המצעד

היהודי שוחרר מכלא בצפון קוריאה: ועוד סיפורים מצמררים על שחרור בני ערובה יהודים

הישראלי לשעבר ששחרר סטודנט יהודי-אמריקני מהכלא בצפון קוריאה, הנס במלון סבוי - חייל גולני אמיץ קיפח את חייו בקרב היריות ו-250 ישראלים שהתחפשו לערבים, כדי לשכנע את חוטפי המטוס בנתב"ג, שפנינו לקראת חילופי שבויים: הסיפורים המרתקים ביותר על בני ערובה יהודים, ששוחררו בנס

אא

 

מיקי ברגמן הוא ישראלי לשעבר שמתגורר בוירג'יניה ארה"ב, ועובד מזה 17 שנה בפעילות לשחרור בני ערובה, יחד עם מושל ניו מקסיקו לשעבר - ביל ריצ'רדסון. השניים נוהגים ליצור קשר של משא ומתן עם ראשי ממשלות ברחבי העולם, חלקן עוינות ביותר כדוגמת צפון קוריאה. 

ברגמן היה נוכח במגעים עם בכירים בממשלת צפון קוריאה, ביניהם סגן שר החוץ במדינה - על מנת לשחרר את הסטודנט היהודי אוטו וורמבייר, ששוחרר לבסוף לביתו שבאוהיו כשהוא במצב קומה, ולבסוף נפטר. 

וורמבייר בן ה-21 נכלא בצפון קוריאה לאחר שניסה לגנוב כרזת תעמולה מהמלון שבו שהה בפיונגיאנג, והורשע במרץ 2016 בחתרנות. נגזרו עליו 15 שנות עבודת פרך, אולם הוא נפטר כאמור, חודשים אחדים לאחר שהושב לביתו. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר בשחרורו כי הוא "שמח שהצלחנו להחזיר את אוטו וורמבייר בחזרה להוריו", אך הוסיף כי "מה שאירע לו הוא דבר איום באמת. זהו משטר אכזרי, ונוכל להתמודד עם זה".

בצפון קוריאה הסבירו את הסיבה למותו כי הוא לקח כדור שינה שהכיל רעלן וכך נפל לתרדמת, אולם רופאים בארה"ב שבדקו אותו, חלקו עליהם באומרם כי הוא היה במצב של תרדמת, לא הגיב כמו אדם רגיל ועל פניו הייתה ארשת מיוסרת. "הוא שרוי בתרדמת מאז שנת 2016", אמרו הוריו. "גילינו את זה רק לפני שבוע, ואנחנו רוצים שהעולם יידע שהמשטר בצפון קוריאה - התאכזר לבן שלנו".

 

 

זה קרה בערב שבת של שנת 1957, סמוך לשעה 11 בלילה. 

רב"ט משה דויטשמן היה אז חייל צעיר בחטיבת גולני, שהיה בחופשה מהצבא כשלפתע שמע מחלון ביתו שבתל אביב, קול של יריות. 

בלי לחשוב פעמיים לקח דויטשמן את נשקו, ורץ החוצה אל החוף הסמוך אל ביתו, שמשם נדמה היה לו שהגיע קול הירי. שם, בכניסה למלון סבוי, נתקל דויטשמן האמיץ באחד מתוך שמונת מחבלי פת"ח שחדרו לתל אביב דרך הים, בסירות גומי. 

מסע ההרג שלהם החל במלון סבוי, ובקרב היריות בינו לבין המחבל - נהרג דויטשמן הצעיר ז"ל. על מעשהו זה קיבל דויטשמן ז"ל עיטור מופת, לאחר מותו. 

שאר חבריו של המחבל ימ"ש - החזיקו 13 בני ערובה במלון עצמו, כולם ישראלים שבתמורה להם ביקשו המחבלים ימ"ש - לשחרר 20 מחבלים שנתפסו וריצו את עונשם בכלא הישראלי. 

במשך שש שעות תמימות התנהל המשא ומתן מול המחבלים, עד שסיירת מטכ"ל חדרה למלון וניהלה קרב עקוב מדם מול המרצחים, ששבעה מהם נהרגו. המחבל השמיני נתפס גם הוא, והכוח השתלט לבסוף על הסאגה הקשה, שבמהלכה הפעילו המחבלים כמה מטעני נפץ שפגעו בשניים מהלוחמים של כוחותינו ז"ל. 

 

 

נדמה שאי אפשר לדבר על סיפורי חילוץ הירואיים של בני ערובה, מבלי להזכיר את שיתוף הפעולה בין בנימין נתניהו לבין אהוד ברק - שאירע לפני למעלה מארבעים שנה, כששניהם היו בכוח החילוץ של סיירת מטכ"ל. 

במאי 1972 השתלטו ארבעה מחבלים מארגון 'ספטמבר השחור' על מטוס של חברת התעופה 'סבנה' מבלגיה, שחנה בנתב"ג. 

100 נוסעים ישראלים הוחזקו בתוך המטוס כבני ערובה, והמחבלים דרשו תמורתם שחרור של 315 אסירים בטחוניים, שעשו פשעים שלא יתוארו נגד ישראל. 

ארגון הטרור הרצחני הוקם על ידי אש"ף - ביוזמתו וניהולו של רב המרצחים יאסר ערפאת ימ"ש, שרצה לנקום במלך חוסיין על אירועי ספטמבר השחור, שבהם נהרגו אלפי פלסטינים שדוכאו על ידי צבא ירדן. אותו ארגון ידוע לשמצה גם התפרסם בשל פיגוע הטרור באולימפיאדת מינכן בשנת 1972, שבו נרצחו 11 ספורטאים ישראלים. 

ברק, שהיה אז המפקד של כוח החילוץ - הצליח להתחמק מתחת למטוס, ולנטרל אותו באופן כזה שהחוטפים לא יוכלו להמריא איתו. 

מאוחר יותר התברר כי היה זה צעד חכם ביותר, שכן החוטפים יכלו להמריא עם המטוס למדינות ערב שונאות ישראל, ולהמיט גורל שונה בתכלית על בני הערובה. תוכנית נוספת שרקם ברק כדי להרוויח זמן במשא ומתן מול החטופים הייתה הבאת 250 ישראלים שהתחפשו לפלשתינאים, כדי להראות לחוטפים כי הם בעד החלפת שבויים. 

זמן קצר לפני שה'עסקה' הושלמה לכאורה, המחבלים דרשו מזון ודלק למטוס, אולם הצוות שנשלח כדי לתקן את המטוס ולהכין אותו להמאה - היו בעצם 16 לוחמים של סיירת מטכ"ל, וביניהם אהוד ברק, בנימין נתניהו ועוזי דיין. כשהלוחמים הצליחו להיכנס למטוס - הם הרגו ביריות את שני המחבלים, והצליחו ללכוד את שתי המחבלות ולהביאן לבית הסוהר. במהלך המבצע נפצע נתניהו מהירי של הכוח הישראלי - שבטעות הרג גם את אחת החטופות. 

תגיות:סיפוריםשחרורבני ערובההמצעד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה