חדשות בארץ

הכנסת אישרה את הסכם השלום עם בחריין

62 חברי כנסת הצביעו בעד אישור הסכם השלום עם בחריין מול 14 מתנגדים. ראש הממשלה בנימין נתניהו: "יהיו עוד מדינות שיצטרפו רשמית למעגל השלום". שר הביטחון בני גנץ קרא להנהגה הפלסטינית לחזור לשולחן המשא ומתן: "אם לא עבורכם, עשו זאת עבור ילדיכם"

טקס חתימת ההסכמים עם האמירויות ובחריין בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)טקס חתימת ההסכמים עם האמירויות ובחריין בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
אא

מליאת הכנסת אישרה הערב (שלישי) את הסכם השלום בין ישראל ובחריין, כשלושה שבועות לאחר אישורו של ההסכם עם איחוד האמירויות. בתום דיון ממושך, בו השתתפו כ-80 דוברים, הצביעו 62 חברי כנסת בעד אישור ההסכם מול 14 מתנגדים, חברי הרשימה המשותפת. לא היו נמנעים.

בפתח הישיבה המיוחדת אמר יו"ר הכנסת יריב לוין, כי מדובר ב"הישג היסטורי עצום. זו יצירה של מזרח תיכון שונה, מזרח תיכון ששלום אמת הופך בו מחלום למציאות יום יומית. העובדה שאנו זוכים לקיים דיון לאישור הסכם שלום בפעם השנייה בתקופת כהונת הכנסת ה-23, ובתוך זמן קצר כל כך, היא זכות גדולה. זכות חסרת תקדים".

"חתימת הסכם השלום עם בחריין לא הייתה מתאפשרת ללא החזון וללא המאמץ העצום שהושקע בנושא זה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ועל ידי הצוותים המסורים שעבדו לצדם".

"חתימת ההסכמים עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין מוכיחה עד כמה חשוב להסתכל באופן מפוכח על המציאות באזורנו", הצהיר לוין. "עד כמה חשוב להכיר בכך שהדרך לשלום אינה עוברת דרך ויתורים על חלקי מולדת, אינה עוברת דרך פשרות עם הטרור, ואינה יכולה לעבור דרך שלילת זכויותינו הנצחיות, והבלתי ניתנות לערעור, על כל חלקי ארצנו. אני תקווה כי עקרונות אלו ינחו כל ממשל בארצות הברית וכל ממשלה בישראל, כדי להבטיח את ביטחון האזור, כדי להגיע לשלום אמת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו: "השלום המשולש עם האמירויות, עם בחריין והנורמליזציה עם סודאן, לא נפלו עלינו סתם כך. הוא בא לא רק כתוצאה מרצף המגעים הדיפלומטיים והביטחוניים שקיימנו במשך שנים ארוכות – הוא בא משינוי מדיניות". הוא רמז כי הסכמים נוספים יבואו בהמשך: "ישראל החזקה מקרבת אליה מדינות ערביות אחרות, ביניהן כאלה שעדיין לא נתנו פומבי לנורמליזציה הנרקמת בינינו. אבל אני מבקש לומר לכם שניצני הנורמליזציה כבר שם, בהמתנה ללבלוב. אם נמשיך במדיניות שהתווינו – אני משוכנע שהפריחה תיראה גם מעל פני השטח ויהיו עוד מדינות שיצטרפו רשמית למעגל השלום. המעגל הזה יתרחב, ועמו היציבות והשגשוג. יחד נעמוד כחומה בצורה מול האסלאם הקיצוני בהובלת איראן".

נתניהו הדגיש כי "הגישה הזאת הוכיחה את עצמה, בניגוד לגישה הישנה שהקנתה כל תזוזה – ולו הקטנה ביותר – בהסכמה הפלסטינית. הווטו הפלסטיני פשוט תקע את השלום. מאז הצהרת בלפור ועד היום, הפלסטינים מסרבים להכיר בזכות קיומה של מדינת הלאום של העם היהודי בארץ ישראל. הם דורשים נסיגות לקווי 67', עקירת רבבות ישראלים מבתיהם, הצפת ישראל בפליטים, חלוקת ירושלים ועוד דרישות שאף ממשלה אחראית בישראל לא תוכל להסכים להם. אם נהיה תלויים בסרבנות הפלסטינית להרחבת השלום – ניאלץ לחכות עוד שנים ארוכות. אבל אני מאמין, שדווקא הסכמי השלום עם העולם הערבי יכולים להוביל להתפכחות של הפלסטינים, וייתכן שכתוצאה מכך יוותרו על הדרישות הקיצוניות שלהם שפירושן המעשי היא השמדת ישראל. רק כך תיסלל סוף סוף הדרך לשלום אמיתי".

שר הביטחון בני גנץ, שעלה לדוכן לאחר נתניהו, קרא למדינות נוספות באזור, בראשן ערב הסעודית, לקדם את היחסים עם ישראל: "הרחבת ברית המתונים מאפשרת מנוף של עוצמה צבאית, מדינית וכלכלית מאוחדת מול מי שמבקשים לפרוץ את הסכר שמחזיק את האזור על מי מנוחות. היא מגדילה את היכולת להגיע להישגים דיפלומטיים מול הקיצוניים, ובראשם איראן".

גנץ התייחס בדבריו גם לנושא הפלסטיני: "הסכמי אברהם יכולים להתרחב למדינות נוספות באזור, אך לא פחות חשוב עליהם לחלחל גם לשכנינו הקרובים – הפלסטינים. לצערי, ההנהגה הפלסטינית כולה לא השכילה להבין שהגיעה העת לאפסן את התירוצים, לחזור לשולחן המשא ומתן והתיאום הביטחוני והאזרחי, ולעבוד ביחד על מציאת פתרונות. אני קורא לאבו מאזן ולהנהגה הפלסטינית: אם לא עבורכם, עשו זאת עבור ילדיכם. גם אם לכם קל יותר להתבצר בעבר של איבה – להם מגיע עתיד של שלום ורווחה. הם מסתכלים החוצה ורואים היטב את העתיד. יש מגוון אופציות על השולחן, ובהובלת ארצות הברית, ביחד עם סיוע ממדינות האזור, אפשר לשנות את המציאות. פשוט צריך להבין שאין אפשרות אחרת".

תגיות:בני גנץיריב לויןבחרייןמליאת הכנס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה