דמויות ביהדות

רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל, ה"בבא אלעזר": כל מה שרציתם לדעת

מי היה רבי אלעזר אבוחצירא, כיצד חי וכיצד נרצח? מעט מן המעט על גדולתו של ה"בבא אלעזר" זצ"ל

  • ב' כסלו התשפ"א
אא

רבי אלעזר אבוחצירא, "הבבא אלעזר", (9 באוגוסט 1948, ד' באב ה'תש"ח - 29 ביולי 2011, כ"ז בתמוז ה'תשע"א) היה רב ומקובל. נצר למשפחת אבוחצירא, משפחת מקובלים ממרוקו. הצדיק הינו בנו של רבי מאיר אבוחצירא ונכדו של ה"בבא סאלי". פטירתו זעזעה את כל שכבות הציבור – הצדיק נרצח לפני כתשע וחצי שנים על ידי אחד ממבקשי עצתו. רבי דוד חי אבוחצירא מנהריה הוא אחיו הצעיר.

בדומה לאביו וסבו, גם "בבא אלעזר" היה שקדן גדול ומנהיג ציבור, אשר נראה כי הכיר את תורת הסוד ושלט ברזי הקבלה.

הבבא אלעזר קיבל אמנם המוני אנשים בחדר ביתו שבבאר שבע, אך מעטים זכו לראות את זיו פניו, בהיותו מקפיד ביותר על מצוות שמירת העיניים. ראשו תמיד היה רכון כלפי מטה, וגופו היה עטוף בגלימה שחורה שכיסתה את רוב פניו. למרות השפע שביקשו חסידיו ומבקריו להרעיף עליו, לא נקף מאומה להנאתו האישית, והמשיך לדבוק בחיי הסיגוף בהם בחר כדרך חיים.

רבים שואלים את עצמם כיצד יתכן שאדם קדוש ופרוש, ענק בתורה, שהיה אביהם הרוחני של רבבות מישראל - רבי אלעזר אבוחצירא זצוק"ל - נרצח בידי בן עוולה. הרב זמיר כהן בשיעור מיוחד על מסקנות ולקחים מהרצח:

בספרים נאמר, כי מי שזוכה לנטור את עיניו מכל ראיה בלתי הולמת, זוכה וניחן בזיכרון פנומנלי.
כזה היה גם רבי אלעזר, זולת הבקיאות העצומה בכל מכמני התורה, שליטתו האגדית בכל תורת הנגלה והנסתר, וידיעותיו הרחבות בכל סניפי ההלכה, היה בעל זיכרון נדיר בכל מישורי החיים. "כאשר הגיע אליו יהודי, שביקר אצלו לפני ארבעים שנה, ידע רבי אלעזר מיד לשלוף את הפרטים שעלו במפגש הקודם. לארבעה העשורים שחלפו מאז, לא הייתה כל השפעה על הזיכרון שחנן אותו הבורא, בזכות קדושת העיניים.

מקורביו מספרים שבמשך 5 שנים תמימות, נהג רבי אלעזר לצום מצאת השבת ועד כניסתה, והתנזר מכל מאכל או משקה. עד שהשחירו שיניו כפשוטו מרוב תעניות. עוד מספרים המקורבים כי 7 שנים רצופות, שרוי היה בתענית דיבור, וזולת דברי קודש ומספר מילים הכרחיות, לא יצא מפיו דבר חולין. אלו כוחות עילאיים, שבר אנוש אינו מסוגל להפנים, בוודאי שלא להוכיח, וגם אז היה כל מאווייו רק לעזור לאנשים.

ה"בבא אלעזר" סירב להצטלם, ובפעם בודדה בה הסכים – נשרפו לאחר מכן באורח פלא כל התמונות. כמעט ואין תמונות וסרטוני וידיאו אודות המקובל הגדול בתורה, הפרוש מכל הבלי העולם הזה.

הקדוש רבי אלעזר אבוחצירא - חלק א’:

לאחר פטירתו, עוררו גדולי ישראל את הצורך להתחזק במידות טובות. מרן הגר"ע יוסף התעטף באבל כבד כאשר שמע על האסון הכבד. "הצדיק הזה כל חייו עזר לעם ישראל והיה מסור לעם ישראל", אמר. "כל מי שהיתה לו צרה בא אליו, כל ימיו עסק בתורה ובגמילות חסדים". כאשר שמע מרן הגראי"ל שטיינמן על הרצח הנורא, הוא סירב לדבר במשך דקות ארוכות. "הרב התכנס בצערו, ונענע בראשו כלא מאמין. במשך כל היום הוא סירב לדבר ונראה היה כשרוי בצער עמוק. 'האסון הוא בלתי נתפס. בלתי נתפס', אמר כמה פעמים", מספרים מקורביו. מספר שעות לאחר מכן אמר לאחד מנכדיו: "כשיש מצב בעם ישראל של התדרדרות ב'בין אדם לחבירו' אי אפשר לדעת לאן זה יתדרדר. אנחנו עדים למצב שלא היה כמוהו בעם ישראל מאות שנים. חייבים להתחזק בהנהגות של בין אדם לחבירו".

גם הגאון רבי ניסים קרליץ והגאון רבי שמואל אוירבך עוררו את תלמידיהם להוסיף שעות לימוד מוסר ולהתחזק בנושאים שבין אדם לחבירו.

מסתבר שהדרך בה נפטר, עם כל הטראגיות שבה, לא הייתה נראית כחדשה לבני משפחתו. בתחילת המאה הקודמת, עוד כששהתה משפחת אבוחצירא במרוקו, ביקש המושל במחוז להרוג את יהודי המקום. רבי דוד אבוחצירא, נכדו של רבי יעקב אבוחצירא ואחיהם הגדול של הבבא סאלי ואחיו הבבא חאקי, הציל את היהודים מן הגזרה הנוראה על ידי שמסר את נפשו במקומם. כך הלך לעולמו כשהוא מקיים במותו את מצוות קידוש השם.

נראה כי גם פטירתו של הבבא אלעזר הייתה כפרה על עם ישראל, ושבמותו הנוראי ביטל בוודאי גזירה גדולה שהייתה צריכה לרדת לעולם ונתבטלה. יהי רצון שזכותו וזכות תורתו תעמוד לנו ותגן עלינו. אמן.

הקדוש רבי אלעזר אבוחצירא - חלק ב’:

בימים אלה מסתיימת כתיבת ספר תורה, נדיר ומיוחד לזכרו של הבבא אלעזר אבוחצירא, נכדו של הבבא סאלי. ביום ראשון הקרוב ייכנס ספר התורה לישיבת הרב זמיר כהן. אל תחמיצו הזדמנות חד פעמית ונדירה - מהרו לקחת חלק באותיות האחרונות לכבודו ולעילוי נשמתו. התקשרו 073-2221212 או  הקליקו כאן

תגיות:הבבא אלעזרדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה