הידברות לנוער

הידברות לנוער: למה ה׳ עושה לי את זה?

עלינו לשכוח מה"למה ולמה" שלנו, ולשאול, איך אני בתור חייל בקרב אמונה מצליח להתמודד ולהצליח? מה יכול לחזק אותי דווקא עכשיו, בשעת קושי?

  • כ"ה חשון התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יצא לכם פעם להיות בסיטואציה הכי מבאסת ומייאשת בעולם, שפשוט הרמתם עיניים לשמיים ואמרתם לעצמכם – "למה, למה למען ה׳ זה קורה? למה אתה עושה לי את זה?"? כנראה שזה קרה לרובנו.

זה בטח גם לא קרה לכם רק פעם אחת, זה קרה כמה פעמים. למה למען ה׳ דברים לא מסתדרים והולכים כמו שאנחנו רוצים? מה בסך הכל בקשנו? קצת נחת ושקט.

טבעי מאוד להרגיש חוסר נחת כשדברים לא הולכים כמו שאנחנו רוצים מלכתחילה, גם אם אנחנו מגדירים את עצמנו אנשים מאמינים. לסמוך על בורא עולם, להחזיק חזק ב"אין עוד מלבדו" זה לא עוד משימה, זה דרך חיים ומסע עצמי לעבר ביטחון ואמונה אמיתית בבורא עולם.

השאלה הנשאלת היא, האם השאלה "למה ה׳ עשה לי את זה?", באמת מקדמת אותנו ליעד שלנו, להיות שמחים ורגועים, והאם היא באמת מתאימה לאדם מאמין? 

אמר רבי נחמן מברסלב: "האמונה מתחילה, איפה שהשכל נגמר". כשאנו שואלים בצער את הקב"ה "למה אתה עושה לי את זה?", אנו מנסים לתפוס בשכלנו את דרכי ההנהגה של הקב"ה, עליהם נאמר בפירוש "כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי נאם ה'" (ישעיהו נ"ה, ח'). על כן אנו נכנסים באופן טבעי לצער, כי חוסר היכולת שלנו להבין את המציאות כפי שהיא גורמת לנו לבלבול, לתסכול ולעצב. החידוש באמונה הוא שכשאנו מגדרים את עצמנו כמאמינים אנו מבינים שאינו מתיימרים להבין איך כל דבר קורה ועובד, שהשכל שלנו מוגבל מדי כדי להשיג כל דבר ועניין, ועל כן אין לנו אלא לסמוך על הקב"ה בייחוד ובפרט כשאנו לא מבינים אותו ולהאמין (בלי להבין) שכל מה שקורה - לטובה קורה.

לפיכך, כאנשים מאמינים, בשעת משבר וצרה לא נשאל "למה", אלא "איך". איך יש ביכולתי לדבוק יותר באמונה בשעת משבר וצרה?

בשעת משבר וקושי האמונה שלנו נמדדת וצריכה להוכיח את עצמה, הדעת הפשוטה של אמונה משתכחת מאיתנו, ואנו נאלצים להוכיח את עצמנו בזמן אמת (ליקוטי מוהר"ן רנ) שאכן אנו דבקים באמונה ואנו רוצים בה. רק כך נוכל להוכיח לקב"ה שאנו רוצים אותו קרוב אלינו ולהתעלות.

עלינו לשכוח מה"למה ולמה" שלנו, ולשאול, איך אני בתור חייל בקרב אמונה מצליח להתמודד ולהצליח? מה יכול לחזק אותי דווקא עכשיו, בשעת קושי? אילו ניסיונות שהתנשאתי בהם והצלחתי יכולים לתת לי עוד כוח? וכו'.

בשעת משבר, יצר הרע גורם לנו להתמקד במה שהכי לא חשוב במקום להיות יעילים ולמצוא דרכים להצליח.

אמרו חז"ל: מה יעשה אדם ויינצל מחבלי משיח? יעסוק בתורה. לימוד תורה אמיתי יביא אותנו לידי אמונה חזקה בבורא עולם, בכל לימוד שלנו אנו צריכים לבחון ולבדוק אילו עוד כלים ותובנות קבלנו וחזקו אותנו להיות בקשר חזק ואמיץ עם ה' יתברך.

במסע האישי של כל אחד מאתנו אל האמונה, אנו מבינים כי ישנם דפוסי התנהגות שונים שעלינו להיפרד מהם כדי לדעת להסתדר בעולם ולחוות את הקב"ה טוב יותר. אחד מהם הוא לוותר על שאלות ה"למה?!" שנראות לנו הכי נורמליות וטבעיות שיש כדי להבין את המציאות, בעוד שזאת האשליה הגדולה ביותר, כי אף פעם לא נבין.

תגיות:עידן נגארהידברות לנועראמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה