חדשות בארץ

"אל תאיים עלינו": כך התעמת מנחם בגין עם ג’ו ביידן

ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין, התוודע בשנת 1982 לג'ו ביידן כאשר, במהלך ישיבה בוועדה ליחסי החוץ של הסנאט, מתח הסנאטור הצעיר ממדינת דלאוור ביקורת נוקבת על מדיניות ההתנחלות של ישראל ביהודה ושומרון, ואיים במשתמע בביטול הסיוע האמריקני. בגין לא נותר חייב: "אל תאיים עלינו"

  • כ"ח חשון התשפ"א
בגין (צילום מסך, הערוץ הראשון)בגין (צילום מסך, הערוץ הראשון)
אא

בצל החששות בישראל מחילופי השלטון בארצות הברית, לאחר ארבע שנים פרו-ישראליות מובהקות של ממשל טראמפ, עלו שוב בימים האחרונים לכותרות ציטוטים מעימות מילולי שהתקיים לפני כ-40 שנה בין ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין, לסנאטור דאז של מדינת דלאוור, ג'ו ביידן.

האירוע התרחש בעת ביקורו של בגין בוושינגטון ביוני 1982, כשבועיים לאחר פרוץ מלחמת לבנון הראשונה. בגין הגיע לגבעת הקפיטול, והשתתף בישיבת הוועדה ליחסי חוץ של הסנאט. במהלך הדיון תקפו מספר סנאטורים את בגין, וביידן מתח ביקורת חריפה על מדיניות ההתנחלות של ממשלת ישראל ביהודה ושומרון. חגי סגל ציטט ב"מקור ראשון" את דבריו, כפי שהועברו אז לארץ במסמך של השגרירות הישראלית בבירת ארצות הברית: "אני במקרה תומך בפעולה שלכם בלבנון", אמר. "עם זאת, מדיניות ישראל בשטחים גורמת נזק".

ביידן הוסיף כי "החברים פה לא יקנו את זה. אם מדיניות ההתנחלות תימשך, ישראל לא תקבל 50 קולות בסנאט בעד סיוע. אדוני ראש הממשלה, אני סבור כי הסיוע האמריקני חשוב לישראל, חשוב לבטחונה. רבים מעמיתיי מנומסים ולכן לא יאמרו לך הרבה בפנים, אולם בחדרי ההלבשה יגידו". ביידן ליווה את דבריו בשתי דפיקות נרגזות על השולחן.

בגין לא נותר חייב: "השולחן הזה נועד לכתיבה, לא לאגרופים", אמר לסנאטור הדמוקרטי. "אל תאיים עלינו בקיצוץ הסיוע, זה לא יעבוד. אינני יהודי עם ברכיים רועדות, אני יהודי גאה עם 3,700 שנים של היסטוריה תרבותית. אף אחד לא נחלץ לעזרתנו כאשר מתנו בתאי הגזים ובתנורים. אף אחד לא נחלץ לעזרתנו כאשר חתרנו להקים את מדינתנו. שילמנו על זה. נלחמנו על זה. הקרבנו את חיינו בשביל זה. נעמוד מאחורי העקרונות שלנו, נגן עליהם, ובמידת הצורך, נמות למענם שוב – עם או בלי הסיוע שלכם".

תגיות:מנחם בגיןג'ו ביידן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה