מעניין

בת 12 הדהימה את הקהילה המדעית בעולם - בזכות גילוי חדש שלה על העין האנושית

ילדה בת 12 מניו יורק הדהימה לאחרונה את הקהילה המדעית בעולם, לאחר שהשתמשה באשלייה אופטית - שמסייעת להבין טוב יותר כיצד עובדת העין האנושית, כדי להראות שמדוכי העין משתפים פעולה זה עם זה, כשאחד מהם 'מתעייף'

(בעיגול: אישנה קומר)(בעיגול: אישנה קומר)
אא

ילדה בת 12 מניו יורק הדהימה לאחרונה את הקהילה המדעית בעולם, לאחר שהשתמשה באשלייה אופטית - שמסייעת להבין טוב יותר כיצד עובדת העין האנושית, כדי להראות שמדוכי העין משתפים פעולה זה עם זה, כשאחד מהם 'מתעייף'. 

הילדה, אישנה קומר שמה, השתתפה בפרויקט מדעי מטעם הארגון 'בורדום מאסטרס ו-Society for Science & the Public, שבו השתתפו מאות מדענים צעירים, אך רק 30 מהם הגיעו לקו הסיום. 

קומר, הלומדת בבית ספר רוברט א. בל בניו יורק, הצליחה להוכיח באמצעות אשלייה נפוצה - כי האופן שבו אנחנו מתבוננים בצבעים למשל, יכול להיות מתעתע. "צבע הוא בעיני המתבונן. נגיד שאני מסתכלת על אובייקט בצבע אדום בהיר למשך זמן רב, ואז אני מסתכלת על דף לבן. אני בעצם אראה את הצורה של האובייקט האדום, אבל אני לא אראה אותו בצבע אדום אלא בצבע ירוק.

"הסיבה שזה קורה היא שיש לנו תאים מיוחדים בעין בשם מדוכים. המדוכים האדומים הם אלו שקולטים את הצבע האדום, אבל כשאנחנו מסתכלים במשהו יותר מדי זמן - המדוכים האלה מתעייפים, ולכן הקולטים הירוקים תופסים פיקוד בעין, ומחליפים אותם לזמן קצר", מסבירה קומר. 

בראיון לתוכנית טלוויזיה מקומית השתמשה קומר בדיסק בנהאם - דיסק בצבעי שחור לבן שמסתובב ויוצר אשליה של תמונה אחרת ושל צבעים נוספים שמתקבלים בה. באמצעות הדיסק הזה ביקשה קומר לבדוק האם היא יכולה להרוות באופן זמני את העיניים, והאם זה ישנה את תפיסת הצבע. 

בראיון למגזין ווצ'סטר סיפרה קומר כי תמיד הייתה מרותקת מאופן תפיסת הצבעים בעזרת אשליות. "זה מרתק. אשלייה פשוטה של סיבוב צבעים לבנים ושחורים יכולה לשחק עם המוח המורכב שלנו. זה מדהים שאנחנו יודעים שמשהו לא קיים, אבל עדיין קולטים אותו".

במסגרת המחקר נבחנו 10 אנשים שלהם הציגה קומר אובייקטים אדומים שונים, עד שהמדוכים האדומים התעייפו מהם. כשהציגה להם את דיסק בנהאם מיד אחרי שהמדוכים התעייפו, ביקשה מהם לומר אלו צבעים הם רואים, ומפתיע לציין כי 83% מהם דיווחו על ראייה של צבעים נוספים. "מכאן הסקתי שיש קשר הדוק בין המדוכים שבעין, ושהם מקיימים שיתוף פעולה פורה ביניהם בעת הצורך", היא מסכמת ומוסיפה כי אם המדע ימשיך לחקור את זה, הוא ימצא "הפרעות נוספות בתפיסת העיניים".

תרומתה החשובה של קומר למדע זיכתה אותה בפרס נאה של 25,000 דולר במזומן. 

תגיות:ניסוימדהיםאשליה אופטיתמדענערה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה