומה לקודמו. אך גם כעת הגעתי למסקנה זהה: מדובר בדמיון בלבד", ממשיך שלומי לספר. "אך בפעם השלישית, יום אחד לפני חג החנוכה הופיע שוב ר' אוריה ז"ל בחלום הלילה, פניו להבים, עמידתו בוערת. נחרדתי, ואז שמעתי את ר' אוריה אומר לי: 'אתה לא חבר שלי?! למה אתה לא מתייחס לבקשות שלי?! הלא ביקשתי ממך פעם ופעמיים, ואתה בוחר לא להתייחס. אני שב ואומר לך, מבקש ממך בכל לשון של בקשה, מתחנן אליך מעולם האמת, שתפנה לאמי היקרה – הסבתא של בני מחמדי, ותבקש ממנה...'

 

עת רצון נדירה – זמן הדלקת נרות החנוכה

וכאן, גילה ר' אוריה סוד כמוס מכבשונו של עולם, וחשף תגלית מרגשת על שעת רצון נדירה לתפילה על הילדים: 'ואני מבקש ממך שתבקש ממנה שתנצל את עת הרצון הנשגבה של הדלקת הנרות בימי החנוכה המתקרבים. שתפעל בזמן העילאי הזה בתפילה מעומק הלב על בני יקירי, שיזכה להתעלות בתורה וביראת שמים!'

החבר התעורר בעיצומו של החלום, ואז שמע את ר' אוריה שב ומזהיר: 'ראה נא, במוצאי שבת יודלק הנר הראשון, ובוודאי זריזים מקדימים להדליק מוקדם ככל האפשר. לכן אני מבקש, כדי שלא נחמיץ את השעה העילאית, שתיצור קשר מיד בצאת השבת, לפני שאבי ידליק נרות. אני מבקש ומתחנן שאמי תספיק להתפלל על בני בהדלקת נרות החנוכה, וזה תלוי בך ובזריזותך בצאת השבת!' – אמר ר' אוריה ודמותו נעלמה...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

שלומי התעורר בעיצומו של ליל, כשאצבעותיו רועדות באימה ושיניו נוקשות בפחד. לא כל יום זוכה בן אנוש להתגלות נשמה מעולם האמת, ועתה – הוא ראה זאת בעיניו וגם שמע זאת באוזניו. הוא לגם כוס מים קרים והתקשה להירדם בשנית, מבטיח לעצמו שמיד בצאת השבת יתקשר.

45 שיחות שלא נענו הספיק החבר להתקשר, לפני שהרב מנחם שטיין חזר אליו בבהלה. רק כששמע שהאב השכול טרם הדליק נרות והסבתא אכן תוכל להתפלל על נכדה האהוב – נחה דעתו. נקל גם לשער כיצד היתה נראית אותה תפילה נרגשת בשעת הדלקת הנרות, לאחר חשיפה שמימית על מהות המעמד ועוצמתו על נפש הילד.

רגע הדלקת הנרות הוא רגע ייחודי המאפשר לחסוך התמודדויות רבות בחינוך הילדים. את הגילוי הזה כבר חשף רבינו בחיי בפרשת יתרו, שם הוא מאריך לבאר את סגולת התפילה על הילדים בשעת עשיית מצוה, ובפרט בהדלקת הנרות – שכן 'הרגיל בנר הויין ליה בנים תלמידי חכמים'. זוהי שעת רצון עצומה לחנן פני בוראנו על נפש הילדים, שנזכה שיאיר בנפשם אור התורה, שיזכו בכוחות עוצמתיים להיות שקועים רק בתורה, לחוש את עוצמת הרוח והאמונה היהודית, ויטו ליבם ליראת שמים טהורה.

הבה ננצל את עת הרצון הזאת, לזעוק בדמעות ולנקוש בשערי שמים בלי הפסקה, לחנן פני בוראנו. זוהי שעה נשגבה במיוחד המסוגלת לקיבול התפילה על הילדים, הבה ננצלה ברצינות ובכוונה, בבקשה נרגשת מעומק הלב. וככל שננצל את השעה הזו לתפילה הומה ולבקשה בתחנונים על נפש הילדים – כך נזכה בעזרת ה' לגדל בנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצוות, דור ישרים מבורך של עושי רצון ה' וחושבי שמו, לשם ולתפארת ולמלוא חופניים נחת.

מדוע טוב להתפלל ליד הנרות? איזו סגולה מיוחדת יש בנרות החנוכה?

תגיות:חלוםחלומותתפילההרב מנחם שטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה