חינוך ילדים

מטלטל את הרשת: מדוע מפחדת אימם של מצטייני הכיתה מ"יום שישי השחור"?

סיפור אמיתי שהתרחש בארצות הברית: מדוע מפחדת הגיורת, אמם של מצטייני הכיתה, מ"יום שישי השחור", מה החשש הגדול העומד בפניה, מה דעת ההלכה לגבי ילדים של גיורת, שנולדים לאחר הגיור?

  • כ"ה חשון התשפ"א
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

הרב יואל ראטה, ראש ישיבת 'תפארת התורה' ברסלב בשכנות ויליאמסבורג בברוקלין, בסיפור שמכה גלים בארה"ב ומטלטל את הרשת.

"ניגש אלי אברך ומספר לי סיפור נורא", פותח הרב ראטה את דבריו. "אני מלמד בתלמוד תורה מסוים, ויש משפחה ששולחת את ילדיה אל התלמוד תורה שלנו, כבר לימדתי כמה וכמה מילדיה והמשפחה הזאת - פלא עצום - הילדים הם מחונכים ביותר, בקיצור ילדים טובים".

"מדובר בילדים שכיף וזכות בשבילי להיות המלמד שלהם", ממשיך המלמד לספר לרב ראטה. "חשבתי שוב ושוב מה יכול להיות הזכות של ההורים שזכו לכאלו ילדים טובים? החלטתי שכשאפגוש את אחד מהורי הילדים אשאל אותה לפשר הדבר. נודע לי שאם המשפחה היא גיורת, ותכננתי לשאול אותה מהי הדרך שפעלה, ובזכותה זכתה לילדים כה טובים".

"וכך עברה לה שנה ועוד שנה עוד ילד מהמשפחה נכנס ללמוד אצלי ועוד ילד, ילד נפלא ומצטיין. ופליאתי רק הולכת וגוברת", ממשיך המלמד לספר. "עד שביום אחד, הגיעה האם בעצמה לתלמוד תורה לצורך כלשהו. ניגשתי אליה, ואמרתי לה שיש לי שאלה שכבר מנקרת בראשי זה כמה שנים, ואני חייב לשאול אותה לפשר הדבר, העליתי בפניה את העניין, ילדים כאלה מתוקים ומחונכים ואז שאלתי, כיצד זכיתם לכך".

"האם עמדה מולי נדהמת ומרוגשת, וסיפרה את סיפור חייה, אומר המלמד ומצטט את דברי האם: 'התגיירתי לפני כמה שנים, הילד הגדול שלי היה בן 3 והקטן היה בן חצי שנה, כידוע בהלכה, כאשר אם מתגיירת לאחר שנולדים הילדים – הילדים נימולים ונחשבים יהודים, אך בהגיעם לגיל מצוות, על הוריהם ליידע אותם על כך, ואז עומדת בפניהם הברירה להחליט האם הוא מקבל את גירותו או לא", אמרה האם ופרצה בבכי מר.

"בעוד כמה שנים יגיע היום, 'יום שישי השחור' כמו שאני נוהגת לקרוא לו, היום לפני בר המצווה של בני בכורי, אנחנו הולכים להכניס אותו לחדר סגור ולספר לו שהוא יכול לבחור בעצמו האם הוא רוצה להמשיך להיות יהודי, או להיות גוי. מהיום הזה אני לחוצה כל חיי. אני לא רק לחוצה, אני רועדת", הוסיפה האם כשהיא נשנקת מבכי ודמעות.

"את כל חיי עזבתי, את המשפחה, את החברות, את העבודה, את העיר, את הכול עזבתי בשביל היהדות, ואז אני יודעת שבני הולך לשבת שם לבחור בין טוב לרע, להיות יהודי, או חס וחלילה לבחור להיות גוי", אמרה האם למלמד.

"הצטמררתי כולי", מספר המלמד, ושאלתי אותה כיצד זכתה לילדים כל כך מיוחדים. "האם מחתה את דמעותיה והסבירה: 'בדיוק בגלל אותו יום 'שישי שחור' שסיפרתי לך עליו, החלטתי שנעשה את הכול בשביל שהיהדות אצלנו במשפחה תהיה משהו מדהים ומתוק, דבר שאותו הם לעולם לא ירצו ולא יוכלו לעזוב, כל שבת אנחנו יושבים ושרים, ועושים הכול שהיהדות תהא הדבר המתוק ביותר עבורם, וכמובן שאנחנו מוסיפים תפילות רותחות על העניין מעומק הלב'".

הרב ראטה סיים את הסיפור המטלטל, וציין את המסר הנוקב העולה ממנו: "כל הורה צריך לדעת שהילד או הילדה שלו גדלים, ואין לאף אחד אחריות שאולי הם ישקלו בליבם האם לעזוב את הדרך. אמנם זה לא יהא רשמי בחדר בדירה סגורה, אבל עלינו ההורים יש אחריות עצומה על נפשם של הילדים. עלינו להכניס בהם מתיקות וכיף, אם זה בתורה, תפילה, או כל דבר אחר בעבודת ה'".

נציין כי סיפור זהה סיפר הגאון הרב עזריאל טאובר זצ"ל בספרו "פרקי מחשבה – אמונה וביטחון". אז היה מדובר על בחור ישיבה מצטיין, שכאשר נודע לו כי בידו הברירה להחליט האם יקבל את גירותו ויהיה יהודי, או לחילופין למאן בגירות זו, החליט הבחור למרבה הפלא לבחור באפשרות השניה. הוא העדיף להיות גוי נחמד וטוב המקיים שבע מצוות בני נח. עובדה זו עוררה זעזוע עמוק בקרב הציבור", מספר הרב טאובר.

הרב טאובר מוסיף כי כאשר נודע לו על כך הוא הרהר הרבה בדבר. כיצד ייתכן שלמרות שהתחנך חינוך תורני מעולה במשך כמעט שני עשורים מחייו, שנים אלו לא עמדו לו לבחור בטעמה של שמירת השבת, בניחוח החגים היהודיים, בעונג לימוד התורה, בעיון הנהוג בישיבות, להרגיש ולחוש את האור והאושר הטמונים ביהדות. ודאי שאם היה טועם זאת לא היה מסוגל להיפרד מכל האוצרות הרוחניים הללו בכל מחיר.

"על כל יהודי לעצור את מרוצת החיים ולשאול את עצמו האם הנהגותיי ומעשיי היהודיים נעשים מתוך בחירה והכרה, או שלפעמים הלחץ הסביבתי הוא הגורם המכריע והמניע המרכזי למעשיי. אם יהודי מרגיש שחלקים גדולים ביהדותו אינם נעשים מתוך שמחה, סימן הוא שלא השיג ולא החדיר לליבו את האושר הצפון ב'אתה בחרתנו' מכל העמים, בהיותנו 'עם סגולה'", כותב הרב טאובר.

מי שזוכה לקיים את יהדותו בהדרכה נכונה, זוכה לחיים טובים יותר, לזוגיות טובה יותר, לחינוך ילדים טוב יותר, לאריכות ימים ולשמחת חיים. שיעורי הדיכאון והגירושין גדלים בעולם, רק משום שלא זכו להדרכת התורה הקדושה.

מצוות במאה ה-21 - הרב זמיר כהן מבהיר את החוכמה העליונה שבמצוות ממבטו של האדם המודרני:

אחת מאבני היסוד בבית היהודי היא מצוות טהרת המשפחה. אך מדוע דווקא מקווה? מה ההבדל בינו לבין אמבטיה ביתית? מהו סוד הרעננות שבזוגיות היהודית? כיצד ניתן לחוות ולהתרגש בכל חודש מחדש? על כל זאת ועוד הרב זמיר כהן בהרצאתו המחכימה והמרתקת: "סודה של טהרת המשפחה היהודית":

מה הקשר בין שמירת השבת לברכה בכסף? הרב זמיר כהן בהרצאתו המרתקת והתמציתית עם כל התשובות. צפו.

תגיות:סיפור אמיתיגיורגויילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה