היסטוריה וארכיאולוגיה

לראשונה: מתחם מבוצר מימי דוד המלך נחשף בגולן

להערכת החוקרים, המצודה שהתגלתה בחפירות הארכיאולוגיות לקראת הרחבת היישוב חיספין נבנתה על ידי ממלכת גשור, בת הברית של ממלכת בית דוד, ונועד לשלוט על האזור

חפירת רשות העתיקות בחיספין, מבט אווירי (צילום: אניה קליינר, רשות העתיקות)חפירת רשות העתיקות בחיספין, מבט אווירי (צילום: אניה קליינר, רשות העתיקות)
אא

מתחם מבוצר מימי דוד המלך התגלה בחפירות ארכיאולוגיות שעורכת רשות העתיקות ביישוב חיספין שבגולן. להערכת החוקרים, המצודה – המתוארכת למאות ה-11-10 לפני הספירה – נבנתה על ידי  ממלכת גשור, בת הברית של ממלכת בית דוד, ונועדה לסייע בשליטה על האזור. החפירות במקום נערכות כחלק מעבודות ההכנה להרחבת היישוב, במימון משרד הבינוי והשיכון והמועצה האזורית גולן.

"המתחם שחשפנו נבנה במיקום אסטרטגי", הסבירו מנהלי החפירה, ברק צין ואנו ברון מרשות העתיקות. "הוא עומד בראש 'כיפה' קטנה על גדת נחל אל על, וצופה אל המרחב הקרוב, כאשר בסמוך למיקום המצודה ניתן היה לחצות את הנחל מצד לצד, ללא צורך בחציית הערוץ העמוק. המצודה נבנתה מאבנים גדולות ('בולדרים'), רוחב קירותיה כמטר וחצי, והיא הקיפה את הכיפה הטבעית".

ממלכת גשור הארמית, ששלטה במרכז ובדרום הגולן לפני כ-3,000 שנה, מיקמה – ככל הנראה – את בירתה בעיר המבוצרת שנחשפה בתל בית ציידה, הנמצא בתוך שטחו של פארק הירדן, צפונית-מזרחית לכינרת. ממלכה זו ניהלה קשרים דיפלומטיים ומשפחתיים עם בית דוד; אחת מנשותיו של דוד המלך הייתה מעכה, בתו של תלמי מלך גשור.

עריה של ממלכת גשור מוכרות לאורך הכינרת, ובהן תל עין גב, תל הדר ותל סורג, אבל בגולן עצמו ידועים מעט מאוד אתרים, שגודלם קטן, מתקופת ממלכת בית דוד. המתחם המבוצר הייחודי שנחשף בחיספין מעורר מחדש את מחקר הגולן בתקופה האמורה.

בתיאום עם משרד הבינוי והשיכון והמועצה האזורית גולן, תוכנית הבנייה בחיספין תשונה כך שהמצודה לא תיפגע. היא תפותח כשטח ציבורי פתוח על גדת נחל אל על, ובמקום מתוכננות להיערך פעולות ארכיאולוגיות-חינוכיות ללימוד המורשת ולחיבור הציבור אל העבר.

ראש המועצה האזורית, גולן, חיים רוקח, אמר: "בגולן משתלב העבר המפואר של העם היהודי עם ההווה – ההתיישבות ברחבי הגולן, כאשר אנו מביטים אל העתיד המרגש לבוא – המשך צמיחה וקליטה. תושבי הגולן הם הקשר העז בין העבר, ההווה והעתיד. בגולן יש חפירות רבות הנמצאות בשטחים הציבוריים, בהם מטיילים וחיים תושבי הגולן. ההיסטוריה היא עדות מתמדת לכך, ואנו גאים להיות חלק משימורה".

תגיות:ארכיאולגיהדוד המלךחיספיןממלכת גשור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה