חדשות בריאות

רוסיה: החיסון שלנו לקורונה יעיל ביותר מ-95%

מתוצאות הביניים של הניסוי בחיסון "ספוטניק 5" שנמסרו ברוסיה, עולה כי יעילותו דומה לזו של החיסונים שפותחו על ידי חברות פייזר ומודרנה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר, כי שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על האפשרות לרכוש אופציה על החיסון

ספוטניק 5, אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)ספוטניק 5, אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

מכון המחקר הרוסי הממשלתי גמליה, העומד מאחורי פיתוח החיסון "ספוטניק 5" נגד נגיף הקורונה, הודיע היום (שלישי) כי מתוצאות ביניים של הניסוי הקליני עולה שהחיסון נמצא יעיל ביותר מ-95% – יעילות דומה לזו שהושגה בניסויי החיסונים של חברות פייזר ומודרנה.

בשלב השלישי של הניסוי לחיסון הרוסי משתתפים כ-40 אלף מתנדבים. כ-22 אלף מהם קיבלו מנה אחת של חיסון או של פלצבו (תרופת דמה), וכ-18 אלף קיבלו שתי מנות בהפרש של 21 יום. בהצהרה משותפת שפרסם המכון עם משרד הבריאות הרוסי ועם קרן ההשקעות הממשלתית של רוסיה (RDIF), נמסר כי 28 יום לאחר קבלת המנה הראשונה, יעילות החיסון הגיעה ל-91.4%. כעבור 42 יום ממתן המנה הראשונה – כלומר, 21 יום לאחר קבלת המנה השנייה – עלתה יעילות החיסון ליותר מ-95%.

רוסיה מתכננת לייצר כ-2 מיליון מנות חיסון עד סוף השנה ויותר מ-500 מיליון מנות בשנה הבאה. מבצע החיסון ברחבי המדינה צפוי להתחיל במהלך 2021. לדברי ה- RDIF, החיסון יינתן חינם לאזרחי רוסיה, ואילו עלותו לרוכשים זרים תהיה פחות מ-10 דולר למנה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע כבר בחודש אוגוסט, כי רוסיה סיימה בהצלחה את פיתוחו של ה"ספוטניק 5", ומשרד הבריאות הרוסי הזדרז להעניק לחיסון אישור רגולטורי, עוד לפני תחילתו של ניסוי קליני רחב היקף. בקרב מדענים במערב הועלו ספקות בנוגע למהירות הפיתוח של החיסון ומתן האישורים, ואף הובע חשש כי בדרך "עוגלו פינות" כתוצאה מלחץ פוליטי של הקרמלין להציג הישגים.

מנגד, מנכ"ל בית החולים הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, אמר כי "אסור לפסול את החיסון הרוסי". בריאיון בתחילת החודש ל-ynet, הודיע רוטשטיין כי בית החולים סיכם על אופציה לרכישת 1.5 מיליון מנות, וכי בכוונתו להגיש את החיסון לאישור משרד הבריאות. הוא ציין, כי ישנן עדויות לא מבוטלות לבטיחותו של החיסון: "אם החיסון הרוסי יתברר כלא יעיל בתום הניסויים, כמובן שלא נשתמש בו. יש לנו מערכת רגולטיבית מאוד טובה ואני סומך עליה".

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בשבוע שעבר, כי שוחח עם פוטין על האפשרות לרכוש אופציה על ה"ספוטניק 5". עד כה חתמה ישראל על הסכמים לרכישת חיסונים מחברות התרופות האמריקניות פייזר ומודרנה. ביום שישי האחרון הודיעו משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות, כי הושגו הבנות עם חברת התרופות הבריטית אסטרהזניקה לרכישת כעשרה מיליון חיסונים.

תגיות:רוסיהחיסוןנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה